Teodor
Baconschi
Spațiul public pare tot mai inflamat pe tema unui eventual referendum consacrat definiției constituționale a familiei. Consultarea prin referendum e sigur constituțională! La fel de sigur e că trei milioane de cetățeni români au cerut ca legea fundamentală să definească familia drept uniune liber consimțită între un bărbat și o femeie. Cineva – care eventual a lipsit din țară în ultimii 30 de ani – s-ar putea mira că firescul trebuie apărat prin formulări auto-evidente. Iată însă că peisajul nostru s-a schimbat: prin integrarea în UE, ne-am integrat și în agenda socioculturală, morală, politică a Occidentului, cu bune și rele. Aș vrea să-mi expun aici punctul de vedere: cred că familia ca loc al uniunii bărbat-femeie și al binecuvântării nașterii de prunci reprezintă un corp intermediar care protejează persoană umană față de ingerințele (posibil abuzive ori exagerat paternaliste) ale corpurilor superioare, de tipul statului. A face din familie un concept elastic, o realitate cu geometrie aleatorie, se cheamă a infirma atât o tradiție iudeo-creștină multimilenară, cât și a lăsa persoana umană mai slabă în revendicarea unei vieți libere.
Coaliția
pentru Familie încearcă să sensibilizeze întreaga opinie publică asupra acestor
aspecte deloc neglijabile. Ei i se opun asociații și persoane care socotesc că
familia „tradițională” (cum pleonastic i s-a spus) împiedică „progresul”
social, adică presupusa evoluție către o societate „complet deschisă” care,
bunăoară, ar accepta căsătoria civilă între persoane de același sex și (corolar
inevitabil), „dreptul” acestora de a adopta copii. Avem așadar un mini-conflict
(să nu-i spunem „război”) cu potențial de polarizare și instrumentalizare
ideologică, sau chiar nemijlocit politică. Va trebui nu doar să ne poziționăm, pro
sau contra, dar și să producem argumente, pentru a hrăni o dezbatere
democratică și civilizată, evitând pe cât posibil derapajele și radicalizările.
Aici, Biserica noastră–de acord cu alte confesiuni (creștine sau nu)–are
datoria de a umbla cu mare precauție pastorală, pentru a nu scoate din foc
castanele puse de alții, pentru a calma spiritele și pentru a încuraja o
reflecție moderată, rodnică, scutită de isterii și diviziuni artificiale.
Socotesc că BOR dispune de suficiente resurse intelectuale pentru a nu lipsi
din acțiune. Autoritatea ei duhovnicească trebuie să prevaleze, ajutând la
limpezirea apelor tulburate prin insurgența neo-marxismului cultural. La urma
urmelor, Tradiția nu se cere prezervată inerțial: ea trebuie rescrisă în limbajul
actualității, pe temeiul legăturii organice dintre bunul simț și binele comun.
Anul 165 • nr. 21-24, 1 și 15 iunie 2017