Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

joi, 1 noiembrie 2018

Păstrarea unităţii în săvârşirea cultului divin şi importanţa ei pentru unitatea Bisericii Ortodoxe Române (I)



Laurenţiu, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului




Cultul Bisericii Ortodoxe, în mijlocul căruia se află Sfânta Liturghie, este numit cultul divin pentru că îşi are originea în viaţa, activitatea şi învăţătura Mântuitorului Hristos, pentru că prin realismul lui se actualizează întreaga istorie a mântuirii, iar prin lucrările lui ni se împărtăşeşte harul sfinţitor necesar dobândirii vieţii celei veşnice. Prin rânduielile sale, cultul ortodox păstrează cu fidelitate toate elementele cultului primar, cu întreaga lor bogăţie. El nu este opera unor personalităţi sau sinoade, ci opera colectivă şi anonimă a Bisericii întregi, în care s-au imprimat întreaga spiritualitate şi experienţă a Ortodoxiei [Pr. Prof. L. Streza, „Originea şi sensul divin al cultului ortodox”, în Îndrumătorul bisericesc misionar şi patriotic, V, Oradea, 1988, p. 32-39].
Unitatea, uniformitatea şi stabilitatea cultului ortodox
Între trăsăturile caracteristice ale cultului divin ortodox, de mare importanţă sunt unitatea, uniformitatea şi stabilitatea lui. Rânduielile şi slujbele cultului ortodox sunt aceleaşi în întreaga Ortodoxie. Ele se săvârşesc după reguli şi norme precise „şi se exprimă în forme definitiv stabilite, care sunt aceleaşi pentru toţi credincioşii ortodocşi, în orice parte a lumii, constituind un limbaj comun de exprimare a cinstirii lui Dumnezeu” [Pr. Prof. E. Branişte, Liturgica generală, Bucureşti, 1985, p. 95]. Astfel, săvârşirea actelor de cult în Ortodoxie nu este lăsată la inspiraţia şi improvizaţia de moment a liturghisitorilor, ca în alte confesiuni creştine al căror cult a devenit astfel un permanent câmp de experienţă al acestora.
Cultul divin, ca mod de exprimare a sentimentelor religioase de preamărire şi mulţumire aduse de către credincioşi lui Dumnezeu, prin caracterul său latreutico-euharistic, este în strânsă legătură cu doctrina Bisericii, cu întreaga sa învăţătură de credinţă. Astfel, fiecare confesiune are formele ei de cult caracteristice, un modus orandi propriu, adecvat dogmei şi spiritului respectiv, care îl inspiră [Idem, „Cultul B.O.R. faţă de cultul celorlalte confesiuni creştine şi secte din ţara noastră”, în Studii Teologice, nr. 1-2/1951, p. 3].
În nici o altă Biserică sau confesiune creştină nu se vede mai bine strânsa legătură organică dintre cult şi religie, dintre dogme şi formele de cult, ca în Ortodoxie.
În procesul lung al evoluţiei cultului ortodox, un rol deosebit l-a avut „echilibrul liturgic” [Idem, „Cultul ortodox în cadrul lumii de azi”, în Mitropolia Olteniei, nr. 3-4/1974, p. 248]. S-a urmărit menţinerea constantă a unui echilibru just între fondul religios (adevăruri şi sentimente religioase) şi formele lui de exprimare, după vechiul principiu: lex orandi, lex credendi. Aceeaşi lege s-a aplicat şi celor trei funcţii sau scopuri ale cultului: latreutică, harismatică şi didactică. În cadrul rânduielilor şi slujbelor şi chiar al rugăciunilor liturgice se păstrează un echilibru în privinţa celor trei forme de manifestare a funcţiilor latreutice ale cultului: laudă (preamărire), mulţumire şi cerere.
Unitatea şi stabilitatea cultului ortodox contribuie la păstrarea atât a unităţii de credinţă a întregii Ortodoxii, care formează o singură comunitate rugătoare, cât şi a unităţii interne din cadrul fiecărei Biserici naţionale sau autocefale. Ataşamentul şi dragostea credincioşilor faţă de bogatele şi variatele rânduieli stabile ale Bisericii noastre întruchipează statornicia lor în învăţătura ortodoxă, dar şi cea mai înaltă formă de manifestare a rezistenţei lor faţă de orice fel de propagandă sau prozelitism la care nu rareori au trebuit să facă faţă.
Participarea la aceleaşi slujbe şi rânduieli, în acelaşi locaş de închinare, creează şi sporeşte nu numai „unitatea religioasă, ci şi o identitate de simţiri şi mentalitate, precum şi simţul de solidaritate şi frăţietate care leagă între ei pe toţi membrii sau adepţii aceleiaşi religii sau confesiuni, nu numai în locaşul de cult, ci şi în afară, în viaţa de toate zilele” [Diac. Asist. E. Branişte, „Uniformitate în săvârşirea serviciilor divine”, în Studii Teologice, nr. 9-10/1949, p. 799].
Cultul ortodox, prin unitatea, stabilitatea şi uniformitatea lui, a creat în cadrul Bisericii Ortodoxe Române o puternică unitate de credinţă între fiii ei, care a influenţat şi a întărit unitatea lor sufletească, naţională. Orice credincios dintr-o margine sau alta a ţării, intrând în orice biserică românească, se simţea „acasă” nu numai pe plan religios, între fraţii de aceeaşi credinţă, ci şi naţional, între fraţii de acelaşi sânge şi neam. De aceea, trebuie amintit de la început, că încercarea sub orice formă de a schimba rânduielile de cult este o tentativă împotriva acestei unităţi plenare dintre credincioşii Bisericii noastre.
1. Uniformitate şi diversitate liturgică în Biserica veche. Primele trei veacuri creştine s-au caracterizat printr‑o uniformitate liturgică mai accentuată. Sfânta Liturghie se săvârşea după o schemă generală fixă şi uniformă, de origine şi autoritate apostolică, susceptibilă însă de modificări de amănunt. Această rânduială, cât şi alte practici de origine apostolică au fost răspândite de la Ierusalim în tot Răsăritul creştin de către primii misionari, Sfinţii Apostoli şi ucenicii lor. O mărturie a acestei uniformităţi este faptul că, la 155, Sfântul Policarp al Smirnei a putut coliturghisi la Roma cu papa Anicet [Ibidem, p. 781]. În grupa documentelor numite „Rânduieli bisericeşti”, care provin din diferite regiuni ale creştinătăţii, se poate constata o consonanţă a rânduielilor prezentate.
Uniformitatea liturgică nu era însă absolută. Exista de la început posibilitatea unor deosebiri de amănunt, exemplu: dreptul slujitorului de a înălţa rugăciuni la sfinţirea darurilor, câte putea de multe, dar într-un cadru bine definit, după mărturiile din Apologia I a Sfântului Iustin Martirul (cap. 57), scrisă pe la anul 150 [Apologeţi de limbă greacă, în col. „Părinţi şi scriitori bisericeşti”, 2, Bucureşti, 1980, p. 71]. Aceasta a dus la înmulţirea numărului anaforalelor euharistice, impunându-se cele din metropole, legate de numele unor mari personalităţi, şi care vor sta la baza aşa-numitelor „rituri liturgice surse”.
2. Uniformitate şi diversitate în cultul ortodox. Aşa cum nu s-a putut realiza o uniformitate absolută a cultului în cadrul întregii Biserici creştine, ea nu s-a putut înfăptui nici în cadrul Ortodoxiei. Uniformitatea liturgică n-a fost impusă oficial şi nu este opera cărţii numite Tipic, ci „Tipicul este creaţia şi expresia tendinţei de uniformizare” [Diac. Asist. E. Branişte, „Uniformitate în săvârşirea serviciilor divine”, p. 784].
La realizarea şi întărirea uniformităţii liturgice, în cadrul Ortodoxiei, au contribuit cărţile de slujbă, în manuscrise sau tipărite (de la sfârşitul sec. al XV-lea). Exemplarele greceşti au constituit modelul şi originalul după care s-au tradus cele slave şi româneşti.
Uniformitatea liturgică în cadrul ritului bizantin priveşte rânduiala slujbelor, textul cântărilor şi al rugăciunilor, cuprinsul cărţilor liturgice ş.a. Amănuntele proprii şi particularităţile naţionale şi locale existente în cadrul ritualului diferitelor Biserici Ortodoxe nu strică unitatea liturgică a cultului ortodox.