Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 17 decembrie 2018

Spre dailog



            Fiecare dintre noi posedă o identitate concentrică: suntem, în ordine, oameni (homo sapiens), creștini, europeni și români. Oameni, în primă și ultimă instanță. Creștini, ca profil spiritual patrimonial și moral. Europeni, ca membri într-o comunitate democratică bazată pe cultura libertății și pe drepturile omului. Români, pentru aici e casa noastră terestră: am moștenit un teritoriu, o cultură, o limbă și o misiune de coerență istorică prin solidaritate creatoare. Ordinea aceasta firească e adesea trăită și asumată în... dezordine. Vedem în jurul nostru oameni care pun creștinismul înaintea umanității și românismul înaintea genului proxim european. Primii riscă să transforme religia lor într-un sectarism xenofob. Ceilalți, să cadă în erezia filetismului, care substituie patriotismului axiologic un esențialism ontologic potențial agresiv. E deci vital să ne convingem că ordinea acestor identități concetrice rămâne sursa de bun simț al unei atitudini care sporește fără să dezbine și adâncește fără să excludă.

            Dintr-un veac de Românie Mare, am trăit aproape jumătate sub dictatura comunistă și încă vreo zece sub cele naționalist-fascizante din anii interbelici. În fond, acestea nu au fost opțiunile noastre libere, ci reflexele interne ale unor conjuncturi internaționale pentru noi imparabile. Nu susțin că nu avem partea noastră de vină: puteam rezista mai mult, dacă am fi avut o tradiție a libertății mai îndelungată. N-a fost cazul, așa că ne-am supus vremurilor cu tot cu doza noastră individuală și comunitară de dramatică renunțare la principiile evanghelice. Secolul trecut, deraiat în idolatrie ideologică, fanatism genocidar și distopie, a lăsat urme în toate generațiile care l-au apucat, fie și la capătul său însângerat. Secolul 21, primul din cel de-al treilea mileniu creștin, nu și-a fixat încă fizionomia, derutându-ne adesea prin rapidele transformări pe care ni le impune.
            Înainte de a-și fi lămurit memoria recentă și de a-și fi exorcizat umbrele din epoca totalitară, Biserica Ortodoxă Română s-a reconstruit fizic și produce germenii unei renașteri duhovnicești, slujindu-și vocația într-o societate românească fracturată (sat-oraș, regiuni avansate/zone subdezvoltate, bogați/clasă de mijloc/săraci, rămași/plecați în diaspora). Biserica are resurse intelectuale și pastorale pentru a se adapta acestui peisaj radical modificat (deși preia pasivul anilor recenți). Dacă o iubim, ca mădulare ale Trupului mistic și urmași ai Mântuitorului, avem cred chemarea de a refuza consolările triumfaliste, ocolind simultan depresia sau abandonul. Căci se dă, cu noi și în mijlocul nostru, o luptă: râzboiul cultural dintre conservatori și progresiști, tensiunea dintre generații, presiunea unei occidentalizări dezirabile până la un punct și chestionabile dincolo de el... Nu urmează decenii de serenitate garantată, ci mai curând unele de reașezare a structurilor sociale, economice și imaginare ale întregului neam românesc, acum răspândit du doar în patrie, ci și în lumea largă. E desigur mai bine să fim preveniți, lucizi și pro-activi, decât să ne lăsăm suprinși de aceste inevitabile transformări într-o poziție defetistă, protejată de închipuiri pioase.
            Deși suntem triștii campioni ai formei fără fond - soldată cu un mimetism frenetic, prost asimilat – se cuvine să ne amintim că formele sfârșesc prin a-și produce fondul! Retorica anticlericalistă a unei părți din noua generație urbană, corporate, practicantă de romgleză și, cum se spune, ”nedusă la Biserică” va genera un ethos umanist secular străin sau ostil Ortodoxiei. Aici, ierarhia, elita mireană a Bisericii și credincioșii educați nu trebuie să răspundă prin demonizarea post-modernității iconoclaste și confuz-avangardiste, ci să riposteze subtil, argumentat, inteligent și iubitor, pe fondul unui dialog necesar și așteptat. Nu putem păstra moștenirea strămoșilor noștri într-o Românie ruptă în două. Re-evanghelizarea societății românești va dura decenii și trebuie să înceapă printr-o strategie ambițioasă, nu prin uși trântite și anateme. Prima etapă logică e formularea unui diagnostic. Să nu ne ferim de acest exercițiu critic, introspectiv și, să sperăm, profetic...

Teodor Baconschi