
După anunțarea rezultatului, BOR
a vorbit, pudic, despre un „succes nedeplin”. Interesante (și adesea
îngrijorătoare) au fost și primele reacții individuale: au existat voci
clericale pornite spre învinovățirea poporului (neascultător) sau spre
concluzia (greșită) că Ortodoxia românească se mai poate baza numai pe cei
patru milioane de creștini „receptivi”. Analiza mea e diferită. Cred că
Dumnezeu ne-a dat o lecție de smerenie și ne cere să asumăm, inteligent,
moderat și curajos, efortul de recâștigare misionară a societății românești
afectate de secularism și ideologii anticlericale sau chiar anticreștine. S-a
dovedit acum că ecuația Biserică-Neam (pe fondul idealizat și inerțial al
modelului teologico-politic bizantin) nu mai funcționează. Se cuvine să
regândim educația teologică a viitorilor preoți, relația Stat-Biserică și
pastorația, sau comunicarea socială a Bisericii. Se vede clar că adoptarea
tehnică a modernității, prin cultura internetului și a rețelelor sociale, nu e
suficientă pentru ca adevărul evanghelic să pătrundă în orașe, în noua
generație și în comunitățile românești din Vestul Europei: e probabil
imperioasă și o primenire a limbajului, metodelor și moravurilor. O schimbare
de atitudine care să aducă preotul mai aproape de comunitatea reală, cu agenda
ei nemachiată: stres cotidian, dezbinări familiale, exod, șomaj, nevroze și
depresii, alienări de tot soiul, sub presiunea unui altfel de provocări (sau,
cum le-am spune tradițional, ispite).
Mai afirm cu toată convingerea o
idee: suntem singura ramură latină a Ortodoxiei. BOR funcționează într-o
democrație euro-atlantică. Lumea ortodoxă e tulburată, așa cum s-a văzut în
Creta și, mai nou, în disputa Constantinopol-Moscova, via Ucraina. Cred
că e de datoria patriotică a ierarhilor noștri să țină calea aleasă de poporul
român după căderea comunismului: integrare în civilizația euro-americană, nu în
fantasmele neo-imperiale, revizioniste și panslaviste ale doctrinei eurasianice.
Demonizarea sumară a Uniunii Europene și discursul anti-american (deci
anti-NATO) nu-și au locul într-o pastorație atentă la interesele noastre pe
termen mediu și lung. Da, există motive pentru a critica birocrația bruxelleză,
corectitudinea politică, hiper-secularismul și agenda strident promovată a minorităților
LGBT. O vom face, ferm argumentat, respectând pluralismul democratic și
libertățile fundamentale. Asta nu justifică, în schimb, atitudinile
anti-europene și caricaturizarea Occidentului (unde milioane de creștini și
oameni decenți, din clasa de mijloc, se simt de asemenea neconfortabil în fața
agresiunilor culturale neo-marxiste). Avem mai mult ca oricând nevoie de
luciditate, așa cum notam la început.
Teodor
Baconschi