Scriu acest articol ca pe un test
al propriei lucidități. A fi „luminat”, spre deosebirea duhurilor, înseamnă a
căuta harisma profetică specifică tainei ecleziale. Mă voi referi la situația
Bisericii Ortodoxe Române (BOR) după referendumul pentru explicitarea
definiției constituționale a familiei. Deși refendumul avea un prag de validare
legală scăzut (30% din totalul alegătorilor cu drept de vot) și în pofida
implicării civice (prin Coaliția pentru Familie) sau direct bisericești (într-o
solidaritate interconfesională fără prece
dent) scopul demersului a fost ratat:
numai 21% dintre cetățenii români, acasă și diaspora, au socotit că merită să
meargă la urne. Se poate spune că BOR (și alte confesiuni, chiar necreștine) au
eșuat în prima lor tentativă de a influența forma și conținutul legislației în
vigoare. Era normal ca Biserica să sprijine familia formată din bărbat și
femeie, ca posibili și binecuvântați părinți. Totuși, 80% din societate a
socotit că demersul e politizat (deci partizan și doar în aparență legitim),
stând acasă, atât sub presiunea certurilor publice pro și contra – care s-au
radicalizat supărător – cât și din sentimentul că firescul nu are nevoie de
acțiuni preventive, cu note alarmiste. Vedem aici, totodată, extinderea
absenteismului electoral, ca simptom al neîncrederii dintre cetățeni și
partidele politice: semnul unei crize sociale și de identitate democratică greu
de ignorat.
După anunțarea rezultatului, BOR
a vorbit, pudic, despre un „succes nedeplin”. Interesante (și adesea
îngrijorătoare) au fost și primele reacții individuale: au existat voci
clericale pornite spre învinovățirea poporului (neascultător) sau spre
concluzia (greșită) că Ortodoxia românească se mai poate baza numai pe cei
patru milioane de creștini „receptivi”. Analiza mea e diferită. Cred că
Dumnezeu ne-a dat o lecție de smerenie și ne cere să asumăm, inteligent,
moderat și curajos, efortul de recâștigare misionară a societății românești
afectate de secularism și ideologii anticlericale sau chiar anticreștine. S-a
dovedit acum că ecuația Biserică-Neam (pe fondul idealizat și inerțial al
modelului teologico-politic bizantin) nu mai funcționează. Se cuvine să
regândim educația teologică a viitorilor preoți, relația Stat-Biserică și
pastorația, sau comunicarea socială a Bisericii. Se vede clar că adoptarea
tehnică a modernității, prin cultura internetului și a rețelelor sociale, nu e
suficientă pentru ca adevărul evanghelic să pătrundă în orașe, în noua
generație și în comunitățile românești din Vestul Europei: e probabil
imperioasă și o primenire a limbajului, metodelor și moravurilor. O schimbare
de atitudine care să aducă preotul mai aproape de comunitatea reală, cu agenda
ei nemachiată: stres cotidian, dezbinări familiale, exod, șomaj, nevroze și
depresii, alienări de tot soiul, sub presiunea unui altfel de provocări (sau,
cum le-am spune tradițional, ispite).
Mai afirm cu toată convingerea o
idee: suntem singura ramură latină a Ortodoxiei. BOR funcționează într-o
democrație euro-atlantică. Lumea ortodoxă e tulburată, așa cum s-a văzut în
Creta și, mai nou, în disputa Constantinopol-Moscova, via Ucraina. Cred
că e de datoria patriotică a ierarhilor noștri să țină calea aleasă de poporul
român după căderea comunismului: integrare în civilizația euro-americană, nu în
fantasmele neo-imperiale, revizioniste și panslaviste ale doctrinei eurasianice.
Demonizarea sumară a Uniunii Europene și discursul anti-american (deci
anti-NATO) nu-și au locul într-o pastorație atentă la interesele noastre pe
termen mediu și lung. Da, există motive pentru a critica birocrația bruxelleză,
corectitudinea politică, hiper-secularismul și agenda strident promovată a minorităților
LGBT. O vom face, ferm argumentat, respectând pluralismul democratic și
libertățile fundamentale. Asta nu justifică, în schimb, atitudinile
anti-europene și caricaturizarea Occidentului (unde milioane de creștini și
oameni decenți, din clasa de mijloc, se simt de asemenea neconfortabil în fața
agresiunilor culturale neo-marxiste). Avem mai mult ca oricând nevoie de
luciditate, așa cum notam la început.
Teodor
Baconschi