Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 21 iunie 2021

INSTITUŢIA FAMILIEI ÎN REGLEMENTĂRILE ÎMPĂRATULUI CONSTANTIN CEL MARE

 



Aspecte socio-politice ale perioadei

Într-o perioadă în care instituţia familiei este tot mai mult afectată de decizii legislative care o ameninţă în integritatea şi componenţa sa, am socotit de cuviinţă să fac o mică prezentare a legislaţiei constantiniene cu privire la instituţia familiei şi pericolele care o vizau în perioada la care ne referim.

Împăratul Constantin cel Mare a arătat o grijă deosebită faţă de instituţia familiei, conştient fiind că pacea socială putea fi controlată prin această instituţie-cheie. De aceea, mai mult de 1/5 din legislaţia care s-a păstrat de la el este dedicată reglementării familiei şi căsătoriei. În domeniul familiei, legislaţia constantiniană dovedeşte două preocupări majore. Una este legată de conservarea patrimoniului, multe legi privind testamentele scrise, donaţiile între soţi, repudierea, tutela şi curatela, iar cea de-a doua a reprezentat-o protejarea soţiilor, văduvelor şi a copiilor minori.

Venirea la putere a împăratului Constantin a avut loc într-o perioadă ce a urmat unor mari zbateri şi conflicte civile, ce au determinat o bulversare totală a societăţii romane şi a ordinii sociale a acesteia, adică o separare clară între conducătorii civili şi militari, o nevoie de împărţire clară între păturile sociale, precum şi apariţia unor noi instituţii cu impact social, în special a Bisericii Creştine. Organele puterii civile nu erau singurele care instituţionalizau aceste schimbări. Reglementările canonice elaborate de anumite sinoade în timpul domniei lui Constantin au reliefat şi ele nevoia unei reglementări în domeniul familie şi căsătoriei. Astfel au fost sinoadele de la Elvira şi Neocezareea, care şi-au dedicat aproape jumătate din reglementări acestor domenii. Trebuie să menţionăm aici că, începând cu primul secol, creştinismul a fost predominant o religie urbană, îmbrăţişată de clasele de mijloc şi cele de jos şi, cu excepţia oraşelor mai mari din vest, cum sunt Roma sau Cartagina, era foarte răspândit în jumătatea răsăriteană a imperiului. Conform unei estimări, în anul 312 creştinii reprezentau 5% din populaţia imperiului, deşi proporţia era şi mai mică în partea de apus [Judith Evans Grubbs, Law and Family in Late Antiquity, Claredon Press, Oxford, 1995, p. 8].

Anularea amenzilor pentru celibatari

Aspectele financiare legate de căsătorie şi de moşteniri au reprezentat un mare interes pentru jurişti şi pentru cei din clasele de sus ale societăţii romane. De aceea, în prima parte a domniei sale, Constantin s-a dedicat acestor chestiuni legate de transferul de proprietate în cadrul familiei.

Augustus a hotărât a fi aplicate amenzi celor care nu respectau legile promovate de el pentru încurajarea căsătoriei şi a procreerii, acestora din urmă fiindu-le restricţionat dreptul de a primi moşteniri sau donaţii. Bărbaţii necăsătoriţi cu vârste cuprinse între 25 şi 60 de ani şi femeile cu vârste între 20 şi 50 de ani nu puteau beneficia de donaţii şi moşteniri lăsate lor de oricine care nu avea un grad de rudenie de cel mult gradul şase. Celor cărora erau căsătoriţi, dar nu aveau copii (orbi) le era confiscată o jumătate din donaţie sau moştenire [Ibidem, p. 123]. Pe de altă parte, cei care erau căsătoriţi şi aveau copii, respectând astfel prescripţiile legale, erau răsplătiţi prin acordarea de diverse privilegii, astfel: bărbaţii căsătoriţi primeau unele drepturi prin care puteau accede mai uşor la poziţiile senatoriale sau în conducerea municipiilor, iar femeile cu cel puţin trei copii primeau ius liberorum, care le permitea să îşi desfăşoare activitatea şi să îşi conducă propriile afaceri fără nevoia de a avea un tutore sau reprezentant legal.

Aceste prevederi legislative ale lui Augustus au produs multă iritare la Roma în sânul claselor sociale înalte, mai ales datorită faptului că legea încuraja informările cu privire la cei care încălcau prevederile legale în acest sens. Conform lui Tacitus, această lege a determinat creşterea numărului de informatori (delatores), a căror activitate a semănat frică şi suspiciune în rândul familiilor senatoriale [John Noel Dillon, op.cit., p. 76]. Trebuie spus că aproximativ 20% din căsătorii nu se soldau cu naştere de prunci, iar alte 20% aveau parte doar de băieţi şi alţi 20% doar de fete. Într-o societate premodernă, orice femeie se considera că trebuie să nască 5 copii pentru a asigura perpetuarea. Infertilitatea care caracteriza societatea romană avea diferite cauze, printre care sarcinile premature, infertilitatea, condiţiile sanitare precare sau absenţa soţilor pentru luni perioade de timp. Legislaţia promovată de Augustus în acest domeniu a produs supărare, nu atât prin faptul că nu se puteau primi moşteniri, mai ales în rândul claselor sociale înalte, ci mai ales datorită faptului că se acordau amenzi şi penalităţi pentru o situaţie care era oricum dureroasă din punct de vedere social (acest lucru fiind cauzat de inferitilitate şi, astfel, de imposibilitatea de a transmite pe cale directă moştenirea către un descendent).

Împăratul Constantin va fi cel care va căuta să schimbe aceste lucruri. Nu trebuie să ne gândim acum că el a fost împotriva ideologiei romane tradiţionale care privea legitimarea căsătoriei şi a procreerii. Dimpotrivă, legislaţia sa arată ostilitatea împăratului faţă de orice formă de uniune care era contrară legislaţiei romane. Ceea ce îl deranja pe împărat era însă activitatea acelor informatori (delatores), socotiţi a fi o năpastă pentru viaţa Imperiului roman şi exploatarea cetăţenilor de către angajaţii imperiali care a escaladat în ultima parte [Judith Evans Grubbs, op. cit., p. 132]. Mare parte din legislaţia constantiniană din prima parte a activităţii sale de conducător a privit în special situaţia de la Roma, ca semn al bunăvoinţei împăratului şi al dorinţei de a eradica abuzurile predecesorului său, Maxenţiu. De aceea, în timpul activităţii sale, Constantin a emis diferite legi prin care îi sancţiona pe acei delatores şi pe funcţionarii imperiali care îşi depăşeau atrubuţiile. Chiar foarte devreme, după cum reiese din legislaţia emisă, împăratul a căutat să aşeze interesele cetăţenilor privaţi deasupra celor ale fiscului imperial.

Acum, Constantin va emite legi care vor viza şi transferul de proprietate în cadrul familiei, în mod special între părinţi şi copii. Cunoscând nemulţumirile claselor sociale (în special ale celor de sus) referitoare la succesiuni, Constantin a introdus reforme importante care vizau ca transferul de proprietate între părinţi şi copii să fie posibil a fi realizat într-un mod mai simplu şi fără atât de multe restrângeri de ordin legislativ. Pe 5 septembrie 315, printr-o lege ce a fost citită în Senat, împăratul Constantin decreta că un tată va deţine uzufructul până la moartea sa, în cazul acelui bona materna, reprezentând proprietatea lăsătă de către mamă pentru copiii ei, în cazul în care aceştia din urmă erau încă sub tutela părintească, patria potestas [John Noel Dillon, op. cit., p. 76]. Tatăl nu va avea dreptul să o înstrăineze sub nicio formă. Dacă moştenitorul ieşea de sub această patria potestas, atunci tatăl trebuia să îi cedeze dreptul de proprietatea, dar fiul trebuia să îi dea tatălui 1/3 din proprietatea în cauză, pe care tatăl putea să o înstrăineze.

Constantin a confirmat, aşadar, prin legi ceea ce el considera a fi lucrul cel mai bun a se realiza în practică. De aceea, nu se poate spune că împăratul a fost influenţat în adoptarea şi promovarea acestor legi de vreo tradiţie răsăriteană, acest lucru fiind de altfel greu de crezut a fi putut fi realizat şi promovat în Roma. Dar legile lui Constantin cu privire la transferul de proprietate a continuat. Astfel, în 318 el a emis o lege prin care permitea ca o mamă să poată primi succesiunea în urma unui copil ce a decedat după ce a ajuns la maturitate, chiar dacă ea a omis să stabilească un tutore pentru el. Tot în acelaşi an, împăratul a decretat că darurile dintre părinţi şi copii urmau a fi valide chiar dacă nu s-a respectat întru totul procedura impusă de dreptul roman [Ibidem, p. 77].

Dorinţa lui Constantin de a facilita transferul de proprietate în sânul aceleiaşi familii şi de a lovi în activitatea acelor delatores s-a concretizat într-una dintre cele mai cunoscute legi ale sale, anume edictul prin care erau anulate amenzile instituite de Augustus pentru celibatari. Această lege a fost emisă la Sardica în 31 ianuarie 320 şi făcută publică la Roma la 1 aprilie 320 [Ibidem], fiind adresată poporului, aceasta fiind o caracteristică a legilor constantiniene. Astfel, cei care erau consideraţi a fi celibatari pe baza vechii legi puteau trăi liniştiţi acum, iar cei care erau socotiţi a fi fără copii (orbus) nu mai erau amendaţi în aşa măsură încât să fie afectaţi de aceste amenzi [Judith Evans Grubbs, op. cit., p. 119].

Pr. Emanuel TĂVALĂ