Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 7 iunie 2021

Universitas

 
 

        În latină, de unde provine numele universităților ”moderne”, termenul universitas desemna întregul, totalitatea, ansamblul lumii (în sens geografic și astronomic). Instituția universitară – o invenție a teologiei scolastice, de matrice aristotelică – apare la mijlocul veacului XII (Paris: 1150) prinde o formidabilă viteză în secolul XIII și cucerește tot Occidentul european pe la 1500. Evident, cele mai vechi și mai dese, teritorial, și-au găsit locul în Italia, Franța și Spania. În vestul extrem al continentului nostru, la Dublin, exista un asemenea așezământ la 1312 – cam cu o sută de ani mai târziu decât universitatea din Cambridge (1209), ea însăși mai tânără decât consoarta ei de la Oxford. Rețeaua s-a extins până în Europa centrală, mai precis în regatul Poloniei (Cracovia/1366, Șelmno/1386, într-un burg unde avea să ființeze și un lagăr de concentrare nazist...) și regatul Ungariei (Peci, Buda, ambele din secolul XIV).

Universitățile au fost înființate (cu sau fără documente ”fundaționale”) de către Biserica romano-catolică, din inițiativa unor suverani și respectiv a unor consilii municipale. Firește că noi, în Estul Europei și aparținând lumii ortodoxe, suntem tentați de un anume protocronism academic: ne amintim – și le spunem altora, dacă e să ne justificăm ”întârzierea” – că imperiul bizantin a fost, aproape un mileniu, terenul unde memoria antichității greco-latine și creștine – incluzând artele liberale și studiile teologice – s-a păstrat și dezvoltat creator, în vreme ce fostul imperiu roman de Apus se cufunda în barbarie (cel puțin până la refacerea lui, sub comanda dinastiei carolingiene). Cu alte cuvine, le-am luat-o înainte celorlalți europeni și așa am fi rămas, credem noi, dacă n-ar fi survenit islamul și dacă Bizanțul ar fi rezistat atacurilor otomane. Menționăm, în aceeași logică a consolării contrafactuale, și faimoasa translatio studii - exodul elitelor bizantine în Italia, după 1453 – pe seama căreia punem germenii Renașterii și ai Umanismului. Dincolo de aceste tactici justificative, rămâne de necontestat faptul că nu poți căuta adevărul (așa cum își propun dintotdeauna universitățile demne de acest nume) dacă nu te bucuri de libertate politică, de suveranitatea unui regim legitim și de o anume - suficient de constantă - prosperitate economică. Nu putem ști ce-ar fi devenit Bizanțul dacă moștenirea lui nu s-ar fi transferat la Kiev și Moscova, încă din veacul XVI, dar putem fi siguri că decalajul Est-Vest, care nu va fi complet resorbit decât spre finalul secolului 21, nu se explică genetic sau etnic, ci doar prin rațiuni de conjunctură politică (ne)favorabilă. Dacă, de pildă, cucerirea peninsulei iberice de către califatul Omeiad  n-ar fi fost stopată de Charles Martel (dux francorum) prin victoria acestuia de la Tours (732), poate că primele universități occidentale ar fi predat până astăzi teologie coranică...

Presupun că am privi cu ochi mai puțin complexați performanța relativă a universităților românești dacă ne-am aminti, în perspectivă istorică, factorii care le-au determinat să apară abia în a doua jumătate a secolului XIX (cel puțin în Principatele Unite, pentru că, în Transilvania, contextul imperial a permis o altă cronologie). Asta nu înseamnă să neglijăm relele practici - de la subfinanțarea cercetării, până la tolerarea plagiatului și cercul vicios al contraselecției – ci doar să nu ne acuzăm națiunea de culpe imaginare: în condițiile noastre concrete din ultimii 500 de ani (când Occidentul a decolat civilizațional, impunându-se mondial) orice alte neamuri ar fi ajuns la rezultate similare. Să ne bucurăm așadar (gaudeamus igitur) că integrarea europeană, mobilitatea Erasmus, cooperarea inter-universitară liberă și ameliorarea fără precedent a condițiilor noastre economice, într-o democrație perfectibilă, dar funcțională, ne îngăduie – dacă nu chiar ne pretind - să facem și din universitățile României contemporane, cu tot cu facultățile lor de Teologie, niște spații de excelență cognitivă, cercetare erudită, răspândire a culturii și creștere a competitivității noastre ca stat civilizat. Evident că acest proces de renaștere academică va mai dura câteva decenii, dar evoluția e deschisă și, pentru prima dată, depinde mai cu seamă de noi înșine.

Teodor Baconschi