Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 17 august 2020

Educația online – digitalizarea umanului sau umanizarea digitalului?

 

 

Odată cu pandemia, educația s-a mutat online. Ne-am distanțat fizic, iar acest lucru a dus, în multe cazuri, la o distanțare psiho-emoțională și educațională. Profesorii au experimentat metode didactice online, instrumente digitale noi, provocări în a adapta conținuturile și a-i ține implicați pe elevi sau studenți în procesul de învățare. În funcție de resursele fiecăruia, de variabile individuale, organizaționale sau colective, procesul educațional s-a desfășurat diferit. Ceea ce știm însă acum  este că educația online are o doză de intimitate pe care poate mulți nu o anticipau. În mediul online nu există elevi sau studenți în ultima bancă, nu există rânduri, ci fiecare se află în fața cadrului didactic privindu-l în ochi. Iar acest lucru vine cu provocarea ca profesorul să știe cum să aducă și să mențină conexiunea relațională și umană în noua clasă virtuală. Experiența educației online a dovedit o dată în plus că nevoia de conexiune umană este și rămâne fundamentul învățării. Cu toate că în majoritatea cazurilor actorii educaționali s-au concentrat asupra identificării unor metode eficiente de a transmite, de a preda conținuturile rămase și de a adapta programa pentru mediile virtuale, experiența a demonstrat că, în tot acest proces, comunicarea umană a rămas esența educației. Dincolo de adaptarea și specializarea în diferite platforme educaționale într-un timp foarte scurt, majoritatea profesorilor nu au uitat că vocația lor este aceea de a avea grijă de cei din fața lor, chiar dacă de data aceasta din fața ecranelor. Cei ce au reușit să găsească un echilibru între focalizarea pe sarcinile academice și nevoile psihologice, construind momente de interacțiune autentică, au păstrat și chiar amplificat sentimentul de comunitate, de împreună, atât de necesar în fața singurătății percepute pe timp de pandemie. Fundamentul învățării și al pedagogiei a rămas, așadar, relația profesor-elev/student.

De altfel, acest lucru îl dovedesc o serie de cercetări din ultimul deceniu care susțin că dincolo de utilizarea unor instrumente digitale diverse și a unor metode interactive, de adaptarea conținuturilor, învățarea se produce eficient acolo unde profesorul construiește baza de siguranță emoțională și își asumă vocația de a-i ghida pe educabil într-o manieră personalizată (Muir, 2019).

În acest context vorbim despre umanizarea educației online, un construct studiat în cercetările recente, cercetări care accentuează importanța strategiilor de constuire a claselor virtuale pe modelul celor față în față, în care climatul de siguranță, încredere și suport emoțional și academic primează. Din acest punct de vedere, relația vine înaintea pedagogiei (Palacios și Wood, 2016). Necesitatea accentului pe relația și climatul educațional în educația online derivă din importanța susținerii motivației pentru învățare, motivație care are la bază credințele de autoeficacitate ale elevilor și studenților. Autoeficacitatea se referă la încrederea pe care aceștia o au că pot reuși în procesul de învățare, cogniție care are un rol fundamental în angajamentul și persistența în învățare. Desigur, autoeficacitatea se dezvoltă într-un mediu care are atributele de siguranță și suport emoțional. Mai mult, relația profesor-elev/student este cea care oferă satisfacție, susține curiozitatea și sentimentul de reușită. Este bine cunoscut în psihologia cognitivă faptul că procesarea în adâncime a informației, adică învățarea, se produce abia după ce mintea elevului/studentului s-a asigurat că nu are de ce să îi fie teamă, să se simtă rușinat etc., respectiv de faptul că mediul de învățare este unul sigur, de acceptare, încredere, toleranță. Așadar, similar cu mediul fizic al clasei, în mediul online profesorul este factorul cel mai important care modelează și facilitează învățarea prin crearea unei culturi educaționale a grijii și acceptării (Devlin și McKay, 2018).

O serie de studii din literatura de specialitate susțin faptul că menținerea climatului educațional coeziv și pozitiv în clasele online este mult mai dificil și provocator, comparativ cu cele față în față. Muirhead (2004) relevă faptul că provocarea majoră a educației online este să construiască un mediu de învățare colaborativ și care facilitează învățarea cu sens și semnficație.

O mare parte dintre dificultățile asociate bazei emoționale și de management al claselor virtuale reiese din absența interacțiunii directe care oferă feedback asupra motivației, emoțiilor și comportamentelor relaționate cu învățarea. Așadar, una dintre provocările majore în predarea online este crearea unor experiențe de învățare autentice, în care educabilii să se simtă conectați unii la ceilalți și la proces, într-un mediu de interacțiune artificial, cum este cel online. Studii recente și experiențe ale cadrelor didactice arată că profesorii care rămân constant în contact cu elevii/studenții prin diverse căi de comunicare sunt mai eficienți în a gestiona procesul și motivația pentru învățare. Tallent-Runnels și colaboratorii (2006) analizează câteva strategii pentru facilitarea conexiunii și a umanizării pedagogiei digitale.

Printre aceste strategii se numără recomandarea ca instructorii să acorde atenție sporită reacțiilor psiho-emoționale ale elevilor, mecanisimelor motivaționale din spatele comportamentelor pentru a ști cum să construiască clase virtuale flexibile și prietenoase pentru cei ce învață. Totodată, feedback-ul constant oferit pe un ton suportiv, exprimarea vulnerabilității și a emoțiilor de către cadrul didacitc, umorul, auto-dezvăluirea, cu alte cuvinte, acei indicatori ai conectării reale a instructorului cu elevii sau studenții, dincolo de conținutul predat efectiv, sunt esențiale pentru facilitarea construirii bazei de siguranță emoționale. Totodată, implicarea și angajamentul academic ale elevilor și studenților în învățarea online susțin necesitatea focalizării asupra maximizării prezenței online a profesorului ca factor motivator și care îi asigură pe aceștia de faptul că sunt văzuți, ascultați și înțeleși, în primul rând ca oameni, și apoi în rolul lor de educabili. Aceste strategii transmit ideea că profesorul monitorizează permanent procesul, este prezent pentru a oferi suport și a întâmpina dificultățile într-o manieră non-invazivă și pozitivă (Bawa, 2016).

Așadar, educația în vremea pandemiei ne-a demonstrat că pedagogia digitală eficientă este cea care reușește să împuternicească atât elevul, cât și profesorul pentru a menține un set mental orientat spre creștere și dezvoltare. Aceasta este pedagogia transformativă. O pedagogie în care actorii implicați sunt vizibili și contează în primul rând ca ființe umane cu nevoi diverse și abia apoi ca roluri- elev și profesor. O pedagogie care construiește rezultate vizibile este cea care favorizează individul, nu tehnologia, umanitatea, nu digitalul. Din acest punct de vedere, instrumentele digitale sunt doar instrumente care facilitează învățarea, și nu o înlocuiesc sau acaparează. Astfel, rolul activ al elevului și profesorului rămâne esential și critic în constuirea cunoașterii și a identității personale și academice.

Poate, lecția cea mai importantă  a educației pe timp de pandemie a fost aceea că ecranele și ferestrele digitale, care aparent ne-au separat, au putut fi transformate în instrumente ale încrederii, porți deschise pentru a fi împreună și pentru a putea păstra umanitatea și comunicarea autentică, în ciuda distanței, dar și datorită ei. Educația cu sens a fost încă o dată rezultatul vocației didactice. Aceasta s-a tradus în capacitatea de a transmite elevilor și studenților curaj și sentimentul că nimic nu este prea dificil pentru ceea ce suntem împreună, a potențialului de a-i face atenți la viteza cu care învățarea are loc în perioade dificile, dar și la faptul că învățarea înseamnă deopotrivă a ne adapta și a descoperi limitele și potențialitățile în fața vieții. Căci învățarea este o constantă a minților noastre.

Bibliografie:

Bawa, P. (2016). Retention in online courses. SAGE Open6 (1). http://sgo.sagepub.com/content/6/1/2158244015621777.full.

Devlin, M., & McKay, J. (2018). Teaching inclusively online in a massified university system. Widening Participation and Lifelong Learning, 20 (1), 146-166. https://doi.org/10.5456/WPLL.20.1.146.

Muir, T., Milthorpe, N., Stone, C., Dyment, J., Freeman E. & Hopwood, B. (2019). Chronicling engagement: students’ experience of online learning over time. Distance Education, https://doi.org/10.1080/01587919.2019.1600367.

Muirhead, B. (2004). Encouraging interaction in online classes. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 1 (6). Retrieved from http://www.itdl.org/ journal/jun_04/editor.htm.

Pacansky-Brock, M., Smedshammer, M., Vincent-Layton, K. (2019). Humanizing Online Teaching To Equitize Higher Education. Manuscript submitted for publication.

Palacios, A. M., & Wood, J. L. (2016). Is online learning the silver bullet for men of color? An institutional-level analysis of the California community college system. Community  College Journal of Research and Practice, 40 (8), 643-655.

Tallent-Runnels, M. K., Thomas, J. A., Lan, W. Y., Cooper, S., Ahern, T. C., Shaw, S. M., & Liu, X. (2006). Teaching courses online: A review of the research. Review of Educational Research, 76, 93-135. Retrieved from http://www.jstor.org.ezproxy.lib.pur- due.edu/stable/pdfplus/3700584.pdf?acceptTC=true.

Psiholog Lect. Univ. Dr. Daniela DUMULESCU 

 U.B.B. Cluj-Napoca