Nicolae Toma POSA
Dincolo de tumultul
societății cotidiene, în tainițele istoriei neamului românesc, spiritul iubitor
de frumos, filocalic, încă nu a pierit, dar cu greu se mai face simțit. Pentru
a înțelege ceea ce neamul românesc pierde prin neștiință, este imperios
necesară evocarea unui eveniment aruncat, din păcate, într-un con de umbră: împlinirea a 70 de ani de la apariția primului volum al Filocaliei românești (tipărit în tiraj mare).
Apariția Filocaliei nu doar că a însemnat revirimentul unei tradiții
spirituale autentice răsăritene, detașată de conținu
Societatea românească
post-decembristă, deși deține acest neprețuit odor al spiritualității – astăzi
însumând 12 volume –, nu îl cercetează, ci, mai mult, se raportează la el ca la
o realitate închisă în sine, a cărei constituție nu se pliază pe necesitățile
omului actual. Spre marea dezamăgire a neobositului ostenitor, Filocalia nu a devenit un fenomen spiritual și cultural [https://doxologia.ro/puncte-de-vedere/filocalia-parintelui-staniloae-la-70-de-ani-de-aparitie-sfintenie-curaj],
așa cum s-a dorit a fi.
Întreaga colecție
filocalică stă sub semnul paradoxului. Aceste volume au apărut într-o perioadă
în care a publica o carte era un lucru aproape imposibil. Primul tom se naște
din stăruința și credința părintelui Stăniloae, întărite de prezența
necontenită a ieromonahului Arsenie Boca, prin care se viza apărarea credinței
străbune, cu asumarea riscului acțiunilor potrivnice ale Statului – un risc
care descoperă o fină înțelegere a nevoilor interioare ale unui neam sărăcit de
propria-i credință. Cu toate acestea, libertatea pe care a dobândit-o nația
română odată cu căderea comunismului a pus în lumină și golul spiritual
interior al majorității poporului. Un fenomen străin de sufletul românesc a
luat amploare: mișcările de tip New-Age, mișcări ce propun dezvoltarea
personală printr-o formulare „științifică” a unui sincretism cvasi-religios. În
acest sens, craterul creat de prăbușirea colosului ideologic a făcut să țâșnească noi și
noi „izvoare de apă”, omul ieșit de sub
comunism trăind sub stigmatul debusolării.
Acest fenomen se
răsfrânge până în zilele noastre, când numele de creștin pare a nu mai purta
aceeași încărcătură simbolică ca odinioară. Astăzi este mai mult decât
importantă cultivarea unui discernământ intim legat de o viață autentică de
creștin. Asta propune și Filocalia: un discernământ
aparte, duhovnicesc, prin care omul este capabil să pătrundă realitatea mistică
a vieții creștine, dezbrăcată de orice forme de misticism, forme care nu se
pliază deloc pe resorturile interioare ale poporului român, în care Ortodoxia
și ființa națională „au format un întreg identic cu sine însuși de-a lungul
întregii sale istorii, de la începuturile poporului român şi a creştinismului
originar şi până azi” [Dumitru
Stăniloae, Ortodoxie și românism, Tiparul Tipografiei
Arhidiecezane, Sibiu, 1939, p. 142].
Omul contemporan este
omul simțirilor. Paradoxal și în chip pozitiv, omul, cu cât a aclamat mai
puternic primatul exteriorității, cu atât a început să sondeze mai mult în propria-i
interioritate, chiar dacă nu spre a-L căuta acolo pe Dumnezeu. Astăzi, ca și în vremurile trecute, se pune
mare accent pe trăirea religiei, însă ca formă de stări sufletești ce inundă
sufletul ca într-un fel de extaz indus. Acest aspect este foarte bine expus în
învățăturile Sfinților Părinți, prin care se arată că simțirea mistică este
treapta cea mai de pe urmă a unui urcuș duhovnicesc în care harul lui Dumnezeu
și efortul omului se împletesc ca într-o cosiță. „Problema omului se plasează
într-o altă lumină prin relaționarea sa ontologică cu Dumnezeu” [André Scrima, Antropologia
apofatică, Humanitas, București, 2005, p. 52]. Atât
timp cât simțirile extatice sunt socotite a fi valori în sine, acestea nu țin
de punerea în valoare a potențialului interior al omului. Doar în măsura în
care trăirea religiei este „o înaintare cu rânduială spre ținta desăvârșirii”
[Dumitru Stăniloae, „Cuvânt înainte”, în Filocalia,
vol. I, p. X], ea are valoare. Religia înțeleasă ca „re-legare” a omului cu
Dumnezeu constituie realitatea edificatoare a umanului. Pe acest teren,
misticismul practicilor new-age-iste se descoperă ca o formă profundă de sevraj
spiritual, a cărui soluționare își găsește ecoul doar prin „orientarea
scrupuloasă după cea mai precisă știință a sufletului” [Ibidem].
Mistica autentic
creștină nu doar că certifică autenticitatea identității umane numai în raport
cu Dumnezeu, dar oferă și suportul necesar împlinirii duhovnicești a omului,
împlinire care își găsește imaginea în Taina Întrupării, a unirii omului cu
Dumnezeu. „Omul nu poate fi determinat decât sau de Dumnezeu, sau de lume:
trebuie să alegi. Tentativa umanistă a optat pentru
un umanism despărțit de Întrupare, adică pentru un pseudo-umanism sfâșiat
inițial de o mortală contradicție internă, căci nu poți concepe o imagine și o
realizare plenară a ființei umane în afara Întrupării, care singură a restituit
lumii chipul din eternitate al omului” [André Scrima, Antropologia
apofatică, p. 27].
Într-o formulare scurtă, Filocalia aduce dogma în sfera practică,
însoțește omul, din treaptă în treaptă, învățându-l cum să se ferească de rău
și să facă
binele, printr-o practică statornică. În acest sens, omul trebuie să
dobândească anumite deprinderi lăuntrice, care, sub paza harului și printr-o
asceză cumpătată, se vor statornici în Bine, un bine care nu este forțat, care
nu se confundă cu împlinirea pur exterioară a unor norme juridice, ci se
identifică cu interioritatea cea mai profundă a omului, care este chipul lui
Dumnezeu în om. Cu alte cuvinte, pe măsură ce omul se sfințește, devine și bun.
În acest caz sfințenia nu se pretează a fi împlinirea umanului prin propriile
forțe – o pseudo-împlinire a unor forțe limitate –, ci se dobândește prin
conlucrarea tainică a omului cu Dumnezeu, până la revelarea adevăratei forme a
umanului și îndumnezeirea lui. De aceea accentul cade, de multe ori, pe paza
gândurilor, căci „patimile pot fi topite și faptele externe pot fi îmbunătățite
numai după ce omul s-a deprins să-și urmărească atent orice gând; (…) de aici
înainte va crește în dragostea de semeni și va cunoaște tot mai mult tainele
adânci ale vieții spirituale, pătrunzând în centrul de lumină și de fericire
dumnezeiască” [Dumitru Stăniloae, „Cuvânt înainte”, în Filocalia,
vol. I, p. IX].
Mesajul este unul clar:
„Să ne întoarcem la Părinți!”. Să cercetăm acest tezaur
pe care părintele Dumitru Stăniloae ni l-a lăsat ca moștenire a tradiției
spiritualității ortodoxe – rezultatul experiențelor Sfinților Părinți așternut
cu Duh pe foi de hârtie – și să urmăm cele pe care Duhul Sfânt ni le-a pus înainte, ținând seama de un
lucru de netăgăduit: schimbarea pe care fiecare o așteaptă de la lume începe
de la propria persoană.