Pr. Dr. Ciprian Valentin BÎLBĂ
„Să veghem,
aşadar, prea iubiţi fraţi, şi străduindu-ne din toate puterile, să înfruntăm atacurile
duşmanului furios şi săgeţile lui, care, aruncate în toate părţile corpului, ne pot străpunge şi răni
grav, să le respingem prin vegherea noastră întreagă şi plină de răspundere…” (Sfântul Ciprian al Cartaginei)
Ochiul atenţiei se focusează acum pe preotul
duhovnic şi pe raportarea lui lăuntrică la procesul îndrumării duhovniceşti
prin intermediul Tainei Spovedaniei. A pune accentul quasi-exclusiv pe
semnificaţiile pe care le presupune TAINA ar însemna, după cum ne-a atenţionat
A. Schmemann, a friza magia. La fel cum a aloca rolul preponderent CUVÂNTULUI
OMENESC vizează ideologia. Cred că, superficial vâzând lucrurile, discursul
sacramental privind Spovedania se poate odihni pe supraevaluarea lucrării
dumnezeieşti în acelaşi timp, desconsiderând „smerit” contribuţia omenească a
duhovnicului. Şi totuşi, nu numai pământul inimii penitentului poate fi viciat,
însăşi sămânţa putând fi expirată datorită depozitării ritualice într-o reţetă
a experienţei… de ani de zile şi care nu mai ţine cont de piagetianul
particularităţilor de dezvoltare sufletească şi trupească a credinciosului.
Chiar pământul inimii duhovnicului – ca sediu simbolic al emoţiilor – poate fi
bătătorit de uzanţa experienţei automatizate. Redesţelenirea lui, reaerarea
acestui pământ, repnevmatizarea sau, dacă vreţi, reînduhovnicirea lui se impune
ca o perpetuă reconectare la Duhul-Vânt care suflă unde voieşte. Rugăciunea
dinaintea mărturisirii propriu-zise a credinciosului se face şi pentru preotul
duhovnic, care prin rostirea ei favorizează unirea cu sine a lui. Cercetările
psihologice care s-au făcut asupra oamenilor care se roagă arată că
psiho-somatica rugătorului arată o linişte şi o pace a sistemului nervos, o relaxare
generală care se reflectă în scăderea ritmului cardiac şi în creşterea
debitului cerebral al hormonilor fericirii. Cât este vorba de har şi cât de
psiho-somatică nu a putut cuantifica nimeni. Cert e că Dumnezeu nu lucrează
otova asupra persoanei umane. El ţine cont de particularităţile fiecăruia
dintre noi. În acest moment, conştiinţa de sine a preotului este
semnificativă.
Autocunoaşterea
socratică de sine e o premiză sine qua non a unei terapii duhovniceşti
înţelese după cele mai bune condiţii ale sinergiei triangulare om-om-Dumnezeu.
De ce? Pentru că şi preotul este „ca un om, purtând trup şi vieţuind în lume, a
fost înşelat de diavolul: sau în cuvânt, sau în faptă, sau cu ştiinţă, sau cu
neştiinţă”, sau, am continua noi, fără conştiinţă de sine. V-aţi întrebat
vreodată de ce unele spovedanii durează mai mult, iar altele mai puţin?
Bineînţeles că da. Şi răspunsul?… Oare toate explicaţiile pot fi în
exclusivitate duhovniceşti? Sau poate că uneori preferinţele temporale ţin şi
de factori mai omeneşti. La aceste lucruri se referă aspectul conştiinţei de
sine a duhovnicului. Exact aici se verifică abilităţile de inteligenţă
emoţională pe care le are. Vom încerca foarte pe scurt câteva explicaţii
auxiliare răspunzând la câteva întrebări.
Care este „marea
nevoie” a omului în general, deci şi a preotului duhovnic? Nevoia de a fi
iubit. Nevoia de a fi respectat şi apreciat. Dacă înregistrează carenţe la
acest nivel al primirii iubirii – şi care dintre noi nu are astfel de provocări
carenţiale în diferite forme şi etape existenţiale? –, omul conştient de sine
acţionează în cunoştinţă de cauză, recunoscându-şi emoţiile, acceptându-le,
numindu-le ca atare şi asumându-şi responsabilitatea lor. Omul inconştient de
ceea ce se întâmplă cu el la nivel emoţional e luat pe sus ca un pai de un râu
şi dus într-o parte şi-n alta fără a-şi putea regăsi echilibrul şi limanul
liniştii atât în familie, cât şi la locul de muncă sau chiar în societate. Va
vâna, inconştient, dragostea şi respectul celorlalţi – de la vlădică până la
opincă – şi echilibrul lui interior va depinde în permanenţă de respectul sau
de respingerea celuilalt. De fapt, pentru un astfel de om, oricine altcineva
este de vină pentru tot ceea ce i se întâmplă, în afară de el însuşi. Şi odată
cu fuga de responsabilitate pentru propriile emoţii, apar şi strategiile
manipulative ale obţinerii iubirii din partea celorlalţi. Subliniem din nou:
aceste strategii manipulative sunt inconştiente. La fel ca iubirea pe care o
căutăm toată viaţa în diferite forme şi intensităţi. Nu putem trăi fără iubire.
Fie că vrem, fie că nu. Să revenim.
În cazul preotului
duhovnic, cadrul formal al Tainei Spovedaniei este deosebit de hrănitor
emoţional atât pentru penitent, cât şi pentru preot. (Insistăm pe faptul că
obiectivul acestui articol nu este confuzionarea psihovnicului cu duhovnicul,
ci doar coborârea relaţiei duhovniceşti de la nivelul unor aşteptări exclusiv
celeste. Dacă vreţi, un fel de realism duhovnicesc.) Desigur că justificările
de apărare raţională ale omului-preot duhovnic ar putea plonja în zona
specificităţii relaţiei terapeutice personale, reflectându-se în obiectivele
personale ale nevoilor duhovniceşti ale penitentului. Dar oare preotul nu are
şi el „marea lui nevoie”? Atenţia la el însuşi şi paza gândurilor sufleteşti şi
trupeşti îl proiectează pe preotul duhovnic într-o zonă a autocunoaşterii
înţeleasă ca asceză autoreferenţială. Altfel, în funcţie de ce anume oferă
sfaturi duhovniceşti sau stabileşte canonul? Se pot crea interferenţe de
scenariu între viaţa preotului şi viaţa crediciosului. „Dacă ochiul tău va fi
curat, tot trupul tău va fi curat” (Mt. 6, 21). Sau, altfel spus, nu poţi
scoate paiul din ochiul aproapelui dacă nu scoţi mai întâi bârna din ochiul
tău. Dar mai întâi trebuie să fi conştient de ea, s-o recunoşti, să ţi-o asumi
şi să vrei să scapi de beneficiile secundare pe care ţi le oferă păstrarea
bârnei. Altfel, vorba cuiva: Cine pe cine spovedeşte? Sau obiectivul
Spovedaniei pe cine vizează în fond? Sfântul Efrem Sirul atenţionează: „Aşa, Doamne,
dăruieşte-mi ca să-mi văd păcatele mele şi să nu-l osândesc pe fratele meu”.
Discernământul duhovnicesc se acoperă aici ca semnificaţie cu importanţa
inteligenţei emoţionale.
Bibliografie:
CIPRIAN AL CARTAGINEI (1981). Despre
gelozie şi invidie, Bucureşti: E.I.B.M.B.O.R.
LELEU, Gerard (2003). Cum să fim fericiţi în cuplu – între fidelitate şi
infidelitate, Bucureşti:
Editura Trei.
Micul Molitfelnic (2001). Cluj-Napoca: Editura Renaşterea.
ROBERTIELLO, Richard, C. şi SCHOENEWOLF,
Gerald, (2009). 101 greşeli în psihoterapie, Bucureşti: Editura Trei.
SCHMEMANN, Alexander (2003). Euharistia
– Taina Împărăţiei, Bucureşti: Editura Bonifaciu.