Pr. Dr. Valentin DELCĂ
Sfântul Ioan Damaschin (676-749 d.Hr.) s-a născut în Damasc (Siria) într-o
familie nobilă de sirieni creştini. Până în 718, când califul Omar al II-lea
iniţiază o campanie anticreştină, tânărul Ioan va prelua funcţiile
administrativ-fiscale moştenite în familia sa. Din acest an se refugiază cu
fratele său, Cosma, la Mănăstirea Sfântul Sava din Palestina, unde va
rămâne până la sfârşitul vieţii. Va fi hirotonit preot şi va sluji în Biserica
Învierii din Ierusalim. Sfântul Ioan Damaschin a fost canonizat, ziua
lui de cinstire fiind fixată atât în Biserica Ortodoxă, cât şi în cea Catolică,
pe 4 decembrie.
Iconoclasmul debutează oficial odată cu cele două edicte ale împăratului
Leon Isaurul (din 726 şi 729), care justifica dictatura în probleme teologice
prin dubla sa calitate, de împărat şi preot (principiul cezaro-papist). Sfântul
Ioan Damaschin îi răspunde că doar sinodul are dreptul să se pronunţe în
această problemă [Sfântul Ioan DAMASCHIN, Cultul sfintelor icoane. Cele trei
tratate contra iconoclaştilor, traducere din lb. greacă,
introducere şi note de pr. prof. Dumitru Fecioru, E.I.B.M.B.O.R., Bucureşti,
1998, p. 17].
Opera Sfântului Ioan Damaschin cuprinde lucrări dogmatice, polemice,
exegetice, moral-ascetice, omiletice şi poetice. Cronologic, Sfântul Ioan a
scris contra iconoclaştilor: scrisori (datând din perioada de început a
ereziei), trei tratate elaborate şi, spre sfârşitul vieţii, scrieri contra
împăratului Constantin Copronim şi a sinodului iconoclast din 754. Sub numele
lui apar cele trei „Tratate contra celor care atacă sfintele icoane”, „Cuvânt
propriu să convingă despre sfintele şi cinstitele icoane către toţi creştinii
şi către împăratul Constantin Cobalinu şi către toţi ereticii”, „Epistolă
către împăratul Teofil despre sfintele şi cinstitele icoane”, „Dialog
înfierător contra iconoclaştilor”. Direcţiile tematice principale ale gândirii
şi operei sale sunt polemica împotriva iconoclasmului şi combaterea ereziilor
(nestorianismul). După învăţătura Sfântului Ioan Damaschin, viaţa creştină
trebuie să se orienteze după viziunea corectă a lui Dumnezeu, adică după
iubirea faţă de Dumnezeu, însoţită de sfinţenia vieţii. Vederea slavei Tatălui
este mijlocită liturgic, haric şi simbolic de Icoana lui Iisus Hristos.
Dintre toate, „Tratatele” despre icoane au influenţat gândirea teologică
şi canoanele iconografiei creştine, provenind din plină epocă iconoclastă. Cele
trei tratate încearcă să ofere răspunsuri unor credincioşi care nu înţeleseseră
definiţiile icoanei şi venerării corecte a acestora, sistematizându-le şi
argumentându-le cu citate din Sfinţii Părinţi anteriori (144 de mărturii
autentice).
Sfântul Ioan Damaschin a fost supranumit „trâmbiţă de deşteptare” a
creştinilor din erezia iconoclastă (Pr. Prof. D. Fecioru) şi autorul „primei
teologii dogmatice a cultului icoanelor” (Louis Bréhier) [Ibidem, p. 3 şi
18]. Sfântul Ioan Damaschin este un teolog al definiţiilor.
Metoda expunerii din cele trei „Tratate” este comună tuturor scrierilor
damaschine: „adaugă expunerii teologiei icoanelor dialectica noţiunilor; şi nu
se va putea înţelege doctrina lui Damaschin despre icoane, dacă nu se va şti,
mai întâi, ce înseamnă icoană şi închinare” [Ibidem, p. 18]. Icoana nu
se identifică cu originalul. „Icoana este o semănare – scria Sfântul Ioan –
ομοίωμα, un model, παράδειγμα, o întipăritură a cuiva, care arată în ea pe cel
care este înfăţişat în icoană”. Icoana pune în evidenţă originalul, nu îl
substituie. Ea ajută simţurile limitate, şi „ghidează cunoştinţa” [Ibidem,
p. 19]. Icoanele sunt de mai multe feluri: naturale (cum fiul este chip al
tatălui biologic), ideatice (planul lui Dumnezeu de a crea lucrurile),
imitative (cum este omul icoana Sfintei Treimi: minte, cuvânt şi duh),
analogice (ca, de exemplu, soarele şi lumina pentru exprimarea dumnezeirii),
profetice (ca cele din Vechiul Testament, tip-antitip şi profeţiile
eshatologice), toate acestea exprimate prin scris sau prin imagini plastice.
Definiţia închinării presupune distincţia dintre absolut şi relativ.
Închinarea absolută (adorarea, λατρεία) este datorată exclusiv lui Dumnezeu şi
este diferită de închinarea relativă (venerarea persoanelor şi obiectelor,
προσκύνησις, care stau în legătură cu divinitatea şi care condiţionează
închinarea). De aici, posibilitatea şi legitimitatea folosirii icoanelor pornesc
de la principiul: „este firesc că se pot înfăţişa în icoană corpurile, ca unele
ce au forme, limite corporale şi culoare” [Ibidem, p. 24]. De aceea se
poate reprezenta tot ce este văzut, circumscris în timp şi spaţiu, inclusiv pe
Fiul lui Dumnezeu, născut Om din Fecioara Maria, pe Cel care „Dumnezeu fiind în
chip, S-a făcut Om” (Fil. 2, 6-7).
Despre legitimitatea folosirii icoanelor în cult, Sfântul Ioan Damaschin
aduce argumente biblice (pe Moise care brodează chipuri de heruvimi pe perdeaua
catapetesmei) şi pedagogice (Dumnezeu a interzis icoanele în Legea Veche pentru
că nu se înţelegea deplin taina Întrupării Cuvântului). Sfântul Ioan reia
argumentul Sfântului Vasile cel Mare: „Cinstea adusă icoanei se îndreaptă către
cel înfăţişat în icoană”, criticând inconsecvenţa iconoclaştilor, care cinsteau
lemnul Crucii, piroanele şi Mormântul Domnului. „Dacă mă închin şi respect, ca
pe nişte cauze ale mântuirii, crucea, lancea, trestia şi buretele..., nu mă voi
închina icoanelor făcute de credincioşi cu scop bun, spre slava şi amintirea
patimilor lui Hristos?”, se întreba acesta [Ibidem, p. 29].
Mai târziu, Sfântul Teodor Studitul va prelua o serie de interpretări
simbolice vechi-testamentare despre Fecioara Maria: „Betleemul cel
inteligibil, locaşul cel din Efrata” (Miheia 5, 1), „muntele umbrit al
fecioriei” (Avacum 3, 3: „Dumnezeu vine din Teman, şi Cel Sfânt, din muntele
Paran! Sela (oprire) – Slava Lui acoperă cerurile şi tot pământul este plin de
slava Lui!”), „sfeşnic aurit şi purtător de lumină, din care a strălucit celor
din întuneric şi care stăteau în umbra morţii lumina cea neapropiată a
dumnezeirii”, „altarul milei” (Maleahi 1, 7: „Voi aduceţi jertfă pe altarele
Mele pâine spurcată. Şi mai ziceţi: Cu ce Te-am necinstit? Fiindcă aţi
zis: Masa Domnului este de ocară!”), „carte sfinţită a poruncilor” (Ier.
30, 2: „Aşa zice Domnul Dumnezeul lui Israel: Scrie-ţi într-o carte toate
cuvintele pe care ţi le-am grăit Eu”) [Sfântul Teodor STUDITUL, „Din cuvântul
de închinăciune la Adormirea Preasfintei Stăpânei noastre, de Dumnezeu
Născătoare şi pururea Fecioară Maria”, în Cuvântări de laudă la
Adormirea maicii Domnului, traducere din greaca veche de Parascheva
Grigoriu, Editura Sofia, Bucureşti, 2008, p. 151-153].
Scrisorile despre icoane ale Sfântului Ioan Damaschin au fost compuse în
timpul activităţii sale civile, administrative din Damasc, iar tratatele în
Palestina, în timpul slujirii sale ca preot. Tratatul contra împăratului
Constantin Copronim a fost scris cel mai târziu în 766, în Constantinopol, anul
emiterii edictului iconoclast al împăratului, adică într-o perioadă de
acalmie, de pace. Se pare că perioada scrierii este între 715-730, deoarece
este menţionat patriarhul Gherman al Constantinopolului. Iată că paternitatea
scrierilor Sfântului Ioan Damaschin trecuse dincolo de moartea sa (749), într-o
tradiţie apologetică perpetuată până la sinodul din 854, când a fost restabilit
definitiv cultul icoanelor în Biserică [Sfântul Ioan DAMASCHIN, Cultul
sfintelor icoane..., p. 11]. De asemenea, „Epistola către împăratul Teofil”
nu îi aparţine Sfântului Ioan, deoarece datarea ei este contemporană domniei
împăratului Teofil (829-842), mult după moartea Sfântului Ioan. Despre rolul
educativ şi haric al icoanelor, Sfântul Ioan Damaschin a deschis o lungă
tradiţie artistică, pedagogică şi harismatică, în care se împletesc stiluri şi
programe iconografice cu icoanele „făcătoare de minuni”. „Intru însă în
biserică – scria acesta –... podoaba picturii mă atrage să mă uit... şi, pe
nesimţite, gloria lui Dumnezeu pătrunde în suflet... Căzând la pământ, mă
închin lui Dumnezeu, ... şi mă mântui” [Ibidem, p. 30]. Pr. Prof. Viorel
Ioniţă afirma că Sfântul Ioan Damaschin „restabileşte nu numai legitimitatea
cultului Sfinţilor în raport cu cultul Mântuitorului, ci şi cultul icoanei
sfinţilor în raport cu cultul icoanei Mântuitorului” [Pr. Prof. Viorel IONIŢĂ,
„Sfântul Ioan Damaschin, apărător al cultului sfintelor icoane” la
http://www.crestinortodox.ro/sarbatori/cuviosul-ioan-damaschin/sfantul-ioan-damaschin-aparator-cultului-sfintelor-icoane-69559.html,
accesat la 21.04.2017, ora 22.53].
După moartea sa, la sinodul iconoclast din 754, va fi condamnat din nou,
iar împăratul Constantin Copronim îl va anatemiza în fiecare an până la
sfârşitul domniei sale (775). Persoana şi opera Sfântului Ioan Damaschin vor fi
reabilitate abia la al VII-lea Sinod ecumenic (Niceea, 787). Sfinţii Părinţi de
la al VII-lea Sinod Ecumenic reconfirmă dogma sfintelor icoane, hotărând: „Noi
păstrăm fără înnoire toate tradiţiile bisericeşti aşezate pentru noi prin scris
sau în chip nescris, dintre care una este şi închipuirea icoanelor prin
zugrăvire, ca una ce concordă cu istoria propovăduirii evanghelice şi care ne
serveşte spre încredinţarea întrupării adevărate – iar nu închipuite – a lui
Dumnezeu Cuvântul şi spre un astfel de folos” [Leonid USPENSKY, Teologia
icoanei în Biserica Ortodoxă, traducere de Teodor Baconsky, Editura
Apologeticum, 2006, p. 43], iar la sinodul de la Constantinopol din 843 se va
consfinţi definitiv biruinţa teologiei icoanei.
Cea mai importantă contribuţie teologică în apărarea sfintelor icoane a
avut-o Sfântul Teodor Studitul în timpul celei de-a doua perioade a
iconoclasmului (814-842 d.Hr.). De fapt, meritul reinstaurării cultului
icoanelor l-au avut monahii bizantini, mai ales cei din partida rigoristă a
Sfântului Teodor Studitul. Teodor s-a născut în anul 759 d. Hr., la
Constantinopol, ca fiu al unui funcţionar imperial iconodul, Photeinos, şi al
Theoktistei. A primit o educaţie umanistă amplă, dar austeră, prin evlavia
monastică impusă în familie de mama sa. Unchiul său, Platon, retras ca pustnic
pe Muntele Olymp din Bythinia, va converti aproape întreaga familie la
monahism. Tatăl, mama şi cei trei fii: Teodor, Iosif şi Eftimie, vor întemeia o
mănăstire domestică cu peste o sută de monahi, pe proprietatea lor din Sakkoudion.
În anul 794, după moartea unchiului său, Platon, şi la puţin timp după Sinodul
VII Ecumenic (787), Teodor este hirotonit preot şi numit egumen al mănăstirii.
În 798, împărăteasa Irina mută comunitatea din Sakkoudion la Mănăstirea Sf.
Ioan Botezătorul din Constantinopol, numită Studion. Viaţa liturgică, de muncă
şi de studiu în comunitatea monastică se desfăşura permanent după modelul
monahilor „neadormiţi” (akoimetoi), care vor reforma la un moment dat
monahismul bizantin [Diac. Ioan I. ICĂ jr., „Neadormiţii – monahism răsăritean
apostolic: destinul şi metamorfozele unei harisme uitate”, în Ceaslovul şi
Vieţile sfinţilor monahi Neadormiţi, traducere şi postfaţă Diac. Ioan I. Ică
jr, Deisis, Sibiu, 2006]. După îndepărtarea de la putere a împărătesei Irina
(802) au urmat câteva valuri de persecuţie iconoclastă, momente în care monahii
studiţi au apelat la arbitrajul papei Leon al III-lea (Epistolele I, 32 şi 34).
În 809, Teodor şi Iosif sunt exilaţi în Marea Marmara (pe Insulele Prinkipo) în
urma deciziei unui sinod „moichian” (despre aplicarea principiului iconomiei în
morală). Următorul împărat, Leon al V-lea, convoacă în 814 o dispută publică
între iconoduli şi iconoclaşti, în care Sfântul Teodor condamnă deschis
incompetenţa dogmatică şi morală a împăratului. Persecuţiile reîncep. După
numai un an are loc un sinod de condamnare a hotărârilor Sinodului VII
Ecumenic, comunitatea de la Mănăstirea Studion este desfiinţată, iar Teodor
pleacă în alt exil, în Asia Mică (Bonita şi Smyrna). Din exil trimite epistole
de încurajare şi explicative creştinilor iconoduli, precum şi scrisori papei
Pascal al III-lea (Epistolele 12, 12 şi 13). După 820, noul împărat Mihail al
II-lea, recheamă pe Teodor din exil, iar comunitatea monastică se restabileşte
întâi la Crescent (Nikomedia), apoi pe Insulele Prinkipo. Aici îşi află
sfârşitul vieţii Teodor, în anul 826, iar moaştele sale au fost aduse cu cinste
la Mănăstirea Studion în anul 844, după biruinţa finală a Ortodoxiei împotriva
iconoclaştilor (843) [Ştefan Ionescu BERECHET, „Învăţătura Sf. Teodor Studitul
despre Sfintele Icoane şi cinstirea lor”, în revista Studii Teologice,
nr. 3/2007].
Înainte de moarte, Sfântul Teodor redactează „Tratate antiretice
împotriva iconomahilor”, oferind o replică ideologiei imperiale. Ideile sale
surprind miezul teologic al disputei despre sfintele icoane: antropologia
hristologică, în special învăţătura despre taina kenozei Mântuitorului.
Iconoclaştii nu puteau admite că măreţia iubirii lui Dumnezeu ar putea fi
exprimată prin smerenia chipului uman al lui Iisus Hristos. După învăţătura
Sfântului Teodor Studitul, prin Întrupare se „circumscrie” (perigraphei)
nu natura divină, ci Ipostasul Fiului, „astfel încât trăsăturile individuale
ale Feţei lui Hristos reprezentabile iconografic exprimă Ipostasul Fiului
veşnic al Tatălui” [Sf. Teodor STUDITUL, op. cit., p. 40. Volumul cuprinde
cele trei tratate contra iconoclaştilor, 15 probleme puse iconomahilor, 7
capitole împotriva iconomahilor şi Epistola catre Platon despre venerarea
icoanelor. În anexă mai cuprinde definiţia dogmatică a Sinodului VII Ecumenic
şi epistola Sf. Grigore de Nyssa despre diferenţa dintre fiinţă şi ipostas].
Pictarea chipului lui Iisus Hristos nu reprezintă o degradare a lui Dumnezeu,
ci este un mijloc paradoxal prin care kenoza divină se face mijloc al theozei
umane. Sfântul Teodor scria că „Hristos şi Icoana Lui au acelaşi ipostas” [Ibidem,
p. 41].
După Sfântul Teodor Studitul, icoana există potenţial în prototipul ei.
Icoana lui Iisus Hristos există în Ipostasul Lui ca „umbra în trup”, astfel
încât El este veşnic „prototip al icoanei Sale” [Ibidem, p. 36]. Icoana
aparţine Ipostasului. Mântuitorul este „chipul (icoana) lui Dumnezeu Celui
nevăzut” (Col. 1, 15), care nu întrupează o realitate divină generală, ci „trădează
un contur precis” (perigraphei) şi „configurează” (charakterizei),
ca ipostas propriu firea divină [Christoph von SCHÖNBORN, Icoana lui
Hristos. O introducere teologică, traducere de Pr. Prof. Dr. Vasile Răducă,
Humanitas, Bucureşti, 2011, p. 38-39]. Logosul „s-a făcut trup” (In. 1, 14),
astfel încât El nu locuieşte un trup, ci este trup al Său. Referindu-se la
contextul tradiţiei teologice, cardinalul Christoph von Schönborn menţionează
două condiţii pe care Fiul le îndeplineşte ca icoană a Tatălui: „identitatea
naturală cu Tatăl” (idee preluată de Sfântul Teodor Studitul de la Sfântul
Atanasie cel Mare, † 373) şi „identitatea personală a umanităţii sau trupului
lui Hristos cu Logosul divin” (idee preluată de la Sfântul Chiril al
Alexandriei) [Ibidem, p. 100-101]. Tradiţia antropologiei divine va fi
continuată de Sfântul Maxim Mărturisitorul, care dezvoltă şi explică „ipostasul
compus” al Fiului.
În comparaţie cu
Sfântul Ioan Damaschin, Sfântul Teodor Studitul trece peste distincţia platonică
materie-spirit, vorbind despre natură şi persoană [Pr. prof. Dumitru STĂNILOAE,
„Idolul ca chip al naturii divizate şi icoana ca fereastră spre transcendenţa
dumnezeiască”, în revista Ortodoxia, nr. 1/1982]. „Icoana nu aparţine
ordinii sacramentale, ci participă intenţional la Ipostasul Lui”, scria
cardinalul Christoph von Schönborn [Christoph von SCHÖNBORN, op. cit.,
p. 153].