Pr. Dr. Cristian GROZA
În şedinţa de
lucru a sesiunii de toamnă (28-29.10) din anul 2015, Sfântul Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române a declarat anul 2017 drept Anul omagial al sfintelor
icoane, al iconarilor şi al pictorilor bisericeşti [De asemenea, anul 2017 a fost declarat Anul
comemorativ Justinian Patriarhul şi al apărătorilor Ortodoxiei în timpul
comunismului în Patriarhia Română. (http://basilica.ro/2017-anul-omagial-al-sfintelor-icoane-al-iconarilor-si-al-pictorilor-bisericesti-si-anul-comemorativ-justinian-patriarhul-si-al-aparatorilor-ortodoxiei-in-timpul-comunismului-in-patriarhia/)].
În acest context, la iniţiativa şi cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului
Părinte Dr. Laurenţiu Streza, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul
Ardealului, Sectorul cultural a propus ca temă pentru conferinţele de primăvară
ce vor fi susţinute în Protopopiatele aparţinând Arhiepiscopiei Sibiu tema Icoana
în cultul ortodox: afirmare a credinţei ortodoxe, memorial biblic şi eclesial,
chemare la rugăciune şi sfinţenie, frumuseţe a Casei Domnului.
Icoana – afirmare a credinţei ortodoxe
În Introducerea
(Preliminarii) lucrării „Spiritualitate şi comuniune în Liturghia Ortodoxă”,
părintele profesor Dumitru Stăniloae dedică un subcapitol explicării
înţelegerii Sfintelor icoane, a importanţei şi necesităţii lor în cultul
ortodox [Preotul Profesor Dumitru Stăniloae, Spiritualitate şi comuniune în
Liturghia Ortodoxă, EIBMBOR, Bucureşti, 2004, pp. 90-134].
Părintele profesor
explică mai întâi că deosebirea dintre simbolul admis şi idolul interzis în
Vechiul Testament (Ieşire 20, 4; Deuteronom 5, 8-9) este aceea că simbolul
sacru e un semn sensibil al prezenţei lui Dumnezeu, un obiect în care
Dumnezeu Şi-a arătat puterea şi Şi-o arată în continuare [Ibidem, p. 91]. Astfel, cu
toate că Dumnezeu poate lucra (şi de fapt şi lucrează) prin toate, prin unele lucrează
în mod deosebit de accentuat [Ibidem], adică supranatural, şi nu
doar natural, întrucât sunt alese de El în mod special spre o astfel de
lucrare. Această alegere este transmisă prin Revelaţia supranaturală şi aceste
lucruri sau spaţii erau apoi folosite în şi pentru cult, ferind pe om de
căderea în idolatrie, care nu reprezenta altceva decât venerarea unor obiecte
sau locuri alese de oameni, dar fără ca mai întâi Dumnezeu să îşi manifeste
puterea şi prezenţa în şi prin ele. Totuşi, în Vechiul Testament se făcea
deosebirea între aceste semne (simboluri) ale prezenţei lui Dumnezeu şi
Dumnezeu Însuşi, de aceea interdicţia amintită ţintea tocmai eliminarea
acestei confuzii. Fără o astfel de normă, s-ar fi ajuns la pierderea
conştiinţei existenţei unui Dumnezeu personal, deosebit de lume, transcendent
şi, în final, la căderea în panteism.
Simbolurile
Vechiului Testament sunt o anticipare a icoanelor, dar acestea din urmă nu sunt
nici idol, întrucât pe de o parte păstrează distincţia dintre natură (ca semn
ales şi palpabil al lucrării lui Dumnezeu) şi Dumnezeu (evitând astfel
idolatria), dar nici simple simboluri, pentru că nu atestă doar prezenţa lui
Dumnezeu, ci ele sunt reprezentarea lui Dumnezeu Însuşi devenit ipostasul
personal al firii umane, fără să se identifice cu această fire sau să Se
confunde cu ea [Ibidem, p. 93].
Prezenţa icoanelor in biserică reprezintă deci
afirmarea credinţei ortodoxe a realităţii Întrupării Fiului lui Dumnezeu,
întrucât Acesta luând faţă omenească o înveşniceşte prin înviere, făcând-o mediu de comunicare a
slavei dumnezeieşti [Ibidem,
p. 119]. Mai mult, reprezentarea prin icoană a Domnului Hristos justifică
şi cinstirea icoanelor Maicii Domnului şi ale Sfinţilor, întrucât în ei
străluceşte Hristos,…în ei s-a imprimat chipul lui Hristos…, ele reprezintă pe
cei ce sunt locaşuri pnevmatizate ale lui Hristos, a cărui umanitate e
desăvârşit pnemvatizată prin Duhul Sfânt, unit prin fiinţă cu ipostasul acestei umanităţi [Ibidem, pp. 90-91].
Pictura
bisericească s-a dovedit a fi unul din pilonii de rezistenţă şi de păstrare a
dreptei credinţe: Numai unde cuvântul a fost asociat cu Tainele şi cu
cinstirea icoanelor s-a păstrat unitatea credinţei, acestea fiind, prin identitatea lor
în toate timpurile, frânele care au ţinut cuvântul în matca Tradiţiei pornite de la Apostoli [Ibidem, p. 96].
Cu alte cuvinte, icoana
reflectă Ortodoxia pe deplin, exhaustiv, cu maximă profunzime şi întindere [Leonid
Uspensky, Teologia icoanei în Biserica Ortodoxă, Editura Anastasia,
Bucureşti, 1994, p. 136].