Lect. Dr. Ciprian Iulian TOROCZKAI
6. Superstiția și obscurantismul liturgico-teologic. Este absolut
necesar ca membrii Bisericii Ortodoxe să-și păstreze „igiena credinței” (A.
Pleșu), iar prin această expresie înțelegem adevărul revelat al Evangheliei,
păstrat și transmis prin Sfânta Tradiție. Căderea în superstiție a reprezentat
însă, din păcate, una dintre cele mai mari ispite la adresa creștinismului, în
special de factură populară. Mircea Eliade (1997:207) vorbise, în acest sens,
despre o „religiozitate cosmică”, un fond păgân ce supraviețuiește latent în
diverse părți ale lumii, inclusiv în creștinismul răsăritean. Acesta face ca,
în viața liturgică a comunităților sau persoanelor, să identificăm de-a lungul
timpului manifestări care, deși sunt ținute la „rang de seamă”, ele să se
situeze în afara credinței autentice ortodoxe. Pot fi date multe exemple, dar
în continuare ne vom referi doar la câteva ce vizează Taina Sfântului Maslu.
(Recurgerea la această Sfântă Taină nu este una întâmplătoare: poate că ea
exprimă în cel mai înalt grad caracterul prin excelență misionar al lucrării
sacramentale în Ortodoxie.)
Efectele taumaturgico-sacramentale ale Maslului vizează atât partea
văzută (trupul), cât și cea nevăzută (sufletul) a ființei umane. Iată așadar
dublul efect al ungerii cu untdelemn a celui bolnav: vindecarea trupească şi
iertarea păcatelor. Desigur, nu toţi credincioşii bolnavi se vindecă prin
Maslu. Efectul tainei depinde, în primul rând, de tăria credinţei celui ce o
primeşte. Mântuitorul n-a făcut minuni în părţile Nazaretului, din cauza necredinţei
lor (Marcu 6, 1; 5-6), iar celor pe care i-a vindecat le-a zis: „Fie vouă după
credinţa voastră” (Matei 9, 22, 29; 15, 28; 8, 10, etc.). Bineînţeles, este la
fel de dificil şi să circumscrie efectele binecuvântate ale Tainei Maslului
doar asupra părţii trupeşti sau sufleteşti a credinciosului, întrucât omul
posedă o structură psiho-somatică unitară.
Există unele practici privitoare la Taina Sfântului Maslu ce provoacă o
reacție pastoral-teologică. Astfel, un prim aspect îl prezintă problema
„Maslului de obște”, adică săsăvârșirea Tainei pentru un grup mai mare de
credincioși. Într-adevăr, posibila explicare a acestui ritual ține de
convingerea că, în urma păcatului strămoșesc, nimeni nu este absolut sănătos
(chiar dacă aparențele ar lăsa să se înțeleagă aceasta). Fiecare om este marcat
de păcat și de urmările sale, ceea ce nu face ca Maslul „de obște” să fie
superfluu. Pe de altă parte însă, eficacitatea Tainei depinde de modul în care
ea este săvârşită, în mod corect sau incorect, şi de aceea preotul trebuie să
aibă tăria de a rezista ispitelor de a „folcloriza” ritualul Maslului sau să
răspundă pozitiv la solicitările credincioşilor (în sensul că cel care plăteşte
acela şi dictează…) aflaţi în căutare de mijloace „senzaţionale” de vindecare.
Mai mult decât atât, Maslul trebuie privit în relația sa strânsă cu celelalte
Taine, și în special cu Pocăința și Euharistia. De aceea, Maslul nu trebuie să
înlocuiască celelalte Taine, decăzând într-un ritual magic ce acționează
vindicativ independent de starea trupească, psihică și morală a credinciosului.
Cu alte cuvinte, Maslul nu este o replică dată unor descântece sau acte
magico-vrăjitoreşti, la fel cum preotul nu este un înlocuitor autorizat al vraciului
sau descântătorului (Detalii la N. Necula 2001:405-407).
Nu negăm roadele pe care le aduce Maslul de obşte, pe toate planurile,
în viaţa celor ce alcătuiesc comunitatea eclezială, atrăgând în acelaşi timp
atenţia ca această practică a Bisericii să nu devină fără sens, să nu se
îndepărteze de semnificaţia şi funcţia pe care a precizat-o Sfântul Iacov:
„Săvârşirea Maslului de obşte este, fără îndoială, un lucru bun, un mijloc de
pastoraţie, o cale de a-i aduce şi a-i ţine pe credincioşi legaţi de biserică
şi o lucrare de a ieşi în întâmpinarea şi rezolvarea nevoilor spirituale ale
lor. În această privinţă ar fi de dorit însă să se păstreze caracterul şi
destinaţia slujbei de lucrare tămăduitoare şi sfinţitoare şi de a nu o
transforma în mijloc de rezolvare a tuturor problemelor şi greutăţilor vieţii,
de împlinire a oricăror dorinţe, substituind alte taine, ierurgii şi lucrări
sfinţitoare, banalizând-o şi coborând-o la nivelul unei simple dezlegări sau
rugăciuni” (Ibid. p. 407).
Mai amintim și că, cu această ocazie, în unele locuri se obişnuieşte să
fie aduse piese de lenjerie ale anumitor bolnavi, credincioşi care nu pot veni
în acel moment la slujbă sau ale altora care nici măcar nu cred în eficienţa
celor ce se săvârşesc în biserică. Se crede că aceste piese de lenjerie (sau
ale obiecte) binecuvântate şi unse cu untdelemn sfinţit, utilizate de
persoanele vizate, vor aduce acestora sănătate sau le vor împlini ale
trebuinţe, iar în cazul celor necredincioşi, aceste haine vor face ca
respectivele persoane să se apropie de Dumnezeu. De multe ori aceste piese de
lenjerie sunt aduse spre ungere pentru scopuri care nu au nimic comun cu ceea
ce Biserica învaţă că se împlineşte prin Taina Maslului. Drept urmare, au sau
nu efectul scontat rugăciunile rostite peste hainele persoanelor vizate şi
ungerea cu untdelemn a acestor haine? (Discuție la A. Manolache 2004:145)
Răspunsul ar trebui să țină cont de aceste două aspect: pe de o parte,
este adevărat că, după Întrupare, materia a reprimit capacitatea de a fi mijloc
de transmitere a harului lui Dumnezeu, aşa cum mai ştim, fie din Sfânta
Scriptură (F.Ap. 19, 12), fie din alte monumente ale Sfintei Tradiţii, că
atingerea unor obiecte ale Apostolilor sau a unor sfinţi le aducea uneori
credincioşilor vindecarea de boli; pe de altă parte însă, acest fapt nu este
nici pe departe sinonim cu „obiceiul” de a aduce hainele unor credincioşi sau
necredincioşi pentru a fi binecuvântate şi unse, cu speranţa că respectivelor
persoane li se vor împlini dorinţele – vindecarea fiind doar una dintre aceste
dorinţe – în chip automat, pur şi simplu pe baza dorinţelor lor sau a celor din
jurul lor, deci la distanţă. Fără a fi vorba de o negare a puterii
binecuvântării, a posibilităţii de transmitere a harului prin materie sau a
posibilităţii lui Dumnezeu de a săvârşi minuni, nu putem uita, în acelaşi timp,
că nici o Sfântă Taină nu poate fi administrată în absenţa (sau fără liberul
consimţământ) al primitorului; apoi, în cadrul Maslului, singura materie
purtătoare a harului este untdelemnul sfinţit cu care trebuie uns direct cel
bolnav, nu hainele acestuia (şi mai ales în lipsa celui pentru care se
săvârşeşte Taina).
Într-un fel, modul de gândire ce stă la baza Maslului „de obște” se
regăsește și la baza ritualului Maslului „la hotar”. Săvârşit în unele zone din
Biserica Ortodoxă Română cu ocazia anumitor momente semnificative din timpul
anului, legate mai ales de ciclul agricol (sfinţirea holdelor la Rusalii),
Maslul „la hotar” este una dintre rânduielile liturgice care extinde Maslul de la
credincioși la întreg mediul înconjurător. Se poate vorbi astfel de o înnoire a
omului şi a zidirii în Hristos în cadrul slujbelor bisericeşti – inclusiv a
Maslului –, de o „metamorfoză sacramentală” (mitr. Ioannis Zizioulas
1999:11-16) ce trimite la vindecarea omului şi a lumii într-un alt înţeles
decât cel obişnuit. În fapt, este însă o slujbă-hibrid ce se depărtează și mai
mult decât Maslul „de obște” de sensul primar al textului din Iacov 5, 14-15.
De aceea slujba aceasta trebuie privită cu mare reticență.
De-a dreptul periculoasă este o practică necanonică privitoare la Taina
Sfântului Maslu: „deschisul Cărţii”. Recursul la vrăjitoare s-a generalizat în
zilele noastre nepermis de mult, demonstrând ignoranţa unor preoţi, cât şi
nevoia unor credincioşi de a apela nu la riturile Bisericii, ci la practici
vrăjitoreşti (neglijând astfel mesajul biblic al episodului cu regele Saul,
vezi I Regi cap. 28). Credincioșii aceștia înseamnă că nu cunosc valoarea și
sensul Tainelor, ceea ce, în ultimă instanță, atrage atenția tot asupra lipsei
de catehizare a preotului. Pentru acești „credincioși” momentul „deschiderii
cărții” reprezintă chiar „punctul culminant” al slujbei Maslului (deşi
„deschisul cărţii” nu are loc exclusiv la Maslu), restul aproape nemaicontând
pentru ei. Dar, după cum am arătat, altul este sensul mistico-sacramental al
Maslului – unul mult mai profund decât cel sugerat de practica necanonică a
„deschisului Cărții” ... Acest obicei este așadar unul de natură
superstiţioasă, necunoscut de tradiţia şi de practica noastră bisericească,
motiv pentru care trebuie înlăturat cu desăvârşire (fiind ceva cu totul nedemn
de această Taină şi de săvârşitorii conştienţi ai lucrurilor sfinte).
În final ne referim pe scurt și la aspectele misionare pe care le implică
Taina Maslului. Din punctul de vedere al misiunii interne, trebuie subliniat
caracterul prin excelență comunitar al Tainei Sfântului Maslu. Astăzi ne este
mult mai dificil să intuim caracterul prin excelență comunitar pe care l-a avut
în istoria Bisericii Maslul. Acest aspect se reflecta în chiar modul în care se
săvârșea Taina: după unele mărturii, Maslul era săvârșit într-un paraclis particular
de către șapte preoți în șapte zile consecutive! Chiar dacă este posibil ca
această amplă rânduială să nu fi fost generalizată, ceea ce rămâne demn de
interes pentru noi este prezența comunității alături de cel bolnav un timp cât
mai îndelungat. Este o realitate că omul contemporan evită „să dea ochii” cu
suferința. Azilele sunt din ce în ce mai pline de oameni bătrâni și suferinzi,
priviți ca un „balast” chiar și de către cei mai apropiați din familie, cu atât
mai mult de către ceilalți membri ai parohiei. De aici revine și
responsabilitatea preotului de a le reaminti credincioșilor responsabilitatea
lor ca „mădulare ale Trupului lui Hristos” – Biserica, față de toți ceilalți
și, mai ales, față de cei bolnavi. În textul de la Iacov cap. 5, ver. 14 sunt
amintiți acei presbiteri care trebuie să fie chemați la cel bolnav. După
unii autori, aceștia nu erau toți hirotoniți, în timp ce alți teologi ortodocși
sunt de o opinie contrară. Indiferent care ar fi fost situația, rămâne o
cerință stringentă ca întreaga Biserică să se adune în jurul celui aflat în
suferință (de unde accentul pus pe co-slujirea preoților cu laicii).
O ultimă chestiune abordată se referă la caracterul misionar al Tainei
Sfântului Maslu. Astfel, pe de o parte, ca și în celalte Taine ale Bisericii,
Botezul reprezintă condiția indispensabilă pentru ca cineva să poată accede la
ele (I. Foundoulis 2008:265-266) – deci heterodocșii nu pot lua parte la Taina
Maslului. Pe de altă parte însă, prin însăși caracterul său, Taina Maslului îi
apropie pe creștinii ortodocși cel mai mult de semenii lor, indiferent de
confesiunea lor, și aceasta pentru că vorbim despre reflectarea însăși a
misiunii Bisericii, care încă de la începutul ei însoțea predicarea și
răspândirea Evangheliei cu vindecarea de boli și izgonirea demonilor. Drept
urmare, a fi aproape de cei bolnavi dintre ortodocși poate constitui prilejul
unei mai strânse apropieri și de ceilalți din jur care nu sunt ortodocși, mai
ales că într-o situație dificilă cunoașterea lui Dumnezeu poate căpăta alte
dimensiuni. (A se vedea întreaga argumentație la P. Meyendorff 2011:93-94).
În concluzie, nu pot exista membrii ai comunității ecleziale angajați
deplin și conștient în misiune decât dacă aceștia exprimă autentica învățătură
evanghelică și se împărtășesc în mod deplin și conștient de harul ce izvorăște
din lucrarea sacramental-harismatică a Bisericii Ortodoxe.
Bibliografie (selectiv): Andrei Pleșu, „Igiena credinței”, în Dilema
Veche, nr. 674, 19-25 ianuarie 2017 (http://dilemaveche.ro/sectiune/situatiunea/articol/igiena-credintei);
Mircea Eliade, Memorii (1907-1960), ed. a II-a, Humanitas, București,
1997; Nicolae Necula, Tradiţie şi înnoire în slujirea liturgică, vol. 2, Editura Episcopiei Dunării de
Jos, Galaţi, 2001; Anca Manolache, Sfintele Taine în viaţa Bisericii,
Renaşterea, Cluj-Napoca, 2004; Ioannis Zizioulas, Creaţia ca Euharistie, trad. Caliopie Papacioc, Editura
Bizantină, Bucureşti, 1999; Ioannis Foundoulis, Dialoguri liturgice. Răspunsuri
la probleme liturgice, vol. 1, trad. Pr. Victor Manolache, Editura Bizantină,
București, 2008; Paul Meyendorff, Taina Sfântului Maslu, trad.
Cezar Login, Renașterea, Cluj-Napoca, 2011.