Pr.
Alexandru SOCACIU
Patrimoniul cultural-bisericesc al Țării Făgărașului nu
este descoperit la adevărata lui valoare. Acum 300 de ani „efortul brâncovenesc”
şi „cel șagunian” de a pune în valoare priceperea românilor transilvăneni a
fost unul considerabil, în epoca habsburgică. Acest lucru obligă generaţiile
actuale măcar la un minim efort de valorificare a ceea ce s-a reuşit acum trei
secole, aceasta şi pentru că se simte nevoia unui apostolat din ce în ce mai
prezent într-o societate măcinată de influenţe străine neamului, culturii şi
religiozităţii româneşti.
Ce-i lipsește patrimonului cultural-bisericesc făgărășean?
O monografie a școlilor înființate de parohiile ortodoxe, o monografie dedicată
patrimoniului făgărășean al icoanelor pe sticlă și, nu în ultimul rând, o
monografie a parohiilor și comunităților ortodoxe făgărăşene. Pe lângă toate
acestea, Țării Făgărașului îi lipsește personalitatea istoric-bisericească, pusă
în valoare de Sfântul Constantin Brâncoveanu, dusă mai departe de Sfântul
Andrei Șaguna și, din nefericire, trecută sub colbul uitării de generațiile
recente.
Muzeul de istorie din Alba Iulia se laudă zilele acestea cu
cel mai important patrimoniu bisericesc, compus din icoane pe sticlă, obiecte
bisericești vechi și un număr impresionant de mare de cărți de cult, tipărite în
secolele XVI, XVII și XVIII. Recent, un anonim făgărășean, fost coșar al Țării
Făgărașului, a fost declarat cetățean de onoare al Făgărașului. Motivul: cel
mai cunoscut colecționar de icoane pe sticlă din țara noastră. Făgărășenii
cunosc faptul că, pe la colțuri – cum suntem învățați noi românii–, vestitul
colecționar recupera icoanele vechi pe sticlă din podurile bisericilor a căror
hornuri le curăța, în schimbul unor sume modice. Azi, cetățean de onoare al Făgărașului,
cu un patrimoniu incomensurabil. Cu siguranță, nu el este de vină, ci ignoranța,
goana după câștig rapid și fără efort etc.
Despre o adevărată școală de pictură pe sticlă nu poate fi
vorba în Țara Făgărașului, cu excepția școlii de iconari organizată pe lângă Mănăstirea
de la Sâmbăta de Sus, eminamente monahală, dar la care au învăţat şi laici din
zona Făgăraşului. Au mai existat, în schimb, atelierele de pictură pe lângă
iconarii făgărășeni consacraţi de-a lungul timpului, ateliere precum cele de la
Arpașu de Sus, Avrig, Ucea de Sus, Porumbacu, Cârțișoara, Mănăstirea Sâmbăta de
Sus, Cincu, Comăna de Sus, Făgăraș.
Condiţiile apariţiei icoanelor pe
sticlă în Ţara Făgăraşului – glăjăriile
Apariţia şi dezvoltarea glăjăriilor au reprezentat condiţii
favorabile naşterii şi evoluţiei icoanelor pe sticlă. Glăjăriile făgărășene,
sau atelierele de producerea sticlei, sunt primele glăjării atestate documentar
în Transilvania, conform studiilor istoricilor dr. Herbert Hoffmann și S.
Takats [Apud Iuliana Dancu, Dumitru Dancu, Pictura ţărănească pe sticlă,
Editura Meridiane, Bucureşti, 1975, p. 15].
Glăjăriile atestate documentar în Țara Făgărașului sunt:
1541? – Arpașu de Sus, 1602 – Făgăraș – Gabriel Bethlen, principele transilvan,
1614 – Tălmaciu, 1625 – Porumbacu de Sus, 1738 – Cârțișoara, 1750-1800 – Ucea
de Sus, 1892 – Avrig.
Din 21 de glăjării atestate documentar în Transilvania, șapte
și-au desfășurat activitatea în Țara Făgărașului.
Iconari făgărășeni cunoscuți cu numele
Nu există documente care să facă referire la originea
picturii pe sticlă în Ardeal, și nici în Țara Făgărașului. Fiind un meşteşug
eminamente popular, nimeni nu s-a gândit că ar deveni utilă o istorizare a meșteșugului
popular al icoanelor pe sticlă, fenomen istoric regăsit și în alte meșteșuguri
populare, cum ar fi țesătoria, broderia, cojocăria sau pielăria.
Ioan Pop (1794?–1870) este primul iconar făgărășean
cunoscut cu numele, care, prin înteraga sa creaţie, a influenţat hotărâtor
această artă în Ţara Făgăraşului şi care este considerat drept cel mai valoros
pictor de icoane pe sticlă din Transilvania. Unii cercetători l-au considerat
originar din zona satului Nicula, cert este că numele este apropiat satului făgărășean
Lisa, el fiind cel mult ucenic al vreunui meșter popular niculean, deși și
această afirmație este probabilă.
În zona Țării Oltului s-au găsit mai multe icoane pe sticlă,
pictate în prima jumătate a secolului al XIX-lea, care, din punct de vedere
stilistic, se apropie foarte mult de arta iconarilor din Şcheii Braşovului, şi
care s-au găsit pe un areal cuprins între Făgăraş şi Rupea. Absenţa icoanelor
realizate după 1850, în această zonă, poate fi pusă în legătură cu o posibilă mutare
a artiştior în Braşov. Localizarea acestui centru poate fi satul Comăna de Sus,
unde a existat o glăjărie.
O cercetare serioasă în ceea ce privește icoanele pe sticlă
din Țara Făgărașului a întreprins Dumitru și Juliana Dancu, care afirmă fără
echivoc faptul că „aici pictura pe sticlă dobândeşte expresia cea mai românească
ca spirit şi formă, culminând în opera celor doi mari pictori populari, Moga şi
Ţimforea” [Iuliana Dancu, Dumitru Dancu, Pictura ţărănească pe sticlă,
Editura Meridiane, Bucureşti, 1975, p. 68].
Cercetătorii
sus-amintiți vorbesc de mai multe generații de pictori pe sticlă:
Iona Popp Moldovan (1744-1869), originar din
Nicula, se stabilește la finele sec. XVIII în satul Galați, în 1808 se mută în
Făgăraș și din 1818 se stabilește în Șcheii Brașovului;
Savu Pop pictează pe la 1821;
Nicolae Grecu, sec. XIX, originar din Arpașu de
Sus;
Irimie Ion Pop din Făgăraș, cu icoane datate în
1841 și 1845
Ion Pop de la Făgăraș, cu icoane semnate și
datate între 1834 și 1865;
Ioan Pop din Făgăraș cu icoane datate și semnate
între 1852-1861;
Tămaș și soția, originari din Nicula, stabilit în
Galați și apoi în Făgăraș;
Petru Tămaș (1921), fiul lui Tămaș;
Ana Tămaș, căsătorită Deji, fiica lui Tămaș,
care mai picta pe la 1934;
Linteș, originar din Făgăraș, stabilit în Bihor,
pictează pe la 1895;
Savu Moga (1816-1899) din Arpașu de Sus;
Ion (Ianoș) Purcariu din Oprea-Cârțișoara, sfârșitul
sec. XVIII, început de sec. XIX;
Matei Purcariu, zis Țîmforea (1836-1906) tot din
Oprea-Cârțișoara, fiul lui Ion;
Ion Purcărui (1869), tot din Oprea-Cârțișoara,
fiul lui Matei, icoană datată 1900;
Gheorghe Furnică – atestat în comuna Mateiaş,
jud. Braşov, icoană datată 1875 [Ibidem, p. 135-136.]
O cercetare organizată în Făgăraş, mai precis în satul Drăguş,
a fost desfăşurată la sfârşitul anilor ’30, de către Institutul Social Român
(sub îndrumarea lui Dimitrie Gusti). O statistică a Lenei Constante [Lena
Constante, Pictura pe sticlă în satul Drăguş, în „Artă şi tehnică grafică”,
Buletinul Imprimeriilor Statului, caietul 6, decembrie 1938 – martie 1939]
prezintă date istorice de o importanţă deosebită pentru înţelegerea unui
aspect religios privind viaţa cotidiană a ţăranului român transilvănean din
prima jumătate a sec. XX. Potrivit acesteia, în satul Drăguş, în 285 de case
s-au numărat: 845 icoane tipărite, 689 icoane pe sticlă, 49 icoane tipărite cu
rama pictată pe sticlă şi doar 7 icoane pe lemn, în total 1590 de icoane
diverse, în medie două icoane la o casă.
Matematic, din suma acestor icoane 43,4% o reprezintă
icoanele pe sticlă, ceea ce reprezintă, atât prin număr, cât şi prin procent, o
evidentă frecvenţă a acestui tip de icoană în respectiva comunitate, care,
probabil, era asemănătoare cu alte localităţi rurale făgărăşene. Pentru drăguşeni
icoana era considerată şi o „podoabă a casei”, iar atunci când se spărgea,
icoanele fiind sfinţite, cioburile se aruncau în fântână. Lena Constante
atribuie aceste icoane şcolii de la Braşov, lui Savu Moga, Petru Tămaş şi fam.
Deji din zona Făgăraş, lui Matei Ţîmforea din Cârţişoara, lui Fain Gherghel din
Nicula şi lui Ion Pop [Ibidem, p. 71-73].
Şcoala de pictură
pe sticlă de la Mănăstirea Sâmbăta de Sus
Această şcoală s-a format târziu, în jurul anilor 1958, când
monahul Timotei Tohăneanu întreprinde o cercetare a zonei mănăstirii brâncoveneşti
de la poalele nordice a Munţilor Făgăraş – mai precis satele Sâmbăta de Sus, Sâmbăta
de Jos, Drăguş, Lisa, Viştea, Arpaş, Cârţişoara ş.a. căutând icoane vechi pe
sticlă şi lemn, meşteri populari şi meşteşuguri tradiţionale.
După ce reuşeşte să adune mai multe exemplare unice din
satele făgărăşene, Arhimandritul Timotei organizează mai multe expoziţii cu
icoane pe sticlă, prima la Braşov în august 1970, iar cea de-a doua la Bucureşti,
în martie 1973. Acest lucru va face Mănăstirea mai cunoscută, bucurându-se de
foarte mulţi vizitatori [Arhim. Timotei Tohăneanu, Pictura pe siclă,
Editura Centrul Mitropolitan Sibiu, 1987, p. 23].
Acest flux de turişti, dar şi dorinţa de a reînvia meşteşugul
icoanelor pe sticlă, îl va determina pe arhimandritul Timotei să pună bazele
unui atelier de pictură a icoanelor pe sticlă. Datorită aptitudinilor
personale, dar şi dorinţei de a contribui la prestigiul mănăstirii făgărăşene,
ieromonahul Gheorghe Morar, cu numele de călugărie Calinic, născut în 1943,
devine cel mai bun ucenic al iniţiatorului atelierului de icoane. „Sârguinţa şi
îndemânarea în mânuirea penelului, calităţile de colorist şi de armonist al
culorii”, sunt cuvinte cu care îl aprecia arhimandritul Timotei pe ieromonahul
Calinic.
La fel de promiţător a devenit şi ierodiaconul Ieronim
Coldea, râvnitor în ucenicia pe care o face în arta populară a picturii pe
sticlă.
Stilul arhimandritului Timotei se poate caracteriza în trei
linii principale:
1. păstrează firescul iconăritului popular transilvănean;
2. pune accent pe istoria noastră naţională, reînviind
chipuri de martiri, domnitori şi voievozi români;
3. inserează bucăţi vii de culoare şi desen valorificând
folclorul zonal făgărăşean.
Toate acestea vin să confirme ceea ce spunea marele istoric
Nicolae Iorga: „toate acestea formează încă o deosebire între icoanele româneşti,
pe de o parte, şi cele greceşti sau ruseşti, pe de altă parte” [Nicolae Iorga, Icoana
Românească, 1933].
O icoană ce a adus arhimandritului Timotei Tohăneanu un
renume naţional, a fost icoana: Sfântul Ştefan cel Mare şi braşovenii: ilustrul
domnitor este zugrăvit într-un moment în care încurajează relaţiile de schimb
dintre Moldova şi Transilvania. Lucrarea i-a adus autorului, între alte
distincţii, premiul I şi titlul de laureat al festivalului naţional „Cântarea
României”, la ediţia din 1981-1983.
Atelierul de pictură de la Mănăstirea de la Sâmbăta de sus
dăinuie şi astăzi, unde coordonator este ucenicul arhimandritului Timotei,
Ieroschimonahul Calinic. Un venit sigur al mănăstirii făgărăşene o reprezintă şi
valorificarea icoanelor realizate pe sticlă, vechiul meşteşug popular devenind
nu doar un accesoriu de casă al românilor şi occidentalilor care i-au contact
cu Mănăstirea, ci un bun de lux, mai ales că icoanele pe sticlă realizate în
ultimii ani au împrumutat tehnici moderne ale icoanelor pe lemn, cum ar fi
culorile tehnologice (spre deosebire de cele tradiţionale sau populare), foiţele
de aur, calitatea superioară a sticlei (spre deosebire de sticla anilor 1800,
mult mai rigidă, cutată sau ondulată şi neregulată) etc.