Fiind din aceeaşi generaţie cu autorul acestei cărţi, am trăit
la fel ca şi el, la Sibiu, încă din anii copilăriei, bucuria de a fi fost drumeţ,
aproape în fiecare sfârşit de săptămână şi în aproape fiecare anotimp, prin
împrejurimile atât de pitoreşti ale oraşului şi mai departe, pe drumurile care
leagă între ele aşezările ţinutului. Îmi amintesc cât de des urcam Dealul Guşteriţei,
de unde puteai cuprinde într-o privire întreg oraşul, ochiul putând străbate fără
oprelişti, până dincolo de colinele împădurite, către crestele înzăpezite ale Făgăraşilor
sau ale Cindrelului. Era ca o ispită de a porni la drum, şi nu era loc către
care să nu găseşti cărări lesne de străbătut cu pasul, sub umbra pădurii şi cu
însoţirea vioaie a unui pârâu, din care să-ţi poţi potoli setea. Plăcerii de a
hoinări în voie, şi aparent fără rost, a copilăriei i-a urmat cutezanţa de a răspunde
provocărilor primei tinereţi, cu ţinte tot mai greu de atins şi probe de
orientare pe teren şi de rezistenţă în parcurgerea altor trasee, mai dificile şi
mai lungi. Cu trecerea anilor, colindările prin natură au dobândit un sens mai
profund, legat de căutări în orizontul istoriei acestor locuri, nemaifiind
doar simple prilejuri de evadare din forfota oraşului, ci şi iscoditoare
peregrinări prin vremuri, veritabile întoarceri în timp, pe care le puteau
mijloci vizitele în satele de sub munte ori de pe cursul bătrânelor râuri,
locuiri străvechi, în care viaţa pulsa încă într-un ritm ancestral.
Este şi sentimentul pe care-l transmite cartea de faţă,
acela că te afli în mers, căutând ori descoperind din întâmplare semne care-ţi
ghidează deplasarea şi te conduc, segment de drum după segment de drum, spre o
destinaţie. Călăuze către înţelegerea tradiţiilor creştineşti, pe care le-au
cultivat dintotdeauna obştile româneşti din acest ţinut, crucile şi troiţele
marchează un traseu spiritual pe care autorul ne îndeamnă să-l parcurgem,
reconstituindu-l şi însemnându-l în conştiinţă ca pe o hartă a identităţii noastre.
A ales zona Mărginimii Sibiului pentru a ne invita la o
atare experienţă, dar putea la fel de bine să ne propună să pornim pe cale prin
ţinutul Secaşelor sau în părţile dinspre Olt sau în lungul văii Hârtibaciului
sau pe Târnave, şi peste tot ne-ar fi întâmpinat aceleaşi repere, la fel ca
tot atâtea şanse de regăsire în noi înşine a drumului rătăcit.
Reproducând în esenţă şi aproape invariabil tema iconografică
a Răstignirii, uneori şi pe cea a Botezului Mântuitorului în
Iordan, troiţele implantează, din loc în loc, oriunde i-ar purta pe oameni paşii
pe parcursul unei zile obişnuite: acasă, pe uliţe, la fântână, pe hotarul
satului dinspre câmp ori pe şoseaua către Sibiu, tot atâtea imagini ale
Ierusalimului şi tot atâtea evocări ale Bisericii Sfântului Mormânt şi a
Învierii Domnului. Umblând cu credinţă şi evlavie faţă de Dumnezeu, orice pas
ar face omul nu-i în felul acesta decât un altul adăugat celor prin care acesta
îşi împlineşte cuvenitul pelerinaj către Ţara Sfântă.
În cele optsprezece localităţi româneşti mărginene, de la
poalele Cindrelului, Adrian Stoia a identificat şi a descris cu stăruinţă
aproape patru sute de asemenea troiţe şi cruci, o parte dintre ele vestigii rămase
din secolele trecute, însă cele mai multe fiind plantate în zilele noastre, ca
să le înlocuiască, de bună seamă, pe cele mistuite de vreme. Din nefericire,
cele mai vechi troiţe, fiind totodată şi cele mai preţioase, prin calitatea
artistică a imaginilor care le decorează, datorată măiestriei celor mai de seamă
zugravi transilvăneni din veacurile al XVIII-lea şi al XIX-lea, parte dintre ei
originari din satele Mărginimii ori doar legaţi sufleteşte de locuitorii
acestora (Popa Ioan Grigorievici, Oprea din Răşinari, Vasile Munteanu din Sălişte,
Ioan din Poiana, Nicolae din Ludoş, Dimitrie Dimitriu), poartă nu doar rănile
provocate de timp, ci şi pe acelea, încă mai dureroase, pricinuite din ignoranţa
ori din iresponsabilitatea intervenţiilor de înnoire cu orice preţ, de care se
fac vinovaţi unii preoţi sau enoriaşi.
Lucrarea domnului Adrian Stoia reprezintă din acest punct
de vedere şi un semnal de alarmă şi un strigăt de ajutor, dar şi o mărturie
documentară preţioasă, în perspectiva sumbră a iminentei distrugeri a
troiţelor pictate. Pentru că practic nicăieri, în perioada ultimului secol, nu
s-a înregistrat măcar vreo singură acţiune de recuperare, prin restaurări
ştiinţifice, a icoanelor zugrăvite pe crucile din lemn sau din piatră, cu
excepţia doar a celor două sau trei piese extrase din locurile pentru care au fost
clădite şi mutate în anii din urmă în perimetrul Muzeului Astra din Sibiu.
Lect. Dr. Ioan Ovidiu ABRUDAN
„Ideea elaborării acestei lucrări s-a cristalizat
în timpul deselor călătorii efectuate în Mărginimea Sibiului, urcând spre
plaiurile Poienii Soarelui (la Șanta), la zidurile fortificației dacice de
la Tilișca
sau pe dealurile Tilișcăi, Sibielului, Tălmaciului etc.
În fiecare dintre aceste localități am
fotografiat mai vechile sau mai noile troițe, ctitorite de oamenii locului sau
de autorități.
Denumirea monumentului de cult adoptată
astăzi sub termenul generic de „troiță” desemnează atât crucea în sine (din
lemn, piatră sau metal), cât și întregul ansamblu (construcția care o
adăpostește).
Persoanele potente financiar au dorit astfel să aducă mulțumire divinității, să
comemoreze în acest fel memoria străbunilor sau, pur și
simplu, au simțit nevoia de protecție acordată de Cruce.
Troițele au fost amplasate în diferite
locuri: la hotarul localităților sau la marginea terenului agricol, în progadia
bisericilor sau în apropierea locuinţelor ctitorilor, în nişe prevăzute în
zidul caselor sau la porţi, la poduri, izvoare sau fântâni, la răscruci de
drumuri, oriunde credinţa populară considera că locul poate fi bântuit de
spirite şi forţe negative. Îngrijirea și întreținerea lor a căzut în seama
familiilor celor care le-au ctitorit, a bisericii parohiale sau a noilor
locatari mutați între timp în proximitatea monumentului de cult.
Edificate acum câteva secole ca simple
cruci din piatră sau din lemn, majoritatea troițele ctitorite în Mărginimea
Sibiului se constituie astăzi, arhitectural, sub forma unor mici construcții
(ediculare sau capelare), din lemn sau din piatră. Cele zidite sunt compuse din
patru pereți sau doar stâlpi de colț, cu deschideri protejate de grilaje din
lemn sau metal, iar deasupra, cu un acoperișîn patru sau mai multe ape, cu învelitoare
ceramică, din tablă sau, mai rar, din material lemnos. Cele din lemn sunt
compuse din stâlpii plasați la cele patru colțuri, încastrați în placa de
ciment, cu gard de protecție pe toate laturile și
cu acoperișul,
de obicei, piramidal, cu învelitoare ceramică sau metalică.
(…) Deși unele dintre acestea au fost cuprinse în cercetările
înaintașilor
noștri
(publicate sau rămase în stadiu de manuscris), am constatat că puțină lume are
cunoștință
de existența unui număr atât de mare de troițe. În cele 18 localități pe care
le-am cuprins în studiu, am reușit să identificăm un număr de aproximativ
390 de troițe. În urma discuțiilor cu localnicii, am remarcat adeseori faptul
că multe dintre acestea au rămas necunoscute până și lor. Desigur, numeroase
monumente au fost ridicate în ultimele decenii prin grija credincioșilor.
Avem convingerea că unele au rămas nedescoperite de noi. Motivul este simplu –
teritoriul întins al Mărginimii, desfășurat pe o suprafață mare de teren: munți,
dealuri, fânețe sau înălțimi. Pe de altă parte, aproape în fiecare an sunt
construite noi monumente. Tocmai din acest motiv, repertoriul rămâne deschis
cercetărilor viitoare.”
Dr. Adrian
STOIA