† LAURENŢIU,
Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului
Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului
Anul 2017 a fost dedicat de Sfântul Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române drept an comemorativ al apărătorilor Ortodoxiei în timpul
comunismului. În acest context socotim de bun augur să ne gândim și să evidențiem
rostul pomenirilor liturgice a tuturor acestor pătimitori pe care Biserica nu
i-a uitat niciodată.
Rugăciunea liturgică, după conţinutul său, poate să fie
doxologică,
adică de laudă şi preamărire a lui Dumnezeu, de mulţumire şi de cerere. Deşi există o ierarhizare a lor,
elementele lor caracteristice se întâlnesc adesea în cuprinsul aceleiaşi rugăciuni
[Mitrofanovici, Tarnavschi, Cotlarciuc, Liturgica Bisericii Ortodoxe,
Cernăuţi, 1929, p. 298]. Rugăciunea care însoţeşte cererile şi ofrandele
credincioşilor, prezentându-le lui Hristos şi, prin Hristos, Tatălui din
ceruri, ia forma rugăciunii de mijlocire.
În rugăciunea Bisericii se
pot observa două direcţii aparent contradictorii. Pe de-o parte, Biserica este întoarsă
spre lumea întreagă, spre întreaga umanitate, chemând credincioşii la unitatea
de iubire şi de credinţă, ca să se împlinească Biserica, Trupul tainic al
Domnului. Pe de altă parte, Biserica se preocupă de trebuinţa, nevoia şi
bucuria fiecăruia. Antinomia aceasta constă în aceea că în creştinism ansamblul
creaţiei are aceeaşi valoare precum fiecare persoană în parte. „Dacă împlinirea
persoanei este de a se ţine în sobor cu toţii, împlinirea lumii este de a
deveni viaţa fiecăruia, căruia Dumnezeu i-a dăruit lumea ca viaţă” [Alexandre
Schmemann, L’Eucharistie Sacrament Boris
Răduleanu, Ed. Anastasia].
Cererile credincioşilor şi darurile aduse de ei sunt
prezentate lui Hristos în cadrul Sfintei Liturghii, prin pomenirea nominală a
acestora, prin amintirea numelui lor de botez.
1. Sensul teologic
al pomenirilor liturgice
Intrarea Mare cu Sfintele Daruri este deschisă şi încheiată
de cuvintele de „comemorare”: „Pe voi pe toţi... să vă pomenească Domnul
Dumnezeu…” [Liturghier, Bucureşti, 1980, p. 128-129]. Ofranda
credincioşilor este însoţită de mijlocirea ca Dumnezeu să-Şi amintească de noi.
a) Semnificaţia
memorialului liturgic
Pentru a înţelege semnificaţia memorialului liturgic vom
aminti, mai întâi, sensul memoriei (amintirii), ca dar tainic şi specific
omului, de a „reînvia trecutul” şi de a păstra cunoştinţele despre aceasta.
Această facultate a omului are nota sa de ambiguitate. Pe de o parte, mă face să
retrăiesc real trecutul, iar pe de altă parte, trecutul nu este reînviat fără întoarcere,
apărând conştiinţa că acest trecut este absent. De aici şi tristeţea care însoţeşte
memorialul natural. În ultimă analiză, memoria este conştiinţa morţii. Prin
aceasta, omul cunoaşte că este muritor şi poate să înţeleagă natura vieţii
celei noi, dată nouă prin Hristos [Al. Schmemann, op. cit., p. 130-131].
După doctrina veterotestamentară, „amintirea lui Dumnezeu” înseamnă
întoarcerea Lui spre lume, prin puterea Sa providenţială care menţine lumea şi îi
dă viaţă. Se spune că a trăi înseamnă a rămâne în amintirea lui Dumnezeu
şi a muri înseamnă a decădea din aceasta [Ibidem, p. 131].
Darul amintirilor dat de Dumnezeu omului este energia care
transformă iubirea în viaţă, în cunoştinţă, în comuniune şi în unitate.
Amintirea omului de Dumnezeu este iubirea sa ca răspuns celei dumnezeieşti,
este întâlnire şi comuniune cu Dumnezeu. Omul singur, coroana creaturilor, păstrează
amintirea de Dumnezeu şi prin cunoaşterea vie a lui Dumnezeu el îşi dă seama că
lumea este a lui Dumnezeu, o primeşte de la Dumnezeu şi e chemat să o ridice
spre Dumnezeu” [Ibidem, p. 132. Vezi şi Pr. Prof. D. Stăniloae, Teologia
Dogmatică Ortodoxă, Vol. I, Bucureşti, 1978, p. 339-345].
Amintirea lui Dumnezeu faţă de om este „Dar de viaţă”, iar
amintirea omului faţă de Dumnezeu este primirea acestui dar al vieţii şi
sporirea lui.
Păcatul strămoşesc constă în uitarea lui Dumnezeu. Omul şi-a
îndreptat iubirea sa, amintirea sa şi viaţa sa asupra altor lucruri, mai întâi
de toate asupra sa. S-a depărtat de Dumnezeu şi a încetat de a-L mai vedea. De
aceea, mântuirea omului şi a lumii, regenerarea vieţii, constă în a restabili
amintirea ca putere dătătoare de viaţă. Dacă omul a uitat de Dumnezeu, în
schimb Dumnezeu nu a uitat pe om. Mântuitorul Hristos, prin Care s-a realizat mântuirea,
este atât „întruparea în şi pentru lume a amintirii lui Dumnezeu faţă de om, a
iubirii divine”, cât şi „manifestarea şi actualizarea perfectă a amintirii
omului faţă de Dumnezeu” [Al. Schmemann, op. cit., p. 134].
Amintirea lui Hristos faţă de noi, actualizată în noi prin
amintirea noastră faţă de El, constituie substanţa credinţei noastre şi a vieţii
celei noi dăruite nouă. Dintru început credinţa creştină a fost amintire şi
comemorare, însă o amintire restabilită, deosebită de memorialul naturii căzute
cu iluzia „învierii trecutului”. Acest memorial nou este recunoaşterea plină de
bucurie a lui Hristos cel înviat, dar şi întâlnirea şi experienţa vie a comuniunii
cu El. Prin comemorarea trecutului Mântuitorului Hristos, noi recunoaştem că
Cel comemorat este viu, că El Se sălăşluieşte întru noi. „Nu poate exista
recunoştinţă fără memorial (amintire), nici amintire fără cunoaşterea celui
comemorat” [Ibidem, p. 136].
Noi n-am trăit în timpul vieţii pământeşti a Mântuitorului,
de aceea avem nevoie să ne amintim de El, avem nevoie de comemorarea Lui. Prin
memorialul liturgic noi nu comemorăm trecutul, ci pe Hristos Însuşi. Întreg
cultul ortodox este marcat de realismul liturgic [Père Serge Boulgakov, L’Orthodoxie,
coll. „Sophia”, Lausanne, 1980, p. 146]. „Această comemorare – spune părintele
Alexandre Schmemann – devine intrarea noastră în biruinţa Sa asupra timpului,
asupra împărţirii acestuia în «trecut», «prezent» şi «viitor», intrare nu într-o
eternitate abstractă şi statică, ci în «viaţa care dă viaţă», unde totul este
viu, unde totul trăieşte în amintirea dătătoare de viaţă a lui Dumnezeu, unde
totul este al nostru: «lumea, viaţa sau moartea, prezentul sau viitorul», totul
este al nostru pentru că noi suntem «ai lui Hristos şi Hristos este al lui
Dumnezeu» (1 Co 3, 22-23)” [Al. Schmemann, op. cit., p. 137].
În cadrul Liturghiei, care este a Bisericii – Trupul tainic
al Domnului –, trebuie să ne amintim de Hristos, recunoscând tot ce a făcut
pentru noi, în noi şi cu noi, „aducându-ne aminte, aşadar, … de cruce, de groapă,
de învierea cea de a treia zi, de suirea la ceruri, de şederea cea de-a dreapta
şi de cea de a doua şi slăvită iarăşi venire” [Liturghier, p. 138]. Prin
Hristos noi comemorăm trecutul şi viitorul ca vii în noi, ca transformate în
propria noastră viaţă pentru a o îndumnezei.
Prin pomenirile făcute la purtarea Sfintelor Daruri prin faţa
credincioşilor, după ce primirea şi pregătirea lor s-a încheiat, noi aducem pe
credincioşi, şi ofranda lor, în amintirea vie a lui Hristos, a lui Dumnezeu faţă
de noi şi a noastră faţă de Dumnezeu. „Noi ne oferim unii pe alţii lui
Dumnezeu, în Hristos şi prin acest act afirmăm că persoanele comemorate şi
oferite sunt vii, căci ele rămân vii în amintirea lui Dumnezeu” [Al. Schmemann,
op. cit, p. 137].
Prin pomenire se realizează o reunire a celor pomeniţi în
amintirea lui Hristos, pătrunzând în iubirea Sa care ne-a făcut pe toţi fraţi.
Nu există deosebiri între cei vii şi cei adormiţi în Domnul, în cadrul
memorialului liturgic. Dumnezeu, în a Cărui amintire suntem uniţi toţi, „nu
este Dumnezeul morţilor, ci al viilor” (Mt 22, 32).
b) Pomenirea pe nume
Prin pomenirea pe nume a unei persoane noi ne amintim de
aceasta, adică ne-o aducem în memorie, o facem să fie vie în mintea şi inima
noastră şi în rugăciunea noastră. Pomenirea pe nume este începutul comuniunii
cu persoana pomenită, ca o necesitate implicată în natura persoanei [Vezi Pr.
Prof. D. Stăniloae, Chipul nemuritor al lui Dumnezeu, Craiova, 1987, p.
9].
Numele primit la Botez îl
face pe creştin conştient de responsabilitatea sa ca persoană, marcând chipul
lui Dumnezeu din el, refăcut prin taina naşterii din nou. Între el şi Dumnezeu
se stabileşte o relaţie personală. Păstorul cel bun Îşi cheamă oile Sale pe
nume (In 10, 3). Cei renăscuţi la viaţa în Hristos şi următori ai Lui
vor avea numele lor înscrise în ceruri, după cuvântul Mântuitorului (Lc 10,
20) [Pr. Asist. Liviu Streza, Botezul în diferite rituri liturgice creştine,
teza de doctorat în Teologie, Bucureşti, 1985, p. 28].