BIOGRAFIE
Învățăturile unui tată către fiul său: „Acolo e rău,
aici nu-i bine, ce să ne facem dragă Ionele? Eu ştii ce
mi-am propus? Să-i mulţumim lui Dzeu de toate. Să avem
răbdare şi să ne vedem de treabă, căci Dzeu nu ne lasă.
De multe ori am fost atât de strâmtorat şi lipsit, dar nădejdea de la Dzeu n-am pierdut-o şi nici că m-a uitat şi
nu m-a lăsat. Aşa şi tu, dragă Ionele, pune-ţi nădejdea în
Dzeu şi mergi în drumul tău”.
În aceste condiții, deci numai cu această credință
neștirbită și prin entuziasmul, știința și buna sa credință
de dascăl niciodată desprins de ruralitate, a reușit copilulțăran dintr-un sat mixt predominant săsesc, cu un număr
de români care nu depășeau cu mult o sută-două de
credincioși ortodocși -lipsiți de bunuri materiale, el, dar
în acei ani numai el, să fie bine școlarizat, să devină însuși
un ferment în educarea semenilor, un model capabil să-i
antreneze pentru însușirea noutăților vremii etc. Dimensiunea reală a împlinirilor sale, ca învățăcel, dascăl până la
bătrânețe, suplinind pe cei plecați la război, activist inovator, este revelată cu dreptate prin fapte, dar neapărat luând
în considerare condițiile concrete de viață ale comunității.
Dacă reușește să aibă roade, ele sunt mai valoroase decât
unele strălucitoare ale altora – creițarul văduvei! –, ale
celor ce au beneficiat de un substrat material temeinic, un
mediu generos în bunuri materiale și oameni deja aleși,
școliți și umblați în lume.
CANDID, fiul lui Moise și al Ioanei MUȘLEA
(Mâjlea) [Vezi studiul nostru preliminar menționat în Bibliografie.] s-a născut într-o familie de țărani gospodari, în
24 August 1846, după călindarul vechi. Naşă i-a fost Varvara Langa şi preot botezătoriu Ioan Bonea. În ziua nașterii
sale, trecuseră doar două zile de la magistrala descălecare
la Sibiu a lui Andrei Șaguna, ca vicareș general -în 21 August 1846 călindarul vechiu. Această împrejurare, firește,
extrem de bine conștientizată de familie, va marca viața
tuturor mușleștilor rodbăveni și apoi risipiți în lume.
Educația școlară.
A urmat întâi școlile română și germană din sat și Vaida
Recea. Ajunge la școli strict șaguniene din Sibiu-Josefin și
Rășinari. Plecare sa la școli mai înalte este parte integrantă
din (1) politica șagunienă, (2) aspirația, voința și statutul
economico-social al familiei și a altor împrejurări. Dintre
acestea din urmă, una ar fi potențiala întâlnire a sătenilor
cu însuși Andrei Șaguna în vizitațiune, când, printre altele,
căuta și prunci buni de școală. Ori măcar cu Nicolae Popea,
atunci cu atribuții de administrare protopopească în protopopiatul Nocrich, în care a dominat însă consistorialul sibian
Ioan Panovici. Pe acest subiect, printre localnici au circulat
mai multe variane de amintiri, povești devenite legende.
Ajunge prin alte școli comunale, apoi normale și în final
în Brașov. În lumea acestei societăți braşovene ambițioase
el nu era un oarecare fecior de ţăran. A se vedea tabloul
lui Mișu Pop, iar în viaţa socio-maritală este un tânăr căutat. Un nivel şi mai înalt al vieţii sociale -la care nici nu
a râvnit- i-a fost limitat, în anul 1874, printr-o căsătorie
mai modestă din punct de vedere material, dar cu o domnişoară Pitiş, Ecaterina, urmaşa unor negustori de rang
din ai lui Din și preoți Pitiș:Voina, Bonifație etc..
1884.



Ana GRAMA