Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 28 mai 2019

Ce facem pentru ei ?



     Știm că suntem (teoretic) egali în fața legii și a morții, dar urmărim deopotrivă egalitatea de șanse. Un ideal menit să accelereze viteza „ascensorului social”. E un obiectiv rațional, care poate fi judecat și prin analogie cu procesul de emancipare a femeilor. Faptul că femeile au ieșit din prizonieratul casnic, s-au putut educa și au pătruns pe piața muncii reprezintă dublarea virtuală (și adeseori efectivă) a potențialului uman: până și comuniștii recunoșteau, cu obișnuita lor demagogie, că „omul e cel mai prețios capital”. Este acest ideal socialist inspirat de creștinism? Până la un punct, da. Toate drepturile omului, așa cum sunt codificate în modernitatea occidentală (și răspândite, cu variabil succes, pretutindeni) au fost derivate din personalismul evanghelic: nu pot avea „drepturi” indivizii tratați ca unități într-o masă anonimă de manevră, nici sclavii sau membrii unor așa-zise rase inferioare. Creștinismul a propus demnitate egală între sexe și profesiuni, recomandând „înmulțirea talanților” (nu primim aceeași zestre genetică sau culturală, dar putem și avem interesul de a ne fructifica înzestrarea prin creație, solidaritate, efort moral și sporire a binelui comun. Feluritele discriminări contra cărora luptăm azi (unii, cu instrumentarul colectivist al corectitudinii politice, alții, cu argumentele umanismului creștin) au persistat, cu intensități și răspândiri variabile, până mai ieri. Reducerea acestor asimetrii constituie un puternic atu al supraviețuirii noastre ca specie. Merită să ne implicăm în asemenea bătălii civice pentru politici publice adecvate respectivului ideal. S-o facem, totuși, realist, nu prin istericale ideologice.

     Trebuie să câștigi 32.000 $ anual pentru a face parte din the happy few (respectiv 1% dintre cei mai bogați oameni). Oricât ne-am plânge de România actuală (dominată de contraselecție, pistonare partinică și impostură academică) suntem foarte norocoși că ne-am născut aici, în țara aflată pe locul 46 mondial (din aproape 200 de state). În SUA există o vorbă: „spune-mi codul poștal și-ți voi anunța destinul”. Există peste tot mari disparități. Aș spune chiar că tema secolului XXI e tocmai aceasta: cum să maximizezi potențialul individual fără să elimini selecția pe merit. Sociologul Barbu Mateescu anunță că numai 6% dintre tinerii trăitori în mediul rural termină o facultate. Se pare că cifra aceasta jalnică a crescut (până nu demult, se situa la 4%). Asta înseamnă că 94% dintre tinerii născuți la sat rămân în agricultura de subzistență, pleacă la munci necalificate în alte țări sau alunecă în delincvență și prostituție. E limpede că o mare parte dintre aceștia ar putea ajunge mult mai departe, dacă șansele lor n-ar fi îngropate din start. Iată o temă serioasă pentru teologia socială și pastorația ortodoxă! Dar și pentru noi toți, ca societate civilă. Există un anume conservatorism elitist, rudimentar mobilizat în apărarea unui „capitalism fără frontiere”, cu care nu mă identific, așa cum nu mă recunosc în progresismul abstract, lozincard, care lucrează cu stigmate, într-o cheie colectivistă. În loc să ne tocim nervii într-un război cultural provincial, exacerbat în rețelele sociale, am putea vedea lucrurile așa cum sunt: nu de vârfuri avem nevoie, căci ele își fac loc și pleacă din România. Avem nevoie de ridicarea mediei, prin politici pro-active care să sporească șansele celor obiectiv (și dramatic) defavorizați.
     Sute de mii de copii și adolescenți inteligenți, dar paralizați în precaritatea mediului lor imediat, merită infinit mai multă atenție sensibilă și acțiune concretă, pentru a-și putea da măsura, spre folosul lor și al nostru. Evident, există ONG-uri implicate deja în difuzarea cunoașterii prin cărți, alfabetizare digitală și evenimente chemate să grupeze, să contureze vocații și să redea speranța. Bisericile sunt, de asemenea, prezente, care cum pot, pe acest front imperativ și nobil. Nu parada triumfalistă pe seama excepțiilor „olimpice” ne va scoate din marasm, cât acțiunea punctuală, de la om la om, în fiecare școală, parohie sau asociație de părinți.
  
Teodor Baconschi