Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

vineri, 31 mai 2019

Cum să-ți găsești locul



Rectorul Universității bucureștene, dl Mircea Dumitru,  a organizat câteva dezbateri despre starea Europei și m-a invitat să le vorbesc studenților despre dimensiunea religioasă a continentului în zilele noastre. De observarea acestei dinamici se ocupă diverse laboratoare sociologice, unități ale Comisiei Europene, institute de cercetări, think-tank-uri, ONG-uri și, firește, înșiși creștinii din feluritele state-membre, existențial preocupați de faptul religios. Dispunem de statistici actualizate, de sondaje, analize academice umaniste sau teologice, dar și de libertatea de mișcare grație căreia dialogăm cu felurite comunități, laice, ecleziastice, monastice, așa cum ne confruntăm argumentele cu tabăra atee, agnostică, radical-progresistă. Pe scurt, tabloul continental e vibrant și schimbător, deschis spre sinteze și controverse, expus la neînțelegeri și generalizări, dar și la clarificări oneste și bilanțuri de etapă judicioase. În democrație, pluralismul e firește centrifugal și fragmentator. Dar arhiva, muzeul, patrimoniul in situ și mărturisirea vie combat zilnic amnezia (mai mult sau mai puțin ”organizată” ideologic). Pornind de la conștiința acestui context policrom, le-am vorbit studenților despre o Europa christiana care merită cunoscută detaliat, fără etichetări sumare. Ideea că Vechiul Regim (adică Europa pre-revoluționară) ar fi fost compact creștină și că modernitatea e inevitabil ostilă religiei trebuie corectată prin cunoaștere istorică, răbdare epistemologică și deschidere binevoitoare.
În Spania mozarabă a veacului X, regii de Castilia și Leon își rezolvau rivalitățile ploconindu-se la curtea somptuoasă a califului de Cordoba. Bizantinii și latinii s-au ciondănit mereu pe chestiuni dogmatice, luptându-se în fundal pentru supremație jurisdicțională și politică. Bazileii au negociat constant cu Bagdadul și Damascul islamizate, așa cum țarii bulgari s-au aliat uneori cu arabii sau otomanii, contra romeilor. Schisma protestantă și ofensiva Contra-reformei tridentine au generat războaie confesionale cu greu resorbite sub deviza cuius regio, ejus religio. Cronica noastră bimilenară e punctată de conflicte, dezbinări și vanități dizolvante. Așa că nici contrastul actual dintre statele post-comuniste, noi membre UE, și ”nucleul dur” de state-fondatoare UE, regrupate orgolios pe conturul fostului imperiu carolingian, nu trebuie văzut ca o noutate catastrofică. Situația, ce-i drept, e paradoxală: europenii occidentali post-belici au ales partide creștin-democrate și s-au bucurat de libertatea credinței. Generația lui Mai 1968 a rupt contractul social bazat pe valorile Evangheliei și a extins drepturile omului într-o cheie rebelă, secularizantă. În schimb, generația post-comunistă, crescută în dictatura ateismului științific (și a persecuției fățișe față de Biserică) a revenit la credință, socotind-o ca parte a identității naționale și europene. Altfel spus, resurecția faptului religios s-a produs acolo unde golul spiritual fusese cel mai dramatic. Acum, din pricina efectului de ”bulă” social media, mulți polonezi, unguri sau români sunt tentați să reia teza ”cruciadei” răsăritene contra imigrației (care afectează doar statele apusene mai dezvoltate) și să apere Occidentul de el însuși, dându-i lecții de morală, sau militantism creștin. Această atitudine riscă să fractureze unitatea profundă a UE, mai ales după Brexit. Și să dea apă la moară populismului xenofob, la pachet cu eurasianismul promovat de Kremlin. Cred că trebuie să cultivăm moderația realistă și să ne folosim libertatea democratică de a-L mărturisi pe Hristos (inclusiv prin misiunea ortodoxă în societățile apusene, unde trăiesc peste patru milioane de români). Nu vom afla planul Lui Dumnezeu cu popoarele Europei dacă facem eroarea de a confunda religia cu ideologia, fie ea conservatoare. Civilizația europeană, înrădăcinată în Revelație, va supraviețui dacă ne vedem laborios de propriile comunități, în duh irenic și cu nădejdea că Pronia va inspira atât politicienii, cât și electoratele, salvând cu decență și curaj ce-i de salvat. Să facem ce ne stă la îndemână, spre binele comun, fără a ne supraestima forțele și ambițiile ”continentale”.

Teodor Baconschi