
Din convingerea rezumată
anterior pare să decurgă anti-elitismul reflex al Bisericii, deși... ”mulți
chemați, puțini aleși”. Nu e, fără discuție, un anti-elitism de felul celui
inspirat prin lupta de clasă promovată sălbatic de comunism. Nici unul
inclusiv-democratic, în sens politic modern. E aici mai curând aprehensiunea
biblică (paulină și, parțial, patristică) față de ”filozofi” – ca vase în care
se descarcă vanitea gândirii autonome. Dacă nu e cumva moderată, această
terapie anti-gnostică (nu ne mântuim prin cunoaștere, ci prin credință, fapte
bune și harul divin) poate alimenta, din păcate, deprecierea muncii
intelectuale. Susțin că filozofia s-a emancipat (nemafiind slujnica medievală a
teologiei) și a fost la rândul ei contropită de spiritul științelor exacte și
pentru că Biserica a dus prea departe retincența față de puterea apologetică a
intelectului căutător. Supusă presiunii crescând anti-clericale și seculariste
a culturii contemporane, Biserica are poate chemarea de a reabilita proactiv
prestigiul competenței intelectuale și interesul rațional de a-și grupa elita
proprie, ajutându-i misiunea. Nu mă refer numai la intelectualii
publici (formatorii de opinie cu notorietate națională), ci la toate
resursele umane din câmpul culturii.
Recent, Editura Polirom mi-a
trimis noua traducere a corpusului areopagitic (Despre
numele divine și Teologia mistică), într-o
ediție bilingvă perfect încadrată academic (studiu introductiv, glosar, note,
bibliografie) prin osteneala unei tinere cercetătoare – Marilena Vlad. După un
doctorat în Franța, această specialistă în neoplatonismul târziu a reluat
demersul Părintelui Stăniloae, redând actualei generații educate unul dintre
cele mai influente texte din teologia creștinismului răsăritean. E deci o muncă
obiectiv ”cuantificabilă” în aria BOR, făcută din pasiune personală, cu
instrumente filologice rafinate și competențe limpezi de istorie a ideilor. Cu
alte cuvinte, dincolo de pastorația clericală, de magisteriul ierarhilor și
travaliul teologiei de cabinet, Biserica e ajutată în lucrarea sa și de
asemenea figuri laice, de universitari serios angajați în studiul tradiției.
Personal, aș recomanda identificarea mai riguroasă a unor asemenea oameni și
condeie, gruparea lor în proiecte binecuvântate eclezial și cultivarea lor
amicală, spre mai buna înarmare a Ortodoxiei cu instrumente de dialog, polemică
și cucerire a teritoriilor simbolice unde se decide prestigiul (așadar
impactul) mesajului evanghelic în largul societății contemporane. Să adunăm,
așadar, căci nu prea mai e timp de risipă...
Teodor Baconschi