Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

vineri, 31 mai 2019

Ficțiunea, această istorie care ar fi putut să se întâmple, cronică de carte



„Istoria este o ficțiune care s-a întâmplat, în timp ce ficțiunea este o istorie care ar fi putut să se întâmple.” (Andre Gide) Mai ales atunci când vine vorba despre un scriitor atent, meticulos, care își face temeinic datoria de cercetare, afirmația lui Gide capătă sens.
Voi continua astăzi să fac cronică scrierilor unui psihoterapeut, Irvin D. Yalom, pe care îl consider remarcabil. De data aceasta nu mai este vorba despre o propunere diaristică, ci despre un roman în toată regula, mai mult decât atât, un bestseller care a fost și ecranizat, în anul 2007, în regia lui Pinchas Perry, cu Armand Assante și Ben Cross în rolurile principale. (coperta 4) Plânsul lui Nietzsche, din colecția Humanitas Fiction, are ca principală calitate faptul că s-a născut în urma unei duble experiențe – aceea a unui psihoterapeut cu o îndelungată carieră în lucrul la cabinet, dar și în predare (ca profesor la Stanford University), însoțită de o a doua, aceea a unui cercetător fidel și muncitor într-ale documentării ca pregătire pentru scrierea unei proze. Un alt punct forte al romanului prezentat mi se pare recuperarea istorică pe care o face autorul. Dincolo de ipoteza ficțională, aceea că psihoterapia ar fi putut lua naștere din dialogul între filozoful – părinte al lui Zarathustra și Joseph Breuer, medic și filosof – maestru al lui Sigmund Freud, perioada și capitala atent studiate și aduse în prim plan, Viena anului 1882, captivează prin farmecul de epocă și frământările culturale ce le caracterizează.
În luna octombrie a anului 1882, doctorul Joseph Breuer, aflat în vacanță în Veneția, primește o scrisoare care îl surprinde și în același timp îl intrigă: este somat la o discuție foarte importantă de către o doamnă sau domnișoară care pretinde că este în joc însuși viitorul filozofiei germane. Nu este necunoscută practica acestor scrisori în epocă, dimpotrivă, sunt celebre romanele epistolare ale secolului XIX. Este, de asemenea, cunoscută și vasta corespondență a scriitorilor și filozofilor acelor timpuri. Corespondența dintre mari nume ale istoriei europene constituie chiar domeniu de cercetare pentru lumea academică a secolului XXI. Unul dintre punctele de pornire ale romanului lui Yalom sunt scrisorile expediate către diverși prieteni sau cunoscuți de Friedrich Nietzsche. Perfect plauzibil este și faptul ca un renumit doctor vienez să fie solicitat să ajute una dintre mințile celebre ale secolului. Este cunoscută și atestată aproape permanenta stare de rău fizic a filozofului, fiind considerată de către unii cercetători chiar motiv al viziunii sale sumbre. Întreaga evoluție a cărții este, astfel, în opinia mea, plauzibilă.
Jocul nesfârșit între cele două tipuri de psihoterapie este în sine fascinant, tocmai datorită abordării din perspective diferite – cea a medicinei umane și cea a filosofiei. Un medic cu veleități de șaman/ pastor/ psiholog/ terapeut și un fiu de pastor/ filosof nihilist/ ucigaș de dumnezeu reprezintă o întâlnire memorabilă între două lumi care clădesc încă cel puțin alte câteva scenarii demne de pretenția (autorului) de terapie ante-psihoterapie. Dialogul îmbinat cu notele de ședință luate de fiecare dintre cei doi, cu scrisorile și răbufnirile unui Nietzsche umanizat, cu frustrările unui medic de succes care pare să nu mai poată evada din cotidian, toate acestea fac cititorul să intre într-o lume care nu îi permite să se plictisească sau să se întrebe cât adevăr istoric și câtă ficțiune găsește în romanul lui Yalom. La cele spuse mai sus, ingredientele unei lecturi savuroase, aș mai adăuga și marele plus al substratului teoretic pe care îl are un text care propune fantezia inventării unui domeniu astăzi cvasi-utilizat și profesionalizat nu numai înainte de vreme, ci și de către o personalitate ce, cu siguranță, și-ar fi adus din plin aportul la domeniu.
Iată, așadar, că ficțiunea, această istorie care ar fi putut să se întâmple, nu îi este nici străină, nici greu de realizat teoreticianului psihoterapiei existențiale, ceea ce nu este decât un argument în plus spre lectură.

 Pr. dr. Daniel Puia-Dumitrescu



Irvin D. Yalom, Plânsul lui Nietzsche, trad. din engleză, Luana Schidu, ed. Humanitas, București, 2016, 395 p.