Creația religioasă a lui
Marțian Negrea, fiu de cântăreț bisericesc, discipol al lui Timotei Popovici la
Seminarul andreian din Sibiu și al lui Eusebie Mandicevschi la Viena, cuprinde
mai multe lucrări ce pot fi împărțite în două mari categorii: prelucrări ale
unor melodii cu tematică religioasă de tipul colindelor și de melos bisericesc
propriu-zis.
Voi dezvolta în monografia
dedicată marelui compozitor transilvănean, născut în Valea Viei și școlit la
Sibiu, dihotomia falsă – religios-laic – cu care operează unii cercetători
creația lui George Enescu, ca și cea a lui Eminescu, infirmând această
dihotomie, care a determinat – ca și în cazul lui Negrea – ignorarea creației
religioase.
Interzicerea interpretării
și comentării pieselor cu conținut religios este principalul motiv al
necunoașterii acestei categorii de creații, iar condamnarea lor a rupt firul
unei estetici și al unei stilistici care se conjuga cu teologia, cu literatura,
cu cultura populară.
Interdicția circulației
creației religioase în țara noastră s-a prelungit, așa explicându-se omisiunea
numelui lui Marțian Negrea chiar din prestigioase instrumente bibliografice ale
muzicii religioase românești.
Autor al primei monografii
închinate lui Ion Căianu, Negrea descoperise în culegerea înaintașului său din
Căianul Mic și restituise melodiile românești, dominate de cea a colindei
Cantio jucunda de nuptiis Canae Galilleae. Aceasta putea constitui
un îndemn suplimentar pentru armonizarea corală a unor colinde și cântece de
stea, păstrate încă în manuscrise: Ian-te scoală, gazdă, Zăurel de ziuă, Colo-n sus, O,
ce veste minunată, Astăzi proorociile etc.
Compozitorul ardelean s-a
bucurat de aprecierea unor concursuri, beneficiind în anul 1940 de premiului Cremer,
pentru colinda – passacaglie Ferice de El(u), o adevărată piatră de
încercare determinată de asocierea melosului de colindă cu o formă
reprezentativă preclasică. În 1916 compozitorul semna corul bărbătesc cu solo
de bariton, pe versuri de I. Pârvulescu, Vecernia, iar în 1969 piesa Iisus
si Magdalena, pentru voce înaltă și pian, pe versuri de Lucian Blaga
O adevărată „replică” dată
creației omonime a profesorului său Eusebie Mandicevschi o reprezintă corul
Rugăciune – Rugămu-ne-ndurărilor – pe versurile lui Eminescu,
terminat în 1921, tipărită de Sabin Drăgoi, la Timișoara.
Psalmul 123 – o cântare a
treptelor – poate
fi considerat o creație reprezentativă a muzicii corale românești, fiind
inclusă și în programul manifestărilor Festivalului Internațional George
Enescu și prezentată de corul Preludiu, dirijat de Voicu Enăchescu,
la cea de a XXXV-a ediție a Festivalului Internațional de Muzică Ortodoxă de la
Bialystok, din Polonia, unde interpreții au dobândit Medalia da aur.
Nu trebuie uitată în acest
context încercarea păstrată în manuscris Cântarea Sf. Ambrozie, pentru
orchestră și cor la unison, dar mai ales Serviciul religios al Te Deum-ului
românesc, cor mixt a cappella, bazat pe melodii tradiționale bisericești
aparținând lui Anton Pann, Macarie Ieromonahul, Dimitrie Suceveanu etc.,
lucrare dominată de cunoscuta cântare tradițională a serviciului Mântuiește,
Doamne, poporul Tău.
Marțian Negrea se numără
printre compozitorii care au integrat melodii cu tematică religioasă în creații
ample, cum ar fi troparul Nașterii și colinda Ian-te scoală din
splendidul tablou Crăciun trist din suita Povești din Grui, o
adevărată replică ardelenească a Suitei Săteasca a lui George Enescu sau
a Priveliștilor moldovenești a lui Mihai Jora. Colinda Zăurel de ziuă
– prelucrată pentru cor mixt – servește compozitorului sugerarea purității
vieții spirituale țărănești din opera Marin Pescarul.
Recviemul – Parastas reprezintă replica ortodoxiei românești la
recviemul catolic și protestant, compozitorul turnând în tiparele occidentale
substanța muzicală ortodoxă, după care slujba înmormântării reprezintă doar
despărțirea fizică de cei rămași, a celui plecat din această lume. Așa se
explică absența din el a amenințătoarele părți ale recviemului catolic: Dies
irae, dies illa…, Tuba mirum…, Mors stupebit.., Rex tremendae…
etc., compozitorul introducând al doilea termen specific lumii ortodoxe și
deplasând accentul de pe dramatismul morții pe nădejdea vieții veșnice.
Am apreciat în mai multe
materiale publicate faptul că, alături de Oratoriul de Paști al lui Paul
Constantinescu, Requiemul – Parastas al lui Negrea pot fi considerate
pagini reprezentative ale muzicii ortodoxe și românești, demne a fi cunoscute
în lumea întreagă.
Este lăudabil faptul că
unele dintre creațiile amintite se bucură de aprecierile lumii muzicale sibiene
și sper ca prezentul material să constituie un îndemn pentru extinderea
abordării creației celui mai important compozitor al Transilvaniei de sud.
Prof. Dr. Vasile VASILE