Pe temeiul acestei definiții putem
evidenția că elementul esențial în practica postului îl constituie ideea de abținere
sau înfrânare totală sau parțială de la anumite alimente. Când e vorba
de abținerea parțială se are în atenție renunțarea la mâncărurile numite în
spiritualitatea ortodoxă ca fiind „de dulce”, înțelegând: produsele
animale, lactatele, ouăle, grăsimi animale, băuturi alcoolice.
În felul acesta Biserica Ortodoxă
reactualizează hrana primilor oameni aflați în paradis, când înainte de căderea
în păcat primesc poruncă de la Dumnezeu să nu mănânce din pomul cunoștinței
binelui și răului (Facerea 2, 16-17), apoi, originea divină a postului
promovată de Biserica Ortodoxă are ca temei faptul că – așa cum remarcă Sfântul
Vasile cel Mare – în paradis nu se cunoștea nici tăierea animalelor, nici
băutul vinului, „nici toate care tulbură mintea omenească” [„Omilia I despre
post”, Cuvântul III, trad. Pr. D. Fecioru, P.S.B. 17, p. 348].
Necesitatea postului este motivată şi de
hrana dată prin poruncă divină primilor oameni: „Iată vă dau toată iarba ce
face sămânţă pe toată faţa pământului şi tot pomul ce are sămânţă în el.
Aceasta va fi hrana voastră” (Facerea 1, 29). Tălmăcind această poruncă divină
referitoare la hrana omului într‑un limbaj tehnic, e ca şi cum am spune că
motorului cutare, pentru funcţionarea sa optimă, îi este necesar un anume
carburant…
Altfel spus, vei putea folosi, dacă
vrei, şi alte forme de combustibil, dar acestea vor crea dificultăţi în
funcţionarea maşinii… Şi-au dat seama oamenii mai târziu că această poruncă
divină corespunde întru totul naturii lor. I-au înţeles mai bine sensul
atunci când păcatul i-a făcut victime plăcerilor, poftelor şi îmbuibării…
Dar, pentru a-şi salva natura din tirania obsedantă a mâncării şi băuturii,
înţelepţii au creat dieta ca fel de trai adecvat, corespunzător nu numai cu
privire la hrană şi băutură, ci şi referitor la somn sau la raporturile cu
mediul înconjurător.
Cultivând dieta, s-a ajuns la virtutea
cumpătării, unde legea de bază era: „mănâncă pentru ca să trăieşti, nu trăi
ca să mănânci!”. Înțelepții antici dornici să asigure bunăstarea vieții
prin buna funcționare a naturii omenești, au înțeles dintru început paradoxul
existențial cu privire la abordarea instinctului nutritiv, în sens
că mâncarea îți dă viață, și tot
mâncarea te ucide... Sau cu privire la băutură, că primul pahar de vin
îl bei de sete; al doilea, de voie bună, iar al treilea şi celelalte duc la
nebunie… Referitor la timpul când trebuie să serveşti masa, se obişnuia să se
spună că masa de dimineaţă să o serveşti singur, cea de la prânz, cu prietenii,
iar cina, cu duşmanii.
Toate acestea vin să confirme
autoritatea divină a poruncii date în paradis cu privire la hrana oamenilor, la
modul lor cumpătat de a se hrăni. Numai acest mod cumpătat de a se hrăni aduce
sănătate şi bunăstare firii şi vieţii omeneşti.
Pătrunzând în tainele şi miracolul
vieţii, ştiinţa modernă oferă o adevărată pledoarie pentru hrana cea dintâi a
omului, hrana recomandată de Creatorul însuşi.
Să vedem însă mai în detaliu
demonstraţia şi recomandarea ştiinţei. Pornind de la afirmaţia unanim
recunoscută că viaţa poate fi considerată un anumit mod de chimizare a unuia
dintre cele mai răspândite elemente din natură – carbonul, plantelor verzi le
revine această sarcină prin miraculosul fenomen al fotosintezei. Această
sinteză a luminii solare este făcută de plantă prin miraculoşii pigmenţi
clorofilieni, ca substanţe organice puse de Creator în structura plantei.
Aceştia luând din mediul înconjurător dioxidul de carbon şi apa, în
prezenţa temperaturii pozitive şi a luminii solare se produce fotosinteza,
ca un adevărat miracol prin care carbonul anorganic se transformă în carbon
organic. Şi astfel apare viaţa. Procesul de chimizare a carbonului mineral în
carbon organic este strâns corelat cu alte circa 60-62 de elemente chimice (din
cele 110 cunoscute în univers). Dintre acestea menţionăm: oxigenul, hidrogenul,
azotul, sulful, fosforul; precum şi alte elemente aflate într-un procentaj mai
mic, dar indispensabile organizării şi desfăşurării vieţii pe pământ, cum ar
fi: magneziul, cuprul, fierul, cobaltul, clorul, iodul, potasiul etc. Aceste
elemente sunt luate de plantă din pământ sau din mediul înconjurător. Ele
îndeplinesc rolul de biocatalizatori, care ajută la formarea reacţiilor chimice
ale fotosintezei. Dintre aceştia, magneziul, de pildă, este un adevărat
stimulent al fotosintezei prin captarea energiei solare. După cum arătam, prin
fotosinteză, pigmenţii clorofilieni transformă carbonul mineral în carbon
organic, pe care unindu-l cu oxigenul şi hidrogenul alcătuiesc cea mai simplă
formă de substanţă organică: glucoza. Deşi încorporează doar trei elemente
chimice: carbon organic, oxigen şi hidrogen, printr-un proces miraculos,
glucoza reuşeşte să preia din lumina şi căldura solară o mare cantitate de
energie chimică, care rămâne potenţială.
Dar, odată intrată în organismul uman,
în urma arderilor celulare, energia potenţială aflată în glucoză se transformă
în energie actuală, adică în energie vitală.
Mai departe, mergând pe urmele
Creatorului, observăm că prin fotosinteză se produce încă un fenomen esenţial.
Şi anume, plantele fotosintetizate, pornind de la glucoza existentă, reuşesc cu
forţe proprii numai de ele ştiute să diversifice, să transforme substanţele
organice din ele în celelalte două grupe de substanţe organice proprii materiei
vii, şi anume: în proteine şi lipide, cărora li se asociază şi acizii nucleici.
De aici vedem că prezenţa glucozei ca
produs primar de sinteză organică motivează de la bun început de ce alimentele
de origine vegetală primează într-o alimentaţie raţională, asigurând valoarea
nutritivă a tuturor categoriilor de alimente recomandate ca hrană de post.
Încercăm să motivăm aceste afirmaţii cu date privind valoarea nutritivă a
acestor categorii de substanţe. Astfel, bazele biochimice ale alimentaţiei
raţionale evidenţiază ca factori nutritivi: proteinele, lipidele, glucidele,
vitaminele, sărurile minerale şi apa. Pe lângă funcţiile de bază ale acestor
principii alimentare, considerăm că rolul energetic primează mai ales când
aceşti factori în perioada de post sunt în exclusivitate de origine vegetală,
deoarece leguminoasele (fasole, mazăre, linte) sau cele din grâu, orez,
germenele de porumb oferă organismului surse energetice ce satisfac cerinţele
noastre. Valoarea energetică a principiilor alimentare de origine vegetală se
motivează mai ales prin faptul că din arderile biologice celulare ale produşilor
de origine glucidică (zaharuri şi derivatele lor conţinute în pâine, legume,
fructe) rezultă energie vitală în cantitate de 4,1 calorii/g de glucide şi
cantităţi neglijabile de apă şi dioxid de carbon, faţă de care organismul se
comportă normal, fără a face apel la eforturi suplimentare pentru neutralizarea
lor. În acelaşi timp, procentual leguminoasele uscate asigură 20-25 % din
necesarul zilnic de proteine, cărora li se adaugă pâinea cu 10 %; pastele
făinoase cu 10-15 % şi nucile cu 17 %. Acestora li se adaugă apoi uleiurile
vegetale, germenii de porumb şi margarina. Referitor la glucide, ele sunt
asigurate de zahăr: 100 %, paste făinoase: 60-80 %; pâinea: 50 %; produsele
zaharoase: 70-75 %; leguminoase uscate: 50-60 %; leguminoase proaspete şi fructe:
10-20 %. La aceasta mai adăugăm şi faptul că produsele de origine vegetală
asigură aproape în exclusivitate necesarul de vitamine şi săruri minerale.
Pe de altă parte, metabolizarea
energetică a produşilor alimentari de origine animală (carne, brânzeturi,
lapte, ouă etc.), pe lângă energia furnizată: 9,1 calorii/g de lipide sau 4,3
calorii/g de proteine, pe lângă apă şi dioxid de carbon (similar cu cele din
glucide), lor li se adaugă produşi secundari, extrem de toxici pentru organism;
iar pentru neutralizarea lor la nivelul ficatului, rinichilor şi altor organe
sunt depuse eforturi suplimentare. Dintre aceştia amintim: amoniacul, ureea şi
acidul uric derivaţi din proteine; şi corpii cetonici, derivaţi din lipide.
Aceştia acţionează asupra sistemului nervos, endocrin, renal, hepatic,
muscular, şi nu de puţine ori le dereglează buna lor funcţionalitate,
manifestându-se prin dureri musculare, ameţeli, greţuri, cefalee, oboseală.
Este adevărat că organismul uman, prin funcţia antitoxică a ficatului şi a
rinichilor, reuşeşte de cele mai multe ori, prin mecanisme biochimice
complicate, să neutralizeze aceste substanţe nocive, dar nu de puţine ori cu
eforturi suplimentare, mai ales când se abuzează de o nutriţie „carnală”.
Neputând face faţă acestor cerinţe, se instalează bolile renale şi hepatice.
Prin depunerea acizilor graşi saturaţi, proveniţi din grăsimile animale, pe
pereţii vaselor de sânge, se ajunge la ateroscleroza, cu manifestările sale
clinice multiple, precum: infarctul miocardic, hemoragia cerebrală,
arteriopatia membrelor inferioare. La fel şi obezitatea poate fi determinată
de o alimentaţie excesivă. Ea se manifestă prin creşterea exagerată a greutăţii
corporale datorită acumulării unei cantităţi mari de grăsime în ţesutul subcutanat
şi în jurul viscerelor.
Obezitatea nu numai că „îngreunează”
organismul, dar se asociază diabetului. Se apreciază că peste 80 % dintre
diabetici sunt sau au fost obezi; iar 30-40 % dintre obezi au şi un diabet mai
evident sau mai ascuns. Datorită fenomenului de insulinorezistenţă a obezului,
se impune ca orice diabetic obez să slăbească pentru a-şi scădea glicemia
[Prof. Dr. Viorel Serban, Diabetul zaharat, Timișoara, 1993, p. 28]. Şi
exemplele pot continua… Defineam de la început postul şi ca o abţinere de la
băutură (alcoolică). Pe lângă faptul că rătăceşte mintea, având consecinţe
nefaste sub aspect profesional, familial, social, economic etc., nocivitatea
alcoolului se manifestă mai ales la nivelul organelor vitale, precum: nervi,
inimă, stomac, rinichi, ficat. Când este vorba de ficat şi rinichi, alcoolul
„obligă” la eforturi deosebite pentru neutralizarea produşilor secundari
rezultaţi din metabolizarea lor energetică, şi nu în puţine cazuri, celulele
hepatice şi cele renale cedează, ceea ce constituie punctul de plecare în
dereglările lor funcţionale, inclusiv „pregătirea” terenului pentru maladiile
canceroase…
Referindu-ne acum, şi numai în treacăt,
la numărul caloriilor necesare organismului, apare diferenţa dintre lipide şi
glucide. În cazul tinerilor în dezvoltare, care au nevoie de o mai mare
cantitate de calorii, sau a adulţilor care depun efort suplimentar în munci
grele, nu se poate admite în niciun caz carenţa. Efectele carenţiale sunt tot
atât de dăunătoare vieţii biologice şi sănătăţii ca şi elementele nocive
despre care am vorbit până acum. Numai că diferenţa calorică poate fi
echilibrată printr-un supliment alimentar cantitativ, ca în cazul dietei
medicale. Adică, în loc să servim trei mese pe zi, vom servi cinci mese (în intervale
mai scurte de timp), fiindcă şi organismului „îi convine” şi „preferă”: „puţin
şi des”. În felul acesta se evită saturaţia care poate provoca indigestii şi
care „îngreunează” organismul, punându-l la efort suplimentar. Pe de altă
parte, mâncarea de post bogată în glucoză are avantajul că se diversifică în
organism, satisfăcând necesarul de proteine şi lipide. (Ne dăm seama mai uşor
de acest mecanism biologic dacă ne gândim la faptul că perfuziile pe care le-am
văzut cu toţii în spitale se fac cu glucoză.)
Pentru armonizarea naturii fizice şi
spirituale a omului, postul trupesc va fi orientat etic si duhovnicesc, prin
îmbinarea armonică cu postul sufletesc, manifestat încă dintru început prin
disciplinarea simţurilor. E vorba, în fond, de o înfrânare a simţurilor de a nu
cădea pradă ispitelor ce conduc la pierderea stăpânirii de sine. Prin educarea
simţurilor se ajunge la o simbioză a vieţii trupeşti şi sufleteşti. Iar
armonizarea sinergică a simţurilor, cu ajutorul harului divin, conduce la convertirea
patimilor în virtuţi, ajungând la „senzaţia divinului”, ca
spiritualizare a trupului.
Implicând deopotrivă funcţiile sufleteşti şi trupeşti ale omului, postul
îndeplineşte şi o funcţie educativă, constituind un exerciţiu permanent spre
virtute. Am văzut din cele până aici tratate că postul reprezintă un model de
viaţă naturală şi raţională. Şi când spunem „raţională”, apreciem că postul are
o acţiune benefică atât asupra trupului, cât şi asupra sufletului, asigurând
astfel sănătatea întregii fiinţe umane. Faptul că vasele sanguine ale
creierului sunt lipsite de toxine şi depuneri face ca mintea să rămână mereu
lucidă, iar inteligenţa activă şi spontană; memoria proaspătă şi fidelă;
imaginaţia, orientată creator, este lipsită de reprezentările
subconştientului instinctiv.
Pentru voinţă, postul este
un exerciţiu de educaţie şi fortificare, dat fiind faptul că atât nesaţiul,
îmbuibarea, cât şi alcoolismul sunt defecte, ba chiar maladii ale voinţei. De
aceea, pentru voinţă, postul este o adevărată terapie, fiindcă nu e totdeauna
şi pentru toţi uşor să postească… Abstinenţa de la mâncare şi băutură, mai
ales sub formă integrală, dar şi parţială, produce o pierdere de energie, lasă
un gol, pe care instinctul de conservare îl resimte şi se „revoltă”. Dar
conştientul se impune prin puterea voinţei sau prin exersarea voinţei. Şi
astfel, voinţa se întăreşte, aducând în viaţa sufletească a omului
stăpânirea de sine. Dacă ar fi să vorbim în termeni anatomo-fiziologici, am
spune că, prin voinţă, conştiinţa „învinge“ hipotalamusul, ca sediu al
instinctelor primare, şi prin biruinţa spiritului, omul devine din ce în ce
„mai-OM”. Devine, adică, o fiinţă liberă care poate spune NU instinctului orb,
dobândind lumina vieţii.
Această realitate este pe
deplin confirmată de datele științei. Bunăoară, un cercetător arată că
stăpânirea de sine transformă reflexele simple în trăsături de caracter. „A te
putea stăpâni este o dovadă de maturitate a sistemului nervos, un exemplu de model
cum activitatea perfecționată a scoarței cerebrale poate domina funcțiile
elementare ale centrilor inferiori. Funcția de frânare sau de inhibiție a
reflexelor simple... va atinge un grad înalt, ea transformându-se într-o
adevărată trăsătură de caracter, într-o capacitate de stăpânire, care constă în
a-și putea înfrâna unele reflexe, de a le domina cu rațiunea” [Dr. M. Steriade, Creierul,
centrala cu milioane de agregați, București, 1962, p. 11].
La aceasta adăugăm că prin
harul lui Dumnezeu, care îi luminează mintea și îi fortifică voința, omul
reuşeşte să domine atât „pofta ochilor şi trufia vieţii“ (I Ioan 2, 16), cât şi
mânia, ura, invidia, încât postul trupesc se îmbină armonios cu postul
sufletesc, devenind virtute religios-morală.
Prin urmare, abținerea sau
înfrânarea totală sau parțială de la mâncare și băutură are ca scop dobândirea
unei vieți cumpătate. Iar pentru a realiza acest obiectiv, postul trupesc este
un exercițiu în vederea creșterii duhovnicești. De aici rezultă că postul
trupesc trebuie să se îmbine armonios cu postul duhovnicesc, în sensul că
abținerea de la bucate se îngemănează cu abținerea de la păcate. În același
timp, constituindu-se ca un exercițiu duhovnicesc, postul primește și un
caracter religios-moral, în sensul că depășind forma unei simple diete
alimentare, abținerea de la bucate are rolul de a cultiva viața spirituală prin
intensificarea vieții de rugăciune, precum și a celorlalte virtuți specifice
vieții în Hristos prin Duhul Sfânt; în special: smerenia, pocăința, blândețea,
dreptatea, inima curată, pacea sufletească și, mai ales, actele de caritate,
prin care ne arătăm iubirea față de Dumnezeu și față de semeni. Întru atât de
rodnică era comuniunea frățească a primilor creștini încât „dacă la ei era
cineva nevoiaș și sărac, și ceilalți nu aveau bucate prisositoare, atunci
posteau două sau trei zile ca să împlinească nevoia de hrană a săracilor” [Apologia lui Aristide, XV, 9, trad. Pr.
Prof. D. Fecioru, rev. „Mitropolia Banatului”, nr. 7-8/1983, p. 432-433].
Sintetizând înțelesul
spiritual al postirii, Sfântul Grigorie de Nyssa arată că, „pe lângă postul cel
trupesc şi pe lângă înfrânarea cu privirea la lucrurile materiale, mai este şi
un post netrupesc şi o înfrânare nematerială; iar acestea nu sunt altceva
decât îndepărtarea sufletească de la cele rele. De altfel, numai în vederea
acesteia ni s-a legiuit nouă şi înfrânarea de la mâncăruri. Îndepărtaţi-vă
deci, cu postul vostru sufletesc, de la răutate!… Înfrânaţi-vă de la poftirea
lucrurilor străine! Fugiţi de câştigul nedrept!… Ce câştig vei avea dacă nu
mănânci cele ale tale, dar iei, în schimb, cu nedreptate, cele ale săracului?
Şi unde este credinţa ta creştină dacă bând numai apă, ţeşi în schimb,
vicleşuguri şi însetezi de sânge, din răutate? Iuda a postit şi el împreună cu
cei doisprezece; dar neputându-şi ţine în frâu patima iubirii de arginţi, cu
tot postul lui nu a putut agonisi nimic spre mântuire. Nici diavolul nu
mănâncă fiindcă este duh fără de trup; dar din cauza răutăţii, s-a prăvălit,
totuşi, dintru înălţime…Vă spun de mai înainte şi vă dau de mai înainte
mărturia mea, că apa, verdeţurile şi masa cea fără de carne, nu vă va folosi la
nimic atâta vreme cât dispoziţia voastră lăuntrică nu va fi şi ea pe potriva
înfăţişării voastre din afară. Postul a fost legiuit pentru curăţia sufletului.
Deci, dacă sufletul este întinat de gânduri şi de hotărâri rele, pentru ce
atunci, mai consumăm în zadar numai apă?… Postul este temelia virtuţii” [Despre
iubirea față de săraci, trad. Pr. Olimp N. Căciulă, în rev. „Glasul
Bisericii“, nr. 11-12/1957, pp. 672-673].
În altă ordine de idei, ne
vom referi la confruntarea postirii cu înșelarea gustului, specifică cu
prioritate epocii post-moderne în care ne aflăm asaltați de reclamele menite să
stimuleze plăcerea gustului, indiferent de consecințele ce vor urma...
În această capcană poate cădea postirea însăși atunci când se ajunge la
paradoxul îmbuibării cu mâncăruri de post. Astfel, sub imboldul plăcerii
gustului, mintea iscoditoare şi vicleană a omului a inventat o adevărată artă
culinară cu mâncăruri de post, din care nu lipsesc torturile şi prăjiturile
fine şi gustoase, fructele exotice, băuturile de cea mai bună calitate,
precum şi alte „dezlegări“ la diferite sortimente de cărnuri de peşte şi de
vieţuitoare acvatice „fără sânge“, care întrec prin gusturile lor rafinate
multe dintre mâncărurile numite „de dulce”. În această situație apare evident
faptul că rolul duhovnicesc al înfrânării prin post rămâne fără finalitate, iar
postirea, mai mult o îndătinare formală.
Pe de altă parte, se
constată că bucuria sfântă a marilor praznice este din ce în ce mai mult
înlocuită cu îmbuibările la mâncare și băutură, pregătite cu multă trudă, încât
credincioasele gospodine se plâng de-a dreptul de „oboseala sărbătorilor“,
iar spitalele își lărgesc porțile pentru a primi mulți dintre „postitorii” care
nu au înțeles sensul și valoarea vieții cumpătate în urcușul duhovnicesc.
Confirmarea însă a științei
că postul adevărat este o sursă de sănătate fizică și duhovnicească constituie
un argument și un îndemn de a-l practica înainte de a bate pe la ușile
spitalelor ca medicii să indice și să impună dietele alimentare pentru
refacerea organelor deja bolnave și menținerea apoi cu greu și cu multă
cheltuială a stării de sănătate, de care cu toții avem nevoie pentru buna
desfășurare a vieții.