Teodor BACONSCHI |
Ca români, avem toate motivele unui
durabil resentiment de pe urma veacurilor de turcocrație. Dar ca membri UE și
NATO, fii ai unei națiuni care se dezvoltă rapid și se coordonează tot mai
riguros cu agenda Occidentului, putem contribui pe varii și ingenioase planuri
la o durabilă reconciliere și cooperare bilaterală.
După deturnarea loviturii de stat
militare organizate împotriva sa – dar și după pierderea alegerilor repetate
din Istanbul (al cărui primar fusese cândva) – liderul de la Ankara a introdus
un regim de autoritate personală care a perturbat vizibil parcursul pașnic
întrezărit de profesorul Davutoglu și colegii săi de elită (politică, militară,
academică sau civică). Această evoluție dură a regimului a îngrijorat
partenerii din NATO ai Turciei și observatorii internaționali ai drepturilor
omului, generând o stare de tensiune (nu doar cu Grecia) sau la granița
răsăriteană, unde comunitatea kurdă confundă revendicarea propriilor drepturi
cu subminarea fățișă a statalității turce. Analiștii au remarcat demontarea
rapidă a patrimoniului legislativ creat de fondatorul modern al Republicii,
radicalizarea dimensiunii islamice și cultivarea ostentativ „compensatorie” a
unor relații (inclusiv militare) cu Federația Rusă și alți „competitori” ai UE
și SUA.
Oricum, acesta e contextul în care Aghia
Sophia – capodopera arhitecturii sacre din vremea marelui Justinian,
transformată de Ataturk într-un muzeu (dar și într-un simbol irenic al
conlucrării inter-religioase) – a redevenit moschee, pe baza unei hotărâri care
sfidează protestele internaționale (de la UNESCO și Vatican, până la diferitele
cancelarii europene și chiar Casa Albă). Mozaicurile creștine vor fi „voalate”
pe durata oficiilor musulmane. Accesul ne-musulmanilor rămâne permis (în afara
cultului), dar toți vizitatorii străini nu vor mai pătrunde într-un muzeu plin
de istorie, ci într-un spațiu reconfesionalizat. Din perspectiva politicii
interne, decizia președintelui Erdogan e salutată de majoritatea compatrioților
săi, în vreme ce opinia publică educată și pro-europeană (din zonele
metropolitane ale țării) nu pare să mai conteze. Evident, revenirea artificială
la o logică de tip „anti-cruciat” e anacronică și nu va fi tratată drept casus
belli, însă tristețea acestui regres va rămâne multă vreme
apăsătoare și semnificativă. Catedrala ortodoxă din Sibiu este ea însăși
replica miniaturală a Sfintei Sofia: ne vom ruga și între zidurile sale pentru
vremuri pașnice, amintindu-ne admirativ de uriașele înfăptuiri civilizaționale
realizate în imperiul bizantin. Rudenia întru dreaptă credință cu acel spațiu
(pentru noi emblematic) va continua să ne inspire nădejdea în deplinătatea
înțelepciunii divine, cea pe care nimic nu o poate răsturna.