Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 8 decembrie 2020

Reforma cripto-protestantă



Teodor BACONSCHI

    Așa am numit tendința postmodernă de a privatiza faptul religios, adică de a favoriza o evlavie intimă, în detrimentul sau chiar împotriva rugăciunilor obștești. Reformatorii din veacul al XVI-lea nu au folosit forța tiparului doar pentru a polemiza cu scăderile lumești ale Papalității renascentiste, ci și pentru a tipări Sfânta Scriptură, în traduceri vernaculare, alături de cărți „particulare” pentru rugăciune (în care se democratiza obiceiul aristocratic de a tipări „Ceasloave” princiare, de uz personal). Dacă ierarhia catolică era acuzată de jocuri politice și îmbuibare deloc evanghelică, noile comunități – pentru libertatea cărora Europa apuseană s-a sfâșiat în războaie religioase – aveau să regăsească puritatea comunităților apostolice, austere, frugale, centrate asupra Euharistiei, ca „memorial” al Cinei Domnului. Firește că țările noastre, românești, n-au trăit pe altă planetă, în pofida retardului istoric acumulat pe fondul dominației polono-maghiare și al turcocrației. În Transilvania, conectată mereu la viața Apusului, Reforma a ocupat rapid principalele orașe, profitând de verva tipografilor și erudiția critică a promotorilor săi, dar și de efectul „noutății” la modă. Așa se explică și conlucrarea dintre protestanți și ortodocși, răsfrântă în diplomația unui Chiril Lucaris și, ulterior, în cronica modernă a ecumenismului, care i-a ținut laolaltă în Consiliul genevez și în formate de dialog teologic aprofundat (precum acela cu anglicanii). Evident, aceste afinități anti-catolice între pravoslavnici și urmașii lui Huss, Luther, Calvin, Zwingli sau Wycliff s-au înfundat odată cu deriva lumii protestante spre un liberalism centrifugal, din care nu avea să lipsească hirotonirea femeilor.  Una e lumea teologilor de catedră sau a clericilor înalți și alta, adesea, viața societăților civile cuprinse în dinamica post-revoluționară a individualismului, naționalismului, a cultului pozitivist dedicat științelor tari, sau a reformelor sociale inspirate de chemarea egalității și libertății.

        După căderea comunismului, noi, ortodocșii români, ne-am temut că Occidentul va privi spațiul răsăritean ca pe o terra missionis, încălcând prin prozelitism agresiv și îmbietor un teritoriu canonic de afirmată descendență apostolică. Temere parțial justificată și confirmată prin diferite „descinderi” camuflate umanitar. Însă duhul Reformei a cucerit o parte din noua societate plurală, democratică și tot mai conectată la Vest nu atât prin Biserici străine, cât prin însuși avansul tehnologic și economic, prin apariția unei clase de mijloc care avea nevoie de concilierea capitalismului cu viața creștină, sau prin secularizarea cerută tot mai insistent atât de neutralitatea confesională a statului, cât și de autonomia sporită a persoanelor sau familiilor. Iată fundalul larg cultural menit să explice înmulțirea celor ce recită mantra acestui cripto-protestantism: „eu am un Dumnezeu al meu, nu mai am nevoie de mijlocitori, slujbe și datini depășite”. Asistăm, în cazul multora, mai ales tineri, la o radicală individualizare a sentimentului religios, separat brutal de existența liturgică a Bisericii așa cum am moștenit-o. Neo-evanghelismul american oferă, prin zeciuială, o solidaritate vizibilă (mai ales la scara unor comunități mici), precum și sinteza dintre spiritul antreprenorial și binecuvântarea divină, ca să nu mai spunem că – pe linia „tele-evangheliștilor” de peste Ocean – practică o pastorație digitală dezinvoltă, bine rânduită. Noi, adică ierarhia ortodoxă și mirenii, putem să negăm aceste realități, să le veștejim ca pe niște neajunsuri fatale ale unor vremuri de necredință, sau, dimpotrivă, să vedem ce anume din lucrarea noastră stimulează asemenea mutații psihosociale și religioase. Nu e cazul să imităm, ci să reacționăm creativ, cu inteligența tradiției și puterea de a-i traduce adevărul în limbajele și dezbaterile care chiar ocupă centrul scenei socioculturale. O primenire a Ortodoxiei e cerută de tot mai mulți, însă de-abia ce am pus diagnosticul: mai e nevoie și de un plan de acțiune, în care Sfântul Sinod și clerul de mir, alături de mediul monahal, pot colabora cu elita mireană, spre rafinarea unor propuneri calme, realiste, încrezătoare în resursele noastre. Rarefierea impusă de vara aceasta pandemică ar putea fi un bun prilej de reflecție comună, cu creionul și carnetul de notițe la îndemână.