Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

vineri, 11 decembrie 2020

Întrebarea etapei

 

       

        

Teodor BACOSNCHI

        De-a lungul celor trei decenii de când și-a redobândit libertatea, Biserica noastră s-a străduit să se adapteze acestei mari responsabilități. Paradoxal, vremea dictaturii a pus BOR într-un colț sever supravegheat – unde numai continuitatea discretă a cultului părea să mai conteze (cu titlu de favor), pe când democrația i-a înmulțit datoriile față de societate. Libertatea de acțiune și reacțiune a supus toată suflarea creștină – cler și popor – la un proces de maturizare bine-venit. Ortodoxia nu mai era un produs de vitrină prăfuită, strivit de ideologia unui stat ateu și totalitar, ci redevenea un element al identității naționale, un loc al vieții spirituale neconstrânse, un martor viu (și adesea un protagonist) al transformărilor istorice prin care a trecut România. Era ca și cum un imens organism duhovnicesc, amorțit de rutina unor interdicții absurde, ieșea treptat dintr-o lungă hibernare. Mai totul (de la misiune, pastorație și serviciu social, până la teologie, dialog ecumenic internațional și educație religioasă) a străbătut acest lung proces de înzdrăvenire și decantare, primind forme noi, pe fondul stabil al tradiției redescoperite. Nu lipsită de importanță, dimpotrivă, s-a dovedit chestiunea relației Biserică-Stat, dar și aceea a „politicului” ca atare.

        O vreme, BOR a reluat ideea interbelică potrivit căreia preoții pot face politică militantă, ca membri ai unor formațiuni politice și chiar ca parlamentari. Am putea rezuma această primă fază evocând prezența pitorească în legislativ a masivului arhimandrit Simeon Tatu, stareț al mânăstirii Plumbuita... Ulterior, Sf. Sinod a dorit să evite posibilul conflict de interese: Evanghelia e o chemare universală spre mântuire, nu una colorată partizan! A fost deci interzisă participarea directă a clerului la viața „de partid”. Ceea ce, se înțelege, a oprit candidaturile clericale, fără să suspende „preferințele” locale pentru cutare partid, candidat sau lider deja ales. Linia dintre necesara sinergie Biserică-Stat și implicarea partizană a fost adesea permeabilă. Percepându-se pe sine ca păstrătoare a Sfintei Tradiții apostolice, dar și a celei (de asemenea sacralizate) a Neamului – cu majusculă –, Biserica și-a folosit frecvent influența spirituală pentru a înclina balanța către acei politicieni care, formal și adesea ipocrit (căci strict tactic), asumau tema identității românești și păreau favorabili confesiunii majoritare. La un moment dat, acest repertoriu s-a banalizat, căci nu mai găseam în clasa politică decât patrioți desăvârșiți și creștini tare evlavioși, cu tot cu accentele lor populiste (și adesea caragialești). Pe de altă parte, așa cum am avut adesea ocazia de a nota, BOR a înțeles – cu un admirabil simț patriotic – imperativul de a valida moral și „geopolitic” drumul țării spre NATO și UE. Nu doar că nu s-a opus, dar a binecuvântat acest nou destin, intrând astfel în rezonanță cu majoritatea clară a poporului nostru.

        Așa s-a scurs spre pensie – sau spre lumea cealaltă – o întreagă generație, căreia i-a luat locul o alta, slab catehizată, urbană, conectată, dependentă de tehnologie, pro-occidentală, dornică de progres și justiție socială, mimetică și (așa cum e normal) frenetic angajată într-o mitologie a schimbărilor accelerate. Deși avem destui tineri credincioși și respectuoși cu Tradiția, avem și mulți alții care au preluat din Occident ideologii de stânga, cu accente vădit anti-clericaliste și chiar anti-creștine. E un tragic neînțeles în miezul acestor evoluții: i-am lăsat (uneori chiar pe copiii noștri) să reducă taina creștinismului la o caricatură și la câteva stereotipuri ostile, de extracție postmodernă, neomarxistă și utopic-iacobină. Cum această nouă generație (fragmentată sub diverse nume de cod: mileniali, Z etc.) va fi cea care conține in nuce viitorul Ortodoxiei românești, se cade să ne trezim și să onorăm așteptările sale prin dialog inteligent, creație apologetică, autocritică existențial asumată și deschidere netrucată, pentru a salva esențialul. În noile condiții – dictate de eșecul simbolic al referendumului pentru familia „tradițională” –, chestiunea politică se reformulează dramatic: nu a sosit, oare, timpul ca Biserica noastră să stimuleze o forță moderat-conservatoare, creștin-democrată și pro-occidentală, adică scutită de influențe autoritariste, anti-liberale și anti-europene, preluate din spațiul post-sovietic? Se cheamă că suntem prea pesimiști dacă anticipăm că, fără cristalizarea unui asemenea pol politic, vom pune rapid în pericol deopotrivă creștinismul și democrația? Iată întrebarea etapei, formulată succint, în acest colț de venerabilă gazetă transilvană... Ea reflectă o frământare lucidă, care-și așteaptă grabnic răspunsul, pentru a prezerva decența, pacea socială și vivacitatea dreptei credințe în România de mâine.