Până la Carol cel Mare și
mult după el, Occidentul latin a fost o copie provincială a Bizanțului. E
suficient să-i studiem formele artistice: arhitectura sacră, iconografie, arte
minore (orfevrărie, manuscrise miniate etc) pentru a constata această
dependență a periferiei apusene față de metropola constantinopolitană.
Occidentul putea salva Bizanțul. Nu a făcut-o și pentru că a văzut în decăderea
„grecilor schismatici” sursa unui destin cu mult mai măreț pentru el însuși. Pe
de altă parte, s-a confruntat și el cu pericolul otoman sau arab. A reușit să
respingă valul invaziilor abia la Viena și Lepanto, după ce – cu secole înainte
– Franța oprise expansiunea islamului iberic la Poitiers. Bizanțul chiar a fost
scutul care a apărat Occidentul de islamizare, fără să poată evita el însuși
această dramatică mutație istorică.
Dar Occidentul latin, far
al civilizației globalizate și matrice (pe linie mai ales puritan-protestantă)
a Noii Lumi americane, continuă să suporte provocările islamului radicalizat,
așa cum am văzut de la 11 Septembrie 2001, până la recentele atentate din
Franța. Tensiunea acestor două monoteisme se vede și în noua politică a lui
Erdogan (transformarea catedralei Sfânta Socia din muzeu, în moschee) ca și în
conflictul aproape fățiș dintre Turcia și Grecia, deloc limitat la chestiunea
cipriotă. Secularizat radical, în Europa „carolingiană”, sau renăscut după
căderea comunismului, în Europa centrală și de Est, creștinismul continuă să
suporte atât decreștinarea forțată a Orientului Apropiat, cât și atacurile
directe ale islamismului, pe propriile teritorii, în UE sau SUA.
Salafiștii și ceilalți
adepți jihadiști ai Califatului universal îi numesc pe euro-americani
”cruciați”, în vreme ce „cruciații” se străduiesc să se separe de moștenirea
lor creștină. Oricum, trăim acum o perioadă care pare să-i dea dreptate lui
Samuel Huntington, nu lui Francis Fukuyama: asistăm la o ciocnire tectonică a
civilizațiilor, într-un areal mediteraneean unde eșecul Primăverii arabe,
presiunea migratorie și terorismul complică sarcina diplomației și anunță, mai
ales după ce distrugerea Siriei a mutat ISIS în Libia, o perioadă complicată.
Ciudat e că rivalitatea dintre islam și creștinism pleacă și din afinitățile
celor două religii. Religii ale Dumnezeului unic, ale Cărții, ale tradiției
profetice întemeiate de Patriarhul Avraam, ale Fecioarei Maria (căreia Coranul
îi dedică sura XIX) și ale ierarhiilor angelice. Sufismul e profund înrudit cu
spiritualitatea monastică. Seria interferențelor și confluențelor poate umple
rafturi întregi. Încă de la Sf. Ioan Damaschin, creștinii au privit islamul ca
pe o sectă eretică a religiei lor. Vor fi aceste afinități baza unui dialog
inter-religios care să pacifice relația celor două universuri religioase, sau
vor rămâne sursa unei competiții, inclusiv geopolitice, fără ieșire irenică?
Pentru moment, nimeni nu poate oferi un răspuns valid.
Teodor BACONSCHI