Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 8 decembrie 2020

„Pentru viața lumii. Către o etică socială a Bisericii Ortodoxe”. Prezentarea documentului (II)

 


Pr. Cezar MARKSTEINER-UNGUREANU

Parohia Krems an der Donau (Austria)/Universitatea din Viena

Al cincilea capitol este dedicat „războiului, păcii și violenței” (§42-§49). În §42 se afirmă faptul că violența reprezintă în toate formele ei o răsturnare a ordinii pe care Dumnezeu, în planul său veșnic, a instaurat-o în creație. Violența este definită în §43 ca „folosirea liber consimțită a forței fizice, psihologice, economice sau sociale împotriva altora sau împotriva propriei persoane, provocând suferință, durere sau moarte”. Totodată, se adaugă: „violența este, pe bună dreptate, păcatul prin excelență”. În următorul paragraf, §44, este prezentată poziționarea Bisericii Ortodoxe față de violență. Astfel, documentul consemnează: „Biserica Ortodoxă nu este de acord cu violența, nici ca scop în sine și nici ca mijloc de a atinge un alt scop, fie că aceasta ia forma violenței fizice, abuzului sexual sau abuzului de putere”. Totuși, în situații excepționale, auto-apărarea este permisă și, din punct de vedere moral, chiar necesară: „Deși condamnă fără echivoc violența de orice fel, Biserica recunoaște, totuși, constrângerea dramatică a indivizilor, comunităților sau statelor de a folosi forța, pentru a se apăra pe ele însele sau pe alții de amenințarea imediată a violenței” (cf. §45). În continuare, paragraful §46 amintește faptul că, deși Biserica nu a fost de-a lungul istoriei împotriva serviciului militar sau chiar a conflictelor militare, aceasta nu a dezvoltat totuși o teorie a „războiului sfânt” (§46). În §47 se discută despre motivația și consecințele violenței, în §48 se respinge pedeapsa capitală, iar în §49 documentul îi îndeamnă pe creștinii ortodocși să urmeze: „calea păcii, a dialogului și a negocierii, a iertării și împăcării”. Acestea sunt „întotdeauna de preferat folosirii violenței, pedepsei capitale, forței polițienești sau militare” (§49).

        Al șaselea capitol este intitulat: „Relațiile ecumenice și relațiile cu celelalte credințe” (§50-§60). Paragraful §50 arată modul în care Biserica Ortodoxă se înțelege pe sine: „Biserica Ortodoxă se înțelege pe sine ca fiind Biserica cea «Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică», despre care vorbește Crezul niceo-constantinopolitan. Ea este Biserica Sinoadelor, neîntreruptă în harismă și misiune începând cu Sinodul Apostolic din Ierusalim (Faptele Apostolilor 15:5-29) și până astăzi”. În contextul creștinătății divizate, Biserica Ortodoxă nu se înțelege pe sine ca o Biserică, ci ca Biserica. Prin urmare, ea caută unitatea și este deschisă față cu toți creștinii, pentru a propovădui și pentru a învăța (cf. §51). Din paragraful §52 reiese faptul că împreuna-lucrare a creștinilor trebuie să vizeze mai cu seamă dimensiunea etică. Rugăciunile la nivel inter-confesional sunt permise: „...toți creștinii sunt chemați, în virtutea Botezului lor în numele Sfintei Treimi, să se adune împreună în rugăciune, să se pocăiască pentru neînțelegerile și greșelile din trecut împotriva fraților și surorilor lor și să se iubească unii pe alții...” (cf. §52). Firește că această conștiință a neînțelegerii și greșelii istorice intră în contradicție cu înțelegerea de sine a Bisericii enunțată în §50. În paragraful §54 se reiterează deschiderea Bisericii Ortodoxe către dialog cu ceilalți creștini, iar în pasajul imediat următor se fundamentează dialogul inter-religios (cf. §55) pe baza învățăturii patristice despre „semințele Logosului veșnic”, prezentă mai întâi la Sfântul Iustin. Paragrafele §56, §57, §58 vizează dialogul Bisericii Ortodoxe cu islamul (§56), iudaismul (§57) și cu celelalte religii mai cu seamă asiatice (§58). Paragraful §59 anunță o alianță „cu toate persoanele și popoarele care cultivă și păzesc valorile spirituale împotriva materialismului distrugător al epocii moderne și cu toți cei care împărtășesc dezgustul ei față de acele forme de extremism religios și fundamentalism care, în mod blasfemator, își asociază sentimentele de ură, fanatismele și violențele cu numele lui Dumnezeu” (§59). Ultimul paragraf, §60, tratează dialogul inter-religios prin prisma comuniunii interpersonale, element esențial în contextul eclesiologiei ortodoxe.

        Capitolul VII tratează subiectul „Ortodoxia și drepturile omului” (§61-§67). După un prim paragraf, §61, care identifică fără echivoc rădăcinile creștine ale drepturilor omului, susținerea lor de către Biserica Ortodoxă constituie o datorie. În §62 și §63 se trec în revistă elementele comune de intersecție dintre Biserica Ortodoxă și Drepturile Omului, pornind de la libertate (cf. §62) și terminând cu celelalte drepturi și libertăți (§63). În §64 se aprofundează libertatea religioasă (cu libertatea de conştiinţă și de cult), iar în §65 se respinge orice formă de sclavie. În §66 se afirmă datoria creștinilor ortodocși de a-i primi și ospăta pe străinii aflați la nevoie (criza refugiaților), iar în §67 se detailează acest aspect, extrapolându-se și la nivelul azilanților și migranților.

        Capitolul VIII este poartă titlul „Știință, tehnologie și natură” (§68-§78). În paragraful §68 se invocă realitatea progresului tehnologic care se derulează cu o rapiditate ce presupune din partea oamenilor responsabilitate și discernământ. Ca exemplu în acest sens sunt numite inițiativele Patriarhiei Ecumenice în legătură cu protejarea mediului înconjurător. Acest principiu este aplicat în paragraful §69 în domeniul științelor medicale, prilej cu care este accentuată importanța conlucrării dintre teologie și medicină în actul de vindecare al omului. Paragraful următor, §70, este dedicat informațiilor cu care omul modern intră în contact prin intermediul internetului. Se pretinde depășirea antagonismului dintre știință și religie în paragraful §71, respectiv folosirea achizițiilor științifice în activitatea misionară în §72. Urmează problema climatică, abordată la nivel general, în §73, iar în §74 sunt numite soluțiile la nivel individual (etosul ascetic și recunoștința). În §75, problema ecologică este tematizată ca „problema teologică și ontologică” care cere o schimbare de mentalitate din partea oamenilor, iar în §76, ca problemă socială. În §77 sunt tematizate drepturile animalelor, iar în §78 este exemplificată grija sfinților față de acestea.

        Documentul se încheie cu partea de concluzii (§79-§82). În prima parte, în paragraful §79, se recunoaște caracterul deschis al documentului privind etosul social al Bisericii Ortodoxe: „În acest sens, el este mai mult o invitație pentru credincioși la o reflecție continuă și aprofundată” (§79). Paragraful §80, de o importanță majoră, subliniază caracterul eshatologic al Bisericii ca imagine a Împărăție în lume, precum și caracterul ei profetic față de stăpânitorii lumii. În continuare, textul aduce o schimbare majoră de paradigmă în ceea ce ține de accepțiunea despre libertatea fundamentală a persoanei, prin faptul că o ancorează în „chipul lui Dumnezeu” din om, și nu în moralitate (cf. §81). Astfel, Biserica Ortodoxă respectă libertatea inclusiv celor care aleg drumul altor credințe. În ultimul paragraf, §82, în primul rând, Biserica reiterează rolul ei de a critica (constructiv, profetic), iar nu de a condamna; totodată, se specifică foarte clar că textul acestui document se leagă de lucrarea Bisericii Ortodoxe începute la Sinodul din Creta din 2016: „Rugăciunea cea mai sinceră a celor care au contribuit la acest document este ca ceea ce este scris în acest text să folosească la progresul lucrării inaugurate în 2016 de către Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe și să ajute pe mai departe în împlinirea voii lui Dumnezeu în Biserica Sa și în lume” (§82).