Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 22 octombrie 2018

O pastorala a lumii digitale

                                                                                                                   
Dilemele etice ale inteligenței artificiale sunt enorme. De curând, în SUA, o mașină autopilotată a ucis un pieton: cine poartă răspunderea penală? Tot de curând, un robot feminin programat să socializeze, în baza unui algoritm sofisticat, a emis fraze rasiste, cu substrat eugenic.
Computerele – care au înfrânt deja campionii mondiali la șah – au ajuns acum să-i umilească și pe campionii mondiali la jocul chinezesc de Go, socotit a fi cu mult mai complicat. Firește, în viața noastră zilnică, nu ne întâlnim încă nici cu roboți ultraevoluați, nici cu accidente de soiul celui pomenit mai sus. În același timp, aplicațiile economice ale inteligenței artifi ciale sunt tot mai invazive.
E clar că robotizarea activităților industriale (dar și din sfera serviciilor) va distruge zeci de milioane de joburi în lumea dezvoltată, la marginea căreia ne afl ăm. Tocmai de aceea au început diverse guverne din aria bogată a planetei să mediteze la politici publice menite să înlocuiască joburile eliminate prin evoluția tehnologiei și chiar să asigure (în viitorul previzibil) un venit universal garantat.
Nu s-a ajuns la o ripostă integrată și consensuală. Filozofi i se mobilizează, alături de inginerii din companiile digitale globale, pentru a salva dimensiunea umană a societăților de mâine, insinuate deja, cu toate schimbările lor dramatice, în țesătura actualității.
Mi se pare că și Bisericile (de toate confesiunile) au datoria de a elabora, încă din prezent, o pastorală a lumii digitalizate. În cursul primelor revoluții industriale, mașinile erau folosite doar ca mijloace. De acum înainte, prin autoînvățare, ele au primit capacitatea de a urmări și scopuri. Aceste scopuri trebuie să rămână sub puterea umanității, pentru a nu i se întoarce împotrivă. Știu, pare un scenariu de science fi ction, așa cum am văzut în destule fi lme produse recent. Asta nu le face mai puțin realiste și amenințătoare. De ce susțin că și Ortodoxia are obligația de a prelua această problematică? Pentru că – deși creștinii sunt adesea văzuți ca paznici ai unui patrimoniu – ei trăiesc în această epocă și vor fi nevoiți să i se adapteze creator, inteligent, nu pasiv, adică prin refugierea în discursuri de idealizare a trecutului și demonizare sumară a prezentului.
Autoritatea magisterială a Bisericii va suferi dacă teologii, apologeții, intelectualii umaniști și intelighenția tehnică din sânul trupului mistic al Domnului nu vor intra în reflecția polivalentă și interdisciplinară la care epoca noastră le provoacă. E nevoie de un dialog intens, competent, în care fi ecare să-și spună punctul de vedere, aducând dezbaterii toate luminile disciplinei sale de căpătâi.
Întrebările fundamentale, structurale, nu lipsesc. De pildă: este inteligența artifi cială (care contribuie la dezvoltarea armatelor, dar și a științelor medicale, a educației, dar și a cercetării științifi ce) un fenomen validabil din perspectiva antropologiei creștine? Măsoară ea înmulțirea talanților și porunca biblică de a stăpâni pământul sau e doar o formă a modernei demonii prometeice scăpate de sub control?
Mulți vor spune: nu avem încă o infrastructură modernă (de la autostrăzi, până la spitale) și ne batem capul cu asemenea vaporoase dileme legate de „drepturile” mașinilor sau de responsabilitatea legală a producătorilor și proprietarilor de inteligență artifi cială? Da, pentru că noutatea tehnologică sfidează orice frontieră fi zică și tinde să se difuzeze accelerat, indiferent că ne place sau nu. Sigur, la nivel strategic, vor reacționa (și pentru noi) statele membre ale UE, ale căror corpuri de experți sunt într-o continuă alertă preventivă. Politic, confruntarea cu impactul revoluției digitale (și a transformării umanității într-un rezervor de big data) benefi ciază de atenția cuvenită. Defazarea s-ar putea afi rma tocmai în registrul pastoral, de care vorbeam.
Biserica e un tot universal, intensiv, netrecător și teandric: ea are vocația de a genera o meditație cuprinzătoare despre raportul dintre Dumnezeu, om și creațiile sale în veacul 21. Iată o misiune deloc simplă, și cumva inevitabilă, la care merită să ne gândim ceva mai sistematic.

                                                                                                                    Teodor BACONSCHI