Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 17 decembrie 2018

ITO 2018 în oglinda timpului


           
           

            Modernitatea debutează prin Revoluția franceză, petrecută într-o monarhie catolică de unde protestanții fuseseră brutal expulzați. Europa nordică era deja cucerită de Reformă. Italia Contrareformei trăia, prin baroc și manierism, o decadență brodată cu subtilități machiavellice. Așa arăta, în mare, Europa vlăguită de războaie confesionale, căreia Iluminismul avea să-i dea o lovitură de... dizgrație: regicidul revoluționar e în primul rând un deicid simbolic. Violența iacobină și Teroarea au pregătit marea substituire: Dumnezeu e înlocuit, inclusiv prin scenografia Noului Timp, printr-un cult al Rațiunii, prezentată ca zeiță cu bonetă frigiană, patroană a unui calendar menit să reseteze era creștină la ora Drepturilor (abstracte) ale unui Om generic, exaltat în teorie și masacrat în practică. Evenimentele istoriei occidentale de după 1789 au influențat, mai târziu, și lumea ortodoxă, strivită sub turcocrație. La șase decenii după cutremurul francez, revoluția de la 1848 atinge Țările Române. Elita liberală din România veacului XIX preia programul iluminist, dedicându-se naționalismului anticlerical pe care domnia lui A.I. Cuza avea să-l traducă prin reforme instituționale secularizante. Practic, duhul masoneriei s-a confruntat cu timida renaștere filocalică paisiană, având în final câștig de cauză.
            Monarhia a fost ceva mai ”reacționară” în spirit, lăsând Ortodoxiei din Vechiul Regat un rost pedagogic menit să ajute modernizarea conservatoare a vechiului Regat. Instituțiile publice au fost copiate după modele apusene, în vreme ce Biserica garanta, printr-o pastorație a continuității tradiționale, pacea socială. Între Unirea Principatelor – binecuvântată de Napoleon al III-lea și rotunjirea diplomatico-militară a României Mari, inspirată de principiul wilsonian al naționalităților, Ortodoxia a devenit instrumentul unui stat binevoitor, dar prea puțin dispus să opereze transformări democratice. Regimul politic interbelic a dovedit că reforma agrară din anii 20 ai veacului trecut și parlamentarismul nu pot rezista derapajelor totalitare ilustrate prin succesive dictaturi. Privind în urmă, putem spune că societatea românească - și Biserica ei majoritară – s-au bucurat de o relativă libertate doar vreo două decenii, între 1919 și 1939. A urmat al doilea Război Mondial, în care am pierdut teritorii și am căzut de partea proastă a baricadei geopolitice, intrând – pentru aproape o jumătate de secol – în sfera de influență sovietică. De trei decenii, culisele opresiunii comuniste au ieșit treptat și incomplet la iveală: azi, putem spune că știm cât și cum a suferit BOR sub cizma bolșevismului stalinist și apoi, sub chingile național-comunismului ceaușist, așa cum cunoaștem și formele sale de compromis. Ne rămâne să onorăm capitalul ei martiric și să privim critic realitatea (tactic, dar nu și spiritual justificată) a instrumentalizării sale prin propaganda regimului de ateism științific.
            Anul Centenarului Marii Uniri ne găsește în UE și NATO, sub presiunea relativistă și seculară a postmodernității. Ne-am găsit locul, sursa de prosperitate și dezvoltare, dar nu și așezarea spirituală în veacul acesta fără noimă. Elita BOR – episcopat, cler și intelectuali mireni cu vocație apologetică – se străduiește să armonizeze tradiția și provocările contemporane, deloc puține, adesea insidioase, mereu mai solicitante. Bătălia simbolică se dă pentru sufletul și mintea tinerei generații, cea care va duce mai departe o moștenire bogată, adaptată inteligent timpului ce-i va fi dat. E o generație mobilă (adesea născută în diaspora), conectată, exigentă, a cărei busolă nu mai indică de la sine Nordul hristocentric al regalității umane. O generație care vrea modele, dar și libertate, care înțelege să-și construiască propria fizionomie, revendicând totodată mai multă justiție socială. Din unghiul dreptei credințe, ea nu-și dorește un ghetou muzeal de ceară, ci o viață împlinită, armonioasă, înțeleaptă și cât mai sigură. Recenta ITO 2018 - organizată cu trudă și succes la Sibiu - e doar un pas către inima ei îngrijorată și dornică de adevăr.

Teodor Baconschi