(generalități)
Pr. Cătălin CRIŞAN
Născut Aurelius Augustinus la
13 noiembrie 354 în Tagasta, Numidia (azi Souk Ahras, Algeria) şi mutat în
veşnicie la 28 august 430 în Hippo Regius (azi Annaba, Algeria), sărbătorit pe
28 august de Biserica Romano- Catolică şi pe 15 iunie de Biserica Ortodoxă,
Fericitul Augustin ― episcopul Hipponei ― este unul dintre cei patru
Părinţi ai Bisericii Apusene (alături de Sf. Ambrozie, Fericitul
Ieronim şi Sf. Grigorie cel Mare), doctor al Bisericii şi
probabil ― în Apus ― cel mai important gânditor creştin după Sf. Pavel.
Augustin este considerat remarcabil prin viaţa
sa şi uimitor prin ceea ce a scris. El a adaptat filozofia Antichităţii la
învăţătura creştină, creând un sistem filozofic foarte important şi extrem de
puternic. Numeroasele sale lucrări scrise, care continuă să fie relevante şi
azi, au iniţiat metoda exegezei biblice şi au contribuit la fundamentarea
gândirii creştine medievale şi moderne. În operele lui ― dar mai cu seamă în
tratatul De Trinitate ― „demonstraţia logică alternează cu
pasaje de efuziune lirică pentru a preamări nesecata ţâşnire de viaţă sau dragoste pe
care Augustin, ca mistic şi ca teolog, o descoperă şi o revelează în
divinitatea pe care o slăveşte” [Bernard Sesé, „Sfântul Augustin”, în Sesé
Bernard, Aymard Paul, Riché Pierre, Feuillet Michel, Vieţile sfinţilor
Augustin, Benedict, Bernard, Francisc din Assisi, Ioan al Crucii, Editura
Humanitas, Bucureşti, 1996, p. 83].
Contribuţiile Fericitului Augustin în domeniul
teologiei occidentale şi istoriei Bisericii sunt, aşadar, enorme. Cea mai notabilă
este însă viziunea sa creştină în pregătirea conceptului de iubire [caritas].
El a încercat să încadreze în ansamblu creştinismul sub tutela şi auspiciul
iubirii, de la doctrina Treimii (în De Trinitate/Despre Treime)
până la cea a slujirii aproapelui (în In Iohannis epistulam ad Parthos
tractatus decem/Comentariu la prima epistolă a lui Ioan – 10 omilii).
Pentru Augustin, iubirea [caritas] este „calea excelentă” [supereminentissima
via, cf. Enarr. in Ps., 103, I, 9] pentru a-L căuta pe
Dumnezeu. În acest sens, pentru el, pasajul biblic cheie este cel de la 1
Ioan 4, 8: „Dumnezeu este iubire/ Deus dilectio est”, pasaj pe
care-l citează de 58 de ori în operele sale.
Concepţia augustiniană a iubirii a traversat
prin tot Evul Mediu. Toate tratatele de teologie şi spiritualitate despre
dragoste şi caritate fac referire la episcopul de Hippo [Unul dintre discipolii
lui spirituali, care este A. Rievaulx, are două cărţi intitulate Le
miroir de la charité şi L’Amitié spirituelle care
constituie o sinteză destinată progresului spiritual al creştinului, mai ales
în viaţa religioasă (A. de Rievaulx, Le miroir de la charité, C.
Dumont, G. de Briey (trad.), VieMon 27, Abbaye de Bellefontaine, 1992; A. de
Rievaulx, L’Amitié spirituelle, G. de Briey (trad.), VieMon 30,
Abbaye de Bellefontaine, 1994). Deşi Augustin nu este singura sursă a
scriitorului medievali, totuşi el are un loc de cinste alături de autorii
păgâni, cum ar fi Cicero şi Seneca, şi scriitorii creştini, ca Ambrozie al
Milanului şi Bernard de Clairvaux]. Părerile specialiştilor în privinţa doctrinei
despre iubire la Fericitul Augustin au fost, de-a lungul timpului,
numeroase, toate arătând modul profund în care marele episcop al Hyponei a
marcat gândirea teologică. Încă din anii ’50, Anders Nygren, în monumentala sa
lucrare Agape and Eros, afirma că „punctul de vedere a lui Augustin
în privinţa iubirii şi-a exercitat de departe cea mai mare influenţă în
întreaga istorie a ideii creştine despre iubire… Încă din timpul său sensul
iubirii creştine a fost, în general, exprimat în categoriile pe care el le-a
creat, şi chiar calitatea emoţională pe care aceasta o poartă în mare măsură i
se datorează tot lui” [Anders Nygren, Agape and Eros, Philip S.
Watson, trans., Philadelphia, The Westminster Press, 1953]. De aceea, aşa cum
sublinia Oliver O’Donovan, „până la o cercetare mai amănunţită când se va
dovedi altfel, trebuie să facem presupunerea că Augustin este responsabil nu
numai pentru «iubirea de sine» aşa cum o înţelege până acum teologia în
Occident, dar, de asemenea, şi pentru predominanţa «rezumatului» [i.e., a
dublei porunci a iubirii] în domeniul eticii creştine
occidentale” [Oliver O’Donovan, The Problem of Self love in St.
Augustine, New Haven, Yale University Press, 1980]. Printre mulţi alţii,
tot A. Nygren atribuie influenţa lui Augustin nu numai geniului său, dar îl
pune şi în raport cu contextul său de viaţă aflat „la frontiera dintre două
lumi distincte religioase, atât cea a elenisticului Eros, cât şi a creştinului
timpuriu Agape” [Anders Nygren, op. cit].
În operele lui Augustin s-au întâlnit diverse
curente dispersate de gândire: printre ele, una ar fi dorinţa de
eliberare, şi alta, dorinţa de cunoaştere. Interogatoriul
investigaţiei intelectuale [quaerere] a fost, pentru Augustin, în
esenţă, o căutare a lui Dumnezeu. Acest lucru înseamnă că adevăratul
filosof este, în acelaşi timp, un adevărat iubitor de Dumnezeu [verus
philosophus amator Dei, cf. De civ. Dei VIII]. Deci, filosofia
ca „iubirea de înţelepciune” a fost, pentru Augustin, identică cu iubirea
intelectuală a lui Dumnezeu, şi poate fi înţeleasă ca o putere
mişcătoare/ mobilă care ne poate uni în cele din urmă cu Dumnezeu
într-o armonie perfectă. Cu toate acestea este caracteristic pentru oamenii din
era post-paradisiacă ca dragostea lor să nu fie intactă, cum era
iniţial. De aceea iubirea umană trebuie să fie vindecată de iubirea
milostivă a lui Dumnezeu.
În trei perioade diferite ale vieţii sale,
Augustin evoluează în privinţa sensului dat iubirii. În prima perioadă susţine
că Duhul Sfânt este iubirea Tatălui şi a Fiului. În a doua perioadă
a vieţii sale, Augustin dezvoltă dimensiunea iubirii frăţeşti ca
şi calea spre Dumnezeu. Ultima perioadă, înaintea Sinodului de la Cartagina
(418), este în cursul dezvoltării sentimentului de iubire ca dar al lui
Dumnezeu pentru om, în legătură cu expresia din 1 In 4, 8:
„Dumnezeu este iubire” [Cf. D. Dideberg, „Esprit Saint et charité:
l’exégèse augustinienne de 1 In 4, 8 et 16”, în NRTh 97
(1975), p. 97-109 şi p. 229-250]. Această schimbare de direcţie este
semnificativă pentru a defini agape? Cât de importantă este această
schimbare de direcţie în privinţa înţelegerii afirmaţiei augustiniene „Iubeşte
şi fă ce vrei” [dilige, et quod uis fac, cf. In Io. Ep. tr.,
VII, 8]?
Augustin adânceşte tema iubirii în categoriile
umane de dragoste şi prietenie, ajutat de propria sa prietenie cu Alypius:
„Dacă eram stăpânul tău prin cuvânt, tu erai al meu prin exemplu [ut ego
tibi verborum, tu mihi rerum magister effectus sis, cf. De ord.,
II, X, 28]”. Prietenia duce la o „reînnoire profundă a atenţiei asupra
lucrurilor şi fiinţelor” [J.-F. Petit, Saint Augustin et l’amitié,
p. 48-49. Autorul continuă (p. 55): „Cu Augustin, putem rămâne permanent în
descrierea unor prietenii frumoase. Episcopul de Hippo este unul dintre puţinii
Părinţii ai Bisericii care-i dă o adevărată consistenţă creştină, lăsându-i în
acelaşi timp adiacenta concepţie antică a lui philia”]. Ea poate da roade bune,
atunci când aceasta este întipărită de dragostea lui Dumnezeu, în încredere şi
perseverenţă. Legătura de prietenie este un nod scump datorită unităţii care se
realizează între mai multe suflete [Amicitia quoque hominum caro nodo dulcis
est propter unitatem de multis animis, cf. Confess., II, 10].
Acest lucru ne ajută să înţelegem ce l-a animat
pe Augustin pe tot parcursul operelor sale. Supranumit „Docteur de la
caritaté” [Doctor Caritatis], autor al unui tratat al cărui titlul se
referă la iubire [Cf. Augustin, Enchiridion ad Laurentium seu de
fide, ope et caritate liber, PL 40, col. 231-290],
Augustin este cel pentru care iubirea este cea care deţine un loc important în
multe din lucrările sale şi nu se limitează la domeniul de caritate aşa cum o
înţelegem în mod obişnuit astăzi, în sens prea exclusiv de generozitate faţă
de alţii sau iubire spirituală. Caritas are spaţiul şi
importanţa iubirii in genere, deoarece caritas este prietenia
cu Dumnezeu, iubirea de Dumnezeu: „Tu vezi Treimea când
vezi iubirea [Imo vero vides Trinitatem, si charitatem vides, cf.
De Trin., VIII, 8, 12]”.
Trei tipuri de iubire se disting în lucrările lui Augustin, care
diferă între ele numai în direcţia de deplasare a puterii
dragostei. Ele sunt:
1) dragostea lui Dumnezeu pentru creaţia
sa, şi, în special, pentru oameni,
2) dragostea oamenilor pentru Dumnezeu,
şi
3) dragostea unui om pentru semenii săi.
Prima iubire este descendentă, a
doua dragoste este ascendentă, iar în al treilea caz de dragoste, ambele
direcţii sunt combinate. Dar totuşi, în combinaţia celor două direcţii de
dragoste, motivaţia iubirii descendentă domină, şi mişcarea
ascendentă a lui Amor Dei este subordonată.
În De Trinitate, Augustin începe
capitolul 8 cu afirmaţia că „cine iubeşte pe fratele său, Îl iubeşte pe
Dumnezeu, pentru că el iubeşte dragostea în sine, care este de la Dumnezeu, şi
este Dumnezeu” [Cf. De Trin., VIII, 1].
Pentru Augustin ― aşa cum
demonstra în De Doctrina Christiana ― scopul întregii Scripturi este de
a construi iubirea [Cf. De doctr. chr., I, 36, 40].
Acelaşi lucru îl va sublinia şi în alt loc: „Speranţa mea în numele lui Hristos
nu este iluzorie, pentru că eu nu cred că doar toată Legea şi Proorocii depind
de aceste două porunci, ci pentru că am experimentat, de asemenea, şi eu încă o
fac în fiecare zi, că nici un singur cuvânt sau mister obscur al Scripturii nu
devine clar pentru mine, dacă nu îl raportez la aceste două porunci” [De
mor. Eccl. cath., I, 15, 25]. Înseşi cuvintele Mântuitorului despre dubla
poruncă a iubirii depăşesc scrierile filosofilor şi ale legilor civile [Cf. Ep.,
55, 21, 38]. De fapt, în concepţia Fericitului Augustin „adevărata filosofie
începe – cum spune Gilson – printr-un act de adeziune la ordinea supranaturală,
care eliberează voinţa de senzualitate şi gândirea de scepticism prin
revelaţie. .Centrul şi inima filozofiei adevărate sunt harul şi iubirea.
De aceea se poate spune că „o doctrină este augustiniană în măsura în care
tinde să se organizeze mai deplin în jurul carităţii”.
Concluzionând, într-adevăr, puţini au simţit
iubirea creştină ca Augustin şi au adâncit studiul iubirii ca acela ce a
exprimat cu vorbe nepieritoare nostalgia după Dumnezeu, care frământă fără-ncetare
inima omului: „Fecisti nos ad Te, Domine, et inquietum est cor nostrum donec
requiescat in Te” [Confess., I, 1, 1; PL 32, col.
661].