Dr. Emanuel TĂVALĂ
În
ceea ce priveşte dezvoltarea tipografiei din Sibiu, situaţia este asemănătoare
cu cea din Braşov. Multă vreme cărţile româneşti au apărut la Sibiu în
tipografiile saşilor Hochmeister, Barth, Closius, Flitsch, Krafft până în anul
1850, când va fi întemeiată Tipografia Diecezană (devenită apoi Arhidiecezană)
prin grija Sfântului Ierarh Andrei Şaguna.
Ideea
unităţii naţionale, aprinsă cu secole înainte de Mihai Viteazul, a stăpânit
cugetul intelectualităţii române transilvănene şi a fost întreţinută prin
operele literare şi ştiinţifice, răspândite prin intermediul tiparului. În
spiritul acestei idei s-a tipărit la Sibiu, în 1838, lucrarea doctorului Vasile
Popp: „Disertaţie despre tipografiile româneşti din Transilvania şi
învecinatele Ţări, de la începutul lor până la vremile noastre”, lucrare
care marchează actul de naştere a unei noi ramuri ştiinţifice: bibliografia
românească. Servind ideii de unitate spirituală şi naţională, autorul a
strâns laolaltă operele tuturor românilor, tipărite „de la începuturi” până
în zilele sale, „pentru toţi românii”, aşa după cum autorul afirma în
prefaţa lucrării: „Pe urmele acestor bărbaţi (autori străini de bibliografii
naţionale) păşind şi eu, am scris despre tipografiile româneşti, şi nu numai
despre acelea care se află în Patria mea (Transilvania) de la începutul lor şi
până în vremile noastre, dar şi despre acelea care se află în Principatele
vecine, a Ţării Româneşti şi a Moldovei, cu cuvânt că o naţiune nu se poate
fireşte osăbi prin munţi înalţi, râuri mari sau alte hotare politiceşti, ci
numai acolo încetează a fi o naţiune unde încetează limba care o uneşte”.
La
Sibiu se tipăresc în deceniile de mijloc ale secolului al XIX-lea lucrările lui
Anton Pann, Ioan Barac, Sava Popovici Barcianu, Pavel Vasici, cărturari
transilvăneni care şi-au pus întreaga activitate în slujba consolidării
culturii româneşti.
Întemeierea Tipografiei
Diecezane din Sibiu
Timp
de un secol şi jumătate, autorităţile habsburgice au împiedicat toate
încercările făcute de ortodocşi de a înfiinţa o tipografie. Până la înfiinţarea
Tipografiei Diecezane, în Ardeal exista o singură tipografie românească, la
Blaj, căreia statul dualist Austro-Ungar îi acordase dreptul de editare a
cărţilor de cult pentru români. Restul tipografiilor care mai tipăreau cărţi
româneşti erau străine. Astfel, cărţi de cult şi manuale şcolare româneşti au
fost lucrate cu mari cheltuieli în tipografii particulare săseşti din Sibiu –
tipografiile lui Barth, Closius, Krafft, Hochmeister etc. sau din Braşov –
tipografia lui Gött – sau în alte tipografii din Buda şi Viena.
În
aceste condiţii, oricine îşi poate da seama de marele neajuns pe care-l
reprezentau pentru poporul nostru aceste tipografii care tipăreau cărţi
bisericeşti, şcolare, calendare etc. pentru români, asupra cărora Biserica
Ortodoxă nu putea să se pronunţe cu privire la conţinut, limbă şi condiţii
tehnice.
Această
stare de lucruri nu mai putea continua, iar Revoluţia din 1848 a deschis
limbii perspective noi, culturale şi bisericeşti, pentru românii ardeleni.
Programele fixate pe Câmpia Libertăţii din Blaj şi în atâtea memorandumuri şi
întâlniri ulterioare prevedeau ridicarea culturală a satelor româneşti din
Ardeal prin egala îndreptăţire socială şi politică, precum şi prin înfiinţarea
de şcoli şi tipărirea de cărţi.
Un
însemnat număr de intelectuali români şi-au pus în slujba ridicării poporului
toată energia şi elanul lor. Biserica Ortodoxă era oblăduită pe drumul său de
către Sfântul Ierarh Andrei Şaguna. Acesta era omul care trebuia să aibă în
slujba direcţiei sale politice şi culturale toate mijloacele moderne de creare
şi răspândire a culturii. El a fost cel care a conceput şi a pus în aplicare un
plan vast de înviorare a vieţii religioase şi de ridicare a nivelului cultural
şi economic al românilor transilvăneni.
Unul
dintre instrumentele principale prin care a conceput Şaguna reformele de
ridicare a vieţii româneşti era cultura şi, implicit, cartea, iar instituţiile
care erau destinate să o realizeze erau Biserica şi şcoala. Cărţile erau însă
rare, scumpe, iar credincioşii români lipsiţi de posibilităţi materiale. O
tipografie care să lucreze sub conducerea Bisericii, tipărind cărţi ieftine şi
în mod îndestulător, ar fi fost un factor foarte important pentru realizarea
acestui scop.
Sibiul,
care va deveni un centru cultural şi politic pentru români, nu avea la sosirea
lui Şaguna în Ardeal nicio tipografie românească. Românii nu aveau o tipografie
în Ardeal decât la Episcopia din Blaj, care pretindea să aibă singură monopolul
tipăririi de cărţi de cult în limba română. Biserica Ortodoxă din vremea
episcopului Vasile Moga trebuia să aducă de peste munţi, din Buda, sau să
tipărească în tipografiile săseşti ale sibienilor Ioan şi Petru Barth,
Hochmeister ori Closius, atât manualele şcolare, cât şi cărţile de slujbă.
În
arhiva Mitropoliei Ardealului se păstrează un anunţ al Tipografiei Closius că
în depozitul ei se mai află „300 bucoavne de nume , 2000 bucoavne de liturghii
(abecedar), 800 bucoavne de norme (tot abecedar), 800 catehisme, 300 sinapse
(extrase din Vechiul Testament), 800 epistolare, 400 extracte (istorie
biblică), 1500 biblice (Întrebări şi răspunsuri biblice)” [Arhiva
Mitropoliei Ardealului, Doc. nr. 374/1850].
Cărţile
de cult, ca şi alte ajutoare în odăjdii şi bani s-au trimis din Rusia
bisericilor româneşti din Ardeal [Arhiva Mitropoliei Ardealului, Doc.
nr. 788/1850], iar în mai multe rânduri de la stareţul Mănăstirii Neamţ,
Neonil, sau de la fraţii Hurmuzachi, precum şi de la mulţi alţii. Numai cu un
singur transport [Arhiva Mitropoliei Ardealului, Doc. nr. 201/1850],
stareţul Neonil trimite în dar, în 28 februarie 1850, 231 cărţi de cult, iar în
21 martie 1850, peste 70 [Arhiva Mitropoliei Ardealului, Doc. nr.
599/1862]. Din aceste cărţi, Andrei Şaguna a împărţit bisericilor care au avut
de suferit în timpul revoluţiei. Dar acestea nu puteau satisface multele
trebuinţe şcolare şi bisericeşti ale Mitropoliei Ardealului. De aceea, în 17
iunie 1850, Andrei Şaguna, în numele românilor ortodocşi din Ardeal, înaintează
guvernatorului Wohlgemuth o petiţie (nr. cons. 490), în care, arătând
greutăţile ivite în Mitropolia Ardealului datorită lipsei de cărţi bisericeşti
şi şcolare, lipsă din care izvorăşte „nu puţină daună a religiozităţii şi
culturei poporului”, cerea permisiunea de a înfiinţa pe cheltuiala proprie
o tipografie în Sibiu, care „va fi totdeauna gata şi spre serviciul
înaltului regim”.
La
sfârşitul lunii august, guvernul aprobă înfiinţarea tipografiei, având
încredere în „sentimentele probate, loiale şi în înalta înţelepciune” a
lui Şaguna şi punând o singură condiţie: de a i se face cunoscut timpul
deschiderii, localul, precum şi conducătorul ei [Vezi petiţia lui Şaguna şi
răspunsul guvernatorului în cartea lui A. Şaguna, „Manual de studiu pastoral”,
Sibiu, 1872, p. 299-300].
În
aceste împrejurări, în data de 8 septembrie 1850 (27 august 1850, stil vechi)
s-a inaugurat prin Sfinţirea apei, după rânduiala Sfintei Maicei noastre
Biserici, Tipografia Arhidiecezană, ale cărei prime produse au fost Circulara
nr. 775/1850, 27 august, către iubitul cler şi popor diecezan şi o poezie
a lui Andrei Mureşanu, dedicată, cu prilejul inaugurării tipografiei,
ctitorului acestei tipografii: Andrei Şaguna.
În
cunoscuta circulară trimisă de mitropolitul Andrei Şaguna clerului şi
poporului, se spune între altele:
„De
mult timp încoace văzând eu lipsa cea mare de cărţi bisericeşti şi şcolare în
Eparhia noastră, văzând totodată şi scăderile cele mari sufleteşti ce se nasc
de aici, am hrănit în inimă-mi fierbintea dorinţă de a înfiinţa pe seama
eparhiei acesteia o tipografie cu spesele mele. Şi iată, iubiţilor, dorinţa mi
se împlini (…) În urma aprobării, n-am pregetat a ţinea azi, Duminică,
Sfinţirea apei după rânduiala sfintei Maicei noastre Biserici şi, totodată, a
deschide şi a pune în lucrare zisa tipografie, cu care ocazie s-au şi tipărit
acest ţirculariu înştiinţător. Scopul ei este ca să se tipărească într’însa
cărţi bisericeşti şi şcolare şi apoi să se vânză cu preţ cât se poate de uşor” [Circulara
nr. 775/1850].
După mai mult de un secol şi
jumătate de activitate…
Tipografia
Arhidiecezană din Sibiu, prin activitatea sa editorială şi tipografică, a fost
o temelie de susţinere a năzuinţelor de luminare şi de emancipare culturală şi
politică a poporului român. Acest vechi aşezământ cultural a schimbat, în mod
esenţial, icoana noastră despre numărul şi valoarea tipăriturilor româneşti ale
Transilvaniei. Cu o neîntreruptă osteneală, cu mult curaj şi, nu în ultimul
rând, cu o pricepere creatoare, tiparniţa şaguniană a scos la lumină, lună de
lună, an de an, un număr imens de foi, reviste, cărţi religioase şi alte opere,
care au îmbogăţit bibliografia cărţilor româneşti cu valoroase lucrări de
cultură teologică şi laică.
Având
în vedere tipăriturile ieşite de sub teascurile acestei Tipografii în cei peste
150 de ani de existenţă, se pot distinge patru mari perioade.