Dr. Emanuel TĂVALĂ
Legătura
dintre drept şi religie atrage în ultima vreme atenţia (tot mai) multor cercetători,
cu precădere în contextul migraţional european. Interesul acesta se manifestă
în numărul de reglementări din această sferă care apar la nivel naţional, dar şi
din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului de la Strasbourg. Tocmai
de aceea, începând cu acest număr al „Telegrafului Român” vom prezenta anumite
aspecte, practice (şi) pentru cititorii publicaţiei şaguniene.
Adoptarea
creştinismului ca religie a imperiului (313) în secolul IV şi inaugurarea noii
capitale, Constantinopol (Bizantion, 330), au creat condiţiile pentru două iniţiative:
Prima a fost reprezentată de apariţia legislaţiei imperiale asupra religiei şi
dezvoltarea dreptului canonic. A doua a fost marcată de migraţia creştinilor de
influenţă latină, spre centrul şi nordul Europei, iar cel de influenţă bizantină
a creat un coridor spre partea estică a continentului. Europa medievală a fost
martora apariţiei jurisdicţiilor seculare bazate fie pe dreptul roman, fie pe
legi indigene, împreună cu dreptul canonic sau nomocanonic. Jurisdicţiile
civile au funcţionat în paralele cu cele ecleziale.
În
secolul XVI, Europa s-a confruntat cu mişcarea protestantă care a marcat, de
exemplu, eliminarea autorităţii papale, în special în ţările din nordul
continentului, unde s-a dezvoltat principiul cuius regio eius religio şi
apariţia bisericilor luterane naţionale (cum este cazul pentru Scandinavia sau
Germania). Calvinismul a fost asumat de populaţia cantoanelor elveţiene sub
influenţa directă a lui Calvin, iar anglicanismul a devenit religia oficială a
Angliei. Oricum, Reforma, Contra-Reforma şi Războiul de 30 de ani dintre conducătorii
catolici şi protestanţi din Europa (1618-1648) au determinat edictarea unor
legi cu caracter intolerant. Romano-Catolicismul a avut de suferit prin legislaţia
promovată în Anglia şi Ţara Galilor în a doua parte a domniei reginei Elisabeta
I (1558-1603) şi a fost interzis prin lege în Letonia în 1621, atunci când
Suedia luterană a cucerit părţi ale micului stat baltic. Protestantismul a avut
de suferit în Lituania şi Polonia unde construcţia de biserici a fost interzisă
în 1716, iar Constituţia din 1792 a recunoscut catolicismul ca religie naţională.
În Lituania, atunci când Rusia a anexat-o în 1795, Bisericii Romano-Catolice
i-a fost interzis să tipărească şi să publice lucrări şi literatură
confesională, sau să hirotonească noi episcopi. În 1863 şi proprietăţile i-au
fost confiscate şi naţionalizate.
După
manifestările violente bazate pe religie în secolul XVII, secolul următor a
marcat intrarea în aşa numitul iosefinism (după împăratul Iosif II
1765-1790), care milita pentru toleranţă religioasă şi responsabilitatea
statului în reglementarea conflictelor religioase. Perioada iosefină este bine
cunoscută pentru implicaţiile pe care le-a avut în politica din Ardeal. Această
politică a determinat abrogarea unor legi cu caracter discriminator faţă de
minorităţile naţionale, aşa cum a fost cazul Angliei, în vreme ce în Franţa
legile au fost abrogate ca urmare a mişcării anticlericale faţă de Biserica
Romano-Catolică. Declaraţia drepturilor din cadrul Revoluţiei franceze (1789)
vorbeşte despre dreptul la libertatea de conştiinţă (art. 10), iar constituţia
din 1791 vorbeşte despre libertatea religioasă (Titlul 1). Un decret din 2
noiembrie 1789 a naţionalizat proprietăţile bisericeşti, statul francez
asumându-şi cheltuielile pentru personalul clerical, iar Constituţia Civilă
pentru cler (12 iulie 1790) a plasat serviciul religios în sfera serviciilor
publice. În Anglia exista Actul de Toleranţă (1689), care era de fapt îndreptat
împotriva disidenţilor, în 1829 fiind promovată legea de emancipare a Bisericii
Romano Catolice. În Polonia, toleranţa religioasă a fost promovată printr-o
lege din 1768.
Secolul
al XIX-lea a fost marcat de dezvoltarea drepturilor constituţionale privind libertatea
religioasă (Belgia a făcut acest lucru prin Constituţia sa din 1831,
Luxemburgul în 1848, Olanda încă din 1814, 1815, 1848, restaurând în 1853
ierarhia romano-catolică, iar Ungaria în 1895), o regândire a locului
organizaţiilor religioase (Napoleon Bonaparte a negociat un Concordat
între Franţa şi Sfântul Scaun în 1801, unele din prevederile sale fiind în
vigoare şi azi, deşi conţin limitări în ceea ce priveşte viaţa Bisericii).
Unificarea statelor italiene nu a fost un proces liniştit pentru Biserica
Romano-Catolică, provocând anumite tensiuni (1860-1870), iar în unele state chiar
o separare a Bisericii de Stat (legea privind cultele – 1869 – din
Irlanda a desfiinţat Biserica Irlandei, iar constituţia Austriei din 1867 a
introdus neutralitatea ca principiu de raportare la cultele religioase,
prevedere menţinută de Constituţia federală din 1920).
Legăturile
dintre culte şi stat au fost întărite în alte părţi, cum e cazul Greciei care
după Războiul de Independenţă (1821) recunoaşte Biserica Ortodoxă ca Biserica
dominantă a cărei autonomie va fluctua în funcţie de schimbările constituţionale,
ceea ce e constant fiind garantarea libertăţii religioase. Prevederile legale
în acest sens au fost promovate printr-un decret din 1833, reluate în Constituţia
din 1844 şi în cele subsecvente din 1864 până în 1952. Constituţia din 1968 şi
cea actuală (1975) recunosc Biserica Ortodoxă ca Biserica majoritară şi
dominantă în Grecia.
În
această situaţie s-a aflat şi Regatul României, unde, prin Constituţia din
1866, este garantată libertatea religioasă (art. 5 şi 21), iar Biserica
Ortodoxă Română este recunoscută ca religiunea dominantă a statului român.
Totodată, trebuie să menţionăm că primul preşedinte al Adunării Deputaţilor
(1862-1866) a fost Mitropolitul Nifon al Ţării Româneşti.
Tot
în secolul XIX, catolicismul a devenit religie naţională în Portugalia, recunoaştere
realizată prin Constituţia portugheză din 1822 (religia naţiunii portugheze
este romano-catolicismul), iar în Constituţia din 1826 era interzisă
persecuţia din motive religioase, tocmai pentru consolidarea statutului
religiei naţionale. În 1849, Biserica Luterană din Danemarca a devenit Biserica
poporului (Folkekirke), monarhul şi parlamentul asumându-şi responsabilitatea
pentru aceasta. În Finlanda (după legislaţia rusească din 1809) a fost emis un
nou statut pentru Biserica Luterană finlandeză în 1869. Implicaţiile pe care
le-a avut expansiunea musulmană au fost asumate şi s-au regăsit şi în legislaţia
de drept religios. De exemplu, în Cipru guvernarea otomană a fost înlocuită cu
sistemul britanic de common law, în acelaşi timp cu aplicarea unor elemente de
drept islamic. În timpul guvernării britanice (1878-1960) sultanul şi-a păstrat
dreptul de control asupra insulei, ciprioţii fiind subiecte ale dreptului
otoman. Decretul otoman Hatt-i- Humayun (1856) a continuat să se aplice în
cazul autorităţilor religioase. Biserica Ortodoxă a funcţionat atât ca
organizaţie a creştinilor ortodocşi, cât şi ca coaliţie politică a grecilor.
În
secolul XX, pe lângă legile care ocrotesc şi garantează libertatea religioasă,
cum e cazul Letoniei (1906), Lituaniei (1922), Germaniei (Constituţia de la
Weimar, 1919), Finlandei (1922), apar şi legile de separare între Biserică şi
Stat aşa cum a fost cazul Franţei (1905) cu excepţia celor trei departamente
din est, care la momentul promulgării legii erau în componenţa Germaniei, sau
cazul Scoţiei, care stipulează în 1914 (cu prorogare până după finalul Primului
Război Mondial) separarea de Biserica Angliei. Oricum, tema principală după
prima conflagraţie mondială a fost consolidarea legală, privilegiată,
chiar la nivel constituţional în Malta (1921), Polonia (1921), Irlanda (1922),
Italia (1929), Portugalia (1935 şi 1971) și Spania (1939 şi 1978).
Dacă
prima parte a secolului XX a fost importantă pentru consolidarea şi promovarea
confesiunilor naţionale, ceea ce a urmat după Al Doilea Război Mondial a
marcat o orientare spre separarea dintre Biserică şi Stat. Acest lucru a fost,
poate, cel mai evident în ţările din cadrul blocului comunist, acolo unde a
fost înlăturată orice referire la religie din orice fel de lege, ateismul
devenind politica statului.
În
partea apuseană a continentului, Constituţiile franceze din 1946 şi 1958,
reiterează laicitatea statului în raport cu orice element religios (Constituţia
din 1946 garantează în preambul libertatea de conştiinţă, iar în articolul 2 al
celei din 1958 se arată că Franţa este un stat laic). Totodată, în aceeaşi
perioadă este de observat şi o promovare a legislaţiei care încurajează
colaborarea dintre culte şi stat în Austria sau Germania, punându-se bazele
modelului de colaborare între cele două entităţi, model ce va fi ulterior
preluat şi de alte ţări.
Sfârşitul
secolului XX a adus, într-adevăr, apariţia standardelor juridice internaţionale
asupra statutului religiei în societate, prăbuşirea comunismului, creşterea
separării formale dintre Stat şi Biserică, dar şi creşterea cooperării de facto
dintre cele două entităţi. Fostele ţări comuniste au fost nevoite să înceapă
lungi discuţii pentru redactarea şi adoptarea unor noi legi în domeniu.
În
secolul XXI, în contextul migraţional cunoscut, pluralismul religios izvorât
din mişcarea liberă a persoanelor este evident, mai ales dacă ne referim la
islam. Tradiţia religioasă a fiecărei ţări continuă să funcţioneze, dar într-o
realitate seculară, care de multe ori ascunde capcane pentru misiunea organizaţiilor
religioase. Fiecare dintre etapele istorice ale legislaţiei religioase din
Europa a avut o influenţă asupra dreptului religios şi a tradiţiei sale.
Coexistenţa jurisdicţiilor temporale şi ecleziale din Evul Mediu a însemnat şi
studierea dreptului canonic alături de tradiţia juridică a dreptului roman în
universităţile medievale ale Europei. În ţările în care a pătruns Reforma
protestantă în secolul al XVI-lea şi după, studierea dreptului canonic a fost
înlocuită cu dreptul bisericesc civil (germ. Kirchenstaatsrecht sau Staatskirchenrecht),
iar începând cu secolul al XIX-lea, această disciplină se dezvoltă devenind
obligatorie în studiul dreptului, ea evoluând acum spre dreptul religios.
Asupra unor aspecte de drept religios vom poposi în numerele următoare ale Telegrafului
Român.
Bibliografie selectivă:
1.
Norman Doe, Law and Religion in Europe, OUP; 2011.
2.
Gerhard Robbers, State and Church in the European union, Ed. Nomos,
Baden, 2005.
3. W. Ullmann, Law and Politics in the Middle Ages, Londra,
1975.