Pr. Dr. Ciprian Valentin BÎLBĂ
Motivaţia pentru a realiza un lucru reprezintă resursa de energie
şi putere pe care eşti dispus să o investeşti pentru lucrul respectiv. Dacă
avem în vedere trinomul raţiune-poftă-iuţime, cred că acţiunea poftei sau a
dorinţei este prioritară de vreme ce ea este cea care determină angajarea trup
şi suflet într-o direcţie sau alta. În cazul în care doreşti cu ardoare
lăuntrică ceva, raţiunea te ajută să identifici cea mai eficientă cale de a
ajunge la obiectivul propus şi, consecutiv, muşchiul voinţei se încordează declanşând
o adevărată aliniere de forţe hormonale în scopul implementării.
Motivaţiile noastre sunt în strânsă legătură cu valorile noastre,
cu ceea ce este important pentru noi. Ce îmi doresc eu de la viaţă? Răspunsul
la această întrebare poate conţine un concept-umbrelă: ACCEPTAREA. Doresc
invariabil să fiu acceptat, respectat, valorizat pentru ceea ce sunt. Ar putea
obiecta cineva zicând că sfinţii, a căror mentalitate duhovnicească favorizează
smerenia, nu jinduiesc după respectul celorlalţi. Dimpotrivă. Şi, totuşi, ei
doresc mai presus decât viaţa sau moartea să fie acceptaţi de Dumnezeu.
Diferenţa între sfânt şi păcătos e doar calitativă. Şi, în cele din urmă,
sfinţii sfârşesc prin a fi primiţi şi acceptaţi de întreaga pleromă a Bisericii
luptătoare.
Motivaţia preotului la scaunul Tainei Spovedaniei, grosso modo vorbind,
se subsumează şi ea dorinţei de a fi acceptat. Dar de către cine, de ce şi cu
ce scop?
Doctore vindecă-te pe tine însuţi
Un terapeut foarte bine şcolit i-a spus într-o zi soţiei: Dragă,
cred că e mai mult decât suficient nivelul de pregătire la care am ajuns. O
să-mi deschid acum un cabinet şi îţi garantez că într-un an de zile va fi plin
de clienţi. Bine, dragul meu, i-a răspuns soţia. Zis şi făcut. În şase luni de
zile target-ul a fost atins cu succes. Numai că abia că au trecut vreo doi ani
de zile şi cabinetul a rămas gol. Draga mea, îi zise el soţiei, cred că am
nevoie de mai multă pregătire. Aşa este dragul meu, i-a răspuns soţia, ai
nevoie de mai multă pregătire. Şi terapeutul şi-a continuat pregătirea cu mari
terapeuţi ai lumii. După doi ani de zile, plin de zel, şi-a redeschis
cabinetul. Istoria însă s-a repetat. Nu ştiu cum se face, zise el, dar m-am
pregătit cu Rogers şi cu Winnicott şi tot n-am reuşit. Cred că trebuie… Să-ţi
continui studiile…, termină soţia propoziţia. Da, draga mea, şi pentru asta voi
merge în India la cei mai renumiţi şamani. După un an se întoarse şi repuse pe
picioare cabinetul dar, de asemenea, fără succes de durată. Când el a început
din nou să peroreze despre studii, soţia i-a tăiat-o scurt: Dragul meu, te-ai gândit
vreun moment că poate problema nu este a clienţilor, ci a ta însuţi? Poate că
ar fi mai potrivit, continuă soţia, să-i întrebi pe ei dacă este ceva anume
care i-a deranjat la personalitatea ta. Cum, sări el cu gura, ce pot ei să-mi
spună mie!?! Eu nu am nicio vină! Nu eu sunt bolnav, ci ei!... Şi bineînţeles
că şi-a continuat studiile…
„Să îmbunătăţim, poate; dar să
vindecăm, niciodată!”
La
scaunul Spovedaniei lucrurile pot devia uşor şi pe nesimţite, deoarece este
oferită poate cea mai mare ocazie a intimităţii interpersonale,
credincios-preot. Am discutat în altă parte despre posibilitatea ca atât
preotul, cât şi credinciosul, să facă anumite transferuri unul asupra
celuilalt. Problema nu este dacă aceste transferuri au loc, ele fiind prezenţe
universal valabile, ci modul în care preotul „rezolvă” aceste situaţii, ori se
lasă purtat de ele. Cea de-a doua situaţie se întâmplă atunci când preotul fie
nu este conştient de ceea ce se întâmplă cu adevărat, fie ştie despre ce este
vorba, dar nu vrea să accepte şi neagă. Folosind o metaforă, am spune că a
ignora sau a nega existenţa unor asfel de fenomene relaţionale, echivalează cu
situaţia în care medicul intră în blocul operator fără a dispune de un bisturiu
bine ascuţit.
Am
consemnat într-un articol anterior că aceste transferuri dinspre preot înspre
penitent au la bază relaţiile pe care preotul respectiv le-a avut de-a lungul
vieţii cu diferite persoane semnificative din viaţa sa: mama, tata, bunicii…
Diferite aspecte ale acestor relaţii semnificative sunt apoi proiectate asupra
credincioşilor şi stau în spatele „de ce-urilor” sau motivaţiilor profunde şi
neconştientizate care interferează cu procesul duhovnicesc.
Pentru
a putea preîntâmpina aceste transferuri care pot bruia relaţia duhovnicească,
în primul rând trebuie ca duhovnicul să ştie că ele sunt inevitabile, ţinând
de inerenţa slăbiciunii umane post-pecatoriale. El se va supune în permanenţă
autoobservaţiei şi autoanalizei. Totul depinde de a şti să răspundă la mai
multe de ce-uri.
De ce
un credincios îmi este simpatic, iar altul îmi este antipatic? De ce unele
spovedanii durează mai mult decât altele? De ce afişez uneori o prea mare
îngăduinţă, în timp ce alteori sunt extrem de corect? De ce după unele spovedanii
mă simt încărcat şi obosit? De ce îmi fuge uneori gândul de la procesul
duhovnicesc? De ce uit că trebuie să spovedesc pe cineva? De ce uneori
încurajez dialogul, iar alteori monologul? De ce uneori mă simt nervos, în timp
ce alteori mi-e indiferent?
Desigur
că la toate aceste întrebări şi la altele care se mai pot pune încă, se poate
răspunde şi altfel… adică prin tot felul de justificări care nu sunt altceva
decât tot atâtea „cârpe lepădate” ale îndreptăţirii personale. E vorba aici
despre lipsa autocunoaşterii, de o stimă de sine scăzută şi care profită de
orice ocazie de a învăţa ceva despre sine. Stima scăzută de sine caută
permanent răspunsuri şi situaţii compensatorii forţate care sunt, de fapt,
trucuri de menţinere a echilibrului personalităţii. În cele din urmă, cea care
răneşte personalitatea este mândria. Fie chiar şi mândria încrederii
unilaterale şi deformate în lucrarea harului divin prin Taina Spovedaniei. Un
soi de fugă, de deresponsabilizare. Un fel de monofizism sacramental.
Soluţia?
Panaceul? Nu există: „Că nu este om care să fie viu şi să nu greşească; numai
Tu singur eşti fără de păcat, dreptatea Ta este dreptate în veac şi cuvântul
Tău este adevărul”.
Şi,
totuşi, Spovedania vindecătoare mai deasă a doctorului… Sau poate chiar
existenţa unor cabinete de psihoterapie ortodoxă în care preotul duhovnic –
sau dacă pare prea mult, măcar studentul la teologie – să aibă ocazia şi
posibilitatea să-şi identifice punctele nodale ale traseului existenţial ca om
pur şi simplu supus greşelii, „purtând trup şi vieţuind în lume”.
Bibliografie:
1.
GOLEMAN, Daniel, (2008). Inteligenţa emoţională, Bucureşti: Editura
Curtea Veche.
2.
MICUL MOLITFELNIC, (2001). Cluj-Napoca: Editura Renaşterea.
3. ROBERTIELLO, Richard, C. & SCHOENEWOLF, Gerald, (2010). 101
greşeli în psihoterapie, Bucureşti: Editura Trei.