Cuvântul
Preafericitului Părinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, rostit
vineri, 1 ianuarie 2016, în Catedrala patriarhală
La propunerea noastră, în şedinţa de lucru din
28-29 octombrie 2014, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a declarat
anul 2016 drept Anul omagial al educaţiei religioase a tineretului creștin
ortodox şi Anul comemorativ al Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul şi al
tipografilor bisericeşti în Patriarhia Română.
I. De ce este importantă educaţia religioasă a tineretului?
Religia este lumină pentru
înțelegerea universului şi a vieţii, ca dar al lui Dumnezeu, pentru a promova
valorile familiei, ospitalității, dreptății, păcii, solidarităţii, înțelegerii
și comuniunii între oameni.
Credința în Dumnezeu este
cea mai mare zestre spirituală pe care Familia, Biserica, Școala și Comunitatea
o pot transmite copiilor, pentru că ea îi ajută pe tineri să facă deosebire
între valori eterne și valori efemere, şi le formează personalitatea,
învăţându-i să cultive bunătatea şi omenia, iubirea de Dumnezeu şi de semeni,
recunoştinţa faţă de generaţiile trecute şi responsabilitatea faţă de prezent
şi de viitor.
Valorile oferite de
educaţia religioasă sunt reper spiritual esenţial şi liant existenţial între
toate cunoştinţele dobândite prin studiul celorlalte discipline școlare.
Predarea Religiei în
Şcoală are valenţe educaţionale profunde, prin rolul ei formativ în viaţa
copiilor și a tinerilor, demonstrat şi de studiile educaţionale şi sociologice
în domeniu. Ora de Religie contribuie la reducerea efectelor negative ale
crizei contemporane de identitate şi de orientare, întrucât propune modele
viabile de bunătate, sfinţenie și conviețuire umană.
Întrucât libertatea
reprezintă un mare Dar oferit de Dumnezeu omului, educația religioasă trebuie
asumată în mod liber, conform dorinţei părinţilor şi a copiilor. Libertatea
însă nu este indiferență spirituală, ci capacitate a omului de a alege valori
spirituale, care îmbogățesc viaţa persoanei şi a comunității umane.
Promovarea educației
religioase, care include deopotrivă evidențierea unor repere spirituale ca
lumină pentru viață și a unei elementare culturi religioase, constituie şi un
act de mărturisire a identității profunde a sufletului familiei românești și a
tradiției învățământului românesc, care a început în școlile înființate de
Biserică în apropierea lăcașurilor de cult.
Părinții copiilor înțeleg
necesitatea intensificării cooperării dintre Familie, Biserică şi Şcoală,
astfel încât educația religioasă primită acasă să fie consolidată în mod
complementar prin educația copiilor şi a tinerilor în Şcoală şi în viaţa
Bisericii. În această perspectivă, poate fi valorificat şi materializat cadrul
oferit de parteneriatul dintre parohie şi școală, pentru ajutorarea elevilor
din familiile sărace şi pentru desfăşurarea de activităţi educaționale
artistice, social-culturale şi social-filantropice, mai ales în timpul
vacanțelor şi al unor evenimente solemne cu semnificație națională sau
patriotică.
În completarea orei de
Religie, Patriarhia Română, prin proiectele „Hristos împărtăşit copiilor” şi „Alege
şcoala!”, doreşte să cultive legătura copiilor cu o comunitate vie, rugătoare,
mărturisitoare şi solidară cu oamenii aflați în dificultate. Prin aceste
proiecte ea se străduieşte să cultive în copii şi tineri duhul prieteniei și al
comuniunii, să prevină abandonul şcolar în familiile sărace şi în cele în care
părinţii sunt plecaţi la muncă în străinătate. Prin birourile de cateheză
parohială, prin taberele de copii pe care le organizează în cadrul acestor
proiecte, Biserica doreşte să suplinească lipsa de afecţiune părintească, lipsa
atmosferei de familie, descoperă copii talentaţi şi-i încurajează să-şi cultive
talantul în folosul Bisericii și al societății.
Pentru Biserică şi
societate, familia are un rol esenţial în stabilirea reperelor valorice ale
copiilor. Familia creştină, compusă din bărbat, femeie şi copii, reprezintă
spaţiul intim cel mai de preţ pentru cultivarea iubirii conjugale, a iubirii
părinteşti, a iubirii filiale şi a iubirii frăţeşti. Lipsa de iubire şi
comuniune în familie duce la înstrăinarea între membrii acesteia, la violenţă
conjugală, la violenţă domestică, la divorţ, care are efecte dramatice pentru
copii, la abandonul şcolar, la alcoolism şi la alte rele. De aceea, în educaţia
copiilor şi a tinerilor, este mare nevoie de cooperare între Familie, Şcoală şi
Biserică.
II. Cine a fost Sfântul Antim Ivireanul şi de ce este importantă comemorarea
sa?
Sfântul Ierarh Martir Antim
Ivireanul s-a născut în Georgia (cca 1650) și a fost stareţ al Mănăstirii
Snagov (1694-1704), episcop al Râmnicului (1705-1708) și Mitropolit al Ţării
Româneşti (1708-1716). Deşi de neam georgian, el a fost deosebit de ataşat de
Biserica Ortodoxă din Ţara Românească. Lucrarea sa pastorală cea mai intensă a
constat în editarea cărților liturgice, a lucrărilor de învățătură adresate
poporului drept-credincios și conducătorilor acestuia, dar și a cărţilor de
îndrumare pentru preoți. Cărțile tipărite de Sfântul Ierarh Martir Antim
Ivireanul, în total 63 de volume, dintre care 21 în limba română, iar celelalte
în greacă, slavonă, arabă şi georgiană, confirmă virtuțile şi calitățile sale
de tipograf, prin nivelul desăvârşit al caligrafiei, al gravurii, al
miniaturilor, dar mai ales prin profunzimea şi acurateţea teologică. A activat
ca sfătuitor de încredere al Sfântului Voievod Martir Constantin Brâncoveanu
(1688-1714) și coordonator în tipografii nou întemeiate, precum Tipografia
domnească din București (1691- 1694) sau tipografiile de la Mănăstirea Snagov (1694-1701),
Bucureşti (1701-1705), Râmnic (1705-1708) şi Târgoviște (1708-1715, mutată la Bucureşti
în anul 1715).
Dimensiunea panortodoxă a
activităţii culturale a Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul se descoperă
şi în rolul pe care l-a avut prin acordarea unui ajutor deosebit altor popoare
creştin-ortodoxe, aflate sub stăpânire otomană, pentru dezvoltarea culturală și
spirituală a acestora, prin cărți tipărite în limbile greacă și slavonă, prin punerea
bazelor primei tipografii cu caractere georgiene întemeiate la Tbilisi (cca
1709) și prin dăruirea unei tipografii cu caractere arabe Patriarhiei de
Antiohia (cca 1706), după ce a tipărit la Mănăstirea Snagov prima carte în
limba arabă din lume, Liturghierul greco-arab (1701).
Se cuvine a aminti și
vrednicia deosebită a Sfântului Ierarh Antim Ivireanul în ceea ce privește gospodărirea,
administrarea și restaurarea locașurilor de cult din Țara Românească, printre
care se regăsesc Mănăstirea Snagov – reparată în timpul păstoririi sale ca
egumen (1696-1704) –, dar și Mănăstirile Strehaia, Surpatele, Cozia și Govora,
de care s-a îngrijit în timpul păstoririi sale ca episcop al Râmnicului
(1705-1708), încheindu-și activitatea cu ctitorirea monumentalei Mănăstiri a
Tuturor Sfinților din București (1713-1715), zidire de suflet care a rămas
cunoscută sub numele de Mănăstirea Antim, pentru care a realizat el însuși
planul arhitectural al locașului de cult.
Pentru toate aceste
lucrări de povățuire, de zidire sufletească și materială în cuprinsul Țării
Românești şi în alte ţări, precum și ca o recunoaștere a vieții sale
jertfelnice curmate prin moarte martirică pe malul râului Tungia (Bulgaria),
petrecută în luna septembrie a anului 1716, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe
Române a hotărât, în şedinţa sa din data de 19-20 iunie 1992, canonizarea
acestui mare ierarh. Proclamarea solemnă s-a făcut la data de 27 septembrie
1992, ziua prăznuirii sale.
În contextul în care
efectele pozitive ale apariţiei tiparului şi ale circulaţiei mult mai facile a
cărţii erau valorificate în Occidentul creştin prin tipărituri laice, în
Răsăritul ortodox, activitatea de editare s-a axat mai ales pe cărţi
religioase, liturgice şi biblice, marcând definitiv profilul spiritual şi
cultural al întregului spaţiu ortodox. Astfel, tiparul a slujit Bisericii şi
Biserica a slujit întregului popor prin ridicarea nivelului de cultură şi de
spiritualitate. Se cuvine să amintim aici opera de cultură şi teologie a
tipografilor bisericeşti din spaţiul românesc (Ţara Românească, Moldova şi
Transilvania) care s-au ostenit, în condiţii foarte dificile, să editeze
cuvântul Sfintei Scripturi, cărţi de cult şi de învăţătură în limba română.
Lucrării de povățuire și
zidire sufletească a tinerilor prin participarea acestora la Sfintele Taine,
prin catehizare continuă și prin implicarea lor activă în lucrarea misionară a
Bisericii, i se adaugă, așadar, și prețuirea marilor tipografi bisericeşti care
s-au îngrijit de-a lungul secolelor de tipărirea de lucrări de certă valoare
duhovnicească și de creșterea nivelului de educaţie a poporului român.
Urmând vrednicilor
înaintași care au contribuit la formarea spirituală a copiilor, tinerilor şi
adulților, să fim, la rândul nostru, exemple vii de educatori şi mărturisitori
ai Evangheliei iubirii milostive a lui Iisus Hristos şi ai tradiţiei culturale
ortodoxe româneşti, pentru ca astăzi cât mai mulţi tineri ortodocși români să
sporească în credinţă şi sfinţenie, în bucurie și fapte bune, spre slava lui
Dumnezeu și folosul Bisericii Sale dreptmăritoare.