Lect. Dr. Ciprian Iulian TOROCZKAI
Continuarea primei părțiÎn formularea și transmiterea tezaurului credinței, păstrat în și prin Sfânta Tradiție, un rol esențial l-au avut Părinții Bisericii. Ei au statura prin excelență a creștinului misionar și ei trebuie să fie pildele de urmat în propovăduirea Evangheliei. „Urmând Sfinţilor Părinţi…” – aceasta a fost formula care deschidea actele multor sinoade, inclusiv ecumenice, arătând că „învăţătura (didaskalia) Părinţilor” este termenul de referinţă normativ. Biserica poate fi definită nu doar ca „apostolică”, ci şi ca „patristică”, căci doar ca „Biserică a Părinţilor” ea este cu adevărat „apostolică” (G. Florovsky 1981:738).
De
la început Biserica s-a preocupat de transmiterea Tradiției, conștientă fiind că
Tradiția este mediul mântuirii personale. Dar această transmitere – afirmă Pr.
Valer Bel – nu se face printr-o simplă repetare a trecutului sau o acumulare de
elemente superficiale, condiţionate de o anumită perioadă istorică, ci
printr-un act de auto-identificare şi auto-mărturisire. Fiecare generaţie este
chemată să-şi însuşească şi să se recunoască în mod autentic în practica
apostolică de totdeauna a Bisericii şi să dea răspunsul ei la chemarea lui
Dumnezeu în duhul Apostolilor şi al Părinţilor şi astfel să transmită Tradiţia
(V. Bel 2010:53). Misiunea creştină este aşadar un eveniment evanghelic care
presupune comunicarea Veștii celei Bune a mântuirii în Hristos către o
comunitate umană, folosind pentru aceasta elemente şi valori culturale.
Evanghelia nu poate fi predicată decât folosindu-se un anumit limbaj, concepte şi
imagini omeneşti care aparţin unei anumite culturi.
Deşi
proveniţi din teologia apuseană – inculturaţie din teologia
romano-catolică, folosit cu sensul de adaptare, acomodare la cultura şi etosul
local, contextualizare din teologia protestantă, folosit cu sensul de
interpretare a textului biblic în funcţie de contextul cultural şi social –, aceşti
termeni îşi pot găsi sens şi în teologia ortodoxă dacă sunt puşi în legătură cu
un alt termen, folosit de teologii ortodocşi, cel de receptare. Acest
proces de receptare este definit de Pr. Ion Bria ca „o operaţie harismatică, în
care conştiinţa Bisericii (phronema, sensus fidelium) apropriază
memoria Apostolilor, Evanghelia lui Hristos, drept cale de mântuire. Este
mecanismul de autocritică – judecata de sine – care întreţine funcţia de sinteză,
de metamorfoză a Tradiţiei. Căci Tradiţia nu s-a ivit din neant, ci ea are
istoria şi istoricitatea ei, în cursul căreia Biserica-mamă a rămas fidelă faţă
de memoria Apostolilor. Hermeneutica ţine ca în acest proces să fie asigurată
lucrarea de discernământ a Bisericii” (I. Bria 1999:44-45).
O
atenţie deosebită este oferită indigenizării (integrării în cultura
etnică a) credinţei ca proces continuu, căci el se desfășoară de-a
lungul tuturor epocilor istorice, indiferent de spațiu. Mai întâi de toate,
Tradiţia ortodoxă, din respect faţă de cultura fiecărui popor, consideră credinţa
creştină ca având puterea de a transfigura „bogăţia culturii şi istoriei umane
prin lumina Evangheliei”. Este o realitate faptul că „în multe ţări, Biserica
este total identificată cu istoria naţiunii şi a fost responsabilă pentru formarea
culturii naţionale”. Una dintre vocaţiile istorice ale Ortodoxiei a fost „misiunea
în slujba Bisericii; Biserica în serviciul naţiunii”. Cu toate acestea, „istoria
Bisericilor Ortodoxe nu poate fi confundată cu istoria statelor respective”,
adică în interiorul cărora şi-au dus viaţa şi activitatea. Bisericile Ortodoxe
nu au fost Biserici de stat în adevăratul sens al cuvântului, ci mai degrabă
Biserici ale poporului, caracter nedistrus nici măcar de celebra „simfonie
constantiniană”. (Asupra acestui aspect vom reveni.)
Referitor
la această înnoire a Bisericii în Tradiţie (I. Bria 1991:55-59; I. Bria
1992:47; I. Bria 1976: 182-185), în Biserica Ortodoxă rămâne încă destul de puţin
evidenţiat modul în care se realizează şi, în opinia noastră, aici intervine
meritul cel mai mare al contribuţiei Părintelui Bria, care scria: „Caracterul
ortodox, dinamic şi creator al Tradiţiei vine nu numai din capacitatea şi
necesitatea Bisericii de a interpreta în mod continuu Sfânta Scriptură, ci mai
ales din faptul că Duhul Sfânt descoperă în fiecare timp o rază a adevărului”.
Cu alte cuvinte, există o aplicare şi o aprofundare a mesajului evanghelic în
Tradiţie pentru a satisface nevoile spirituale ale credincioşilor din fiecare
nouă generaţie a Bisericii, de unde şi „noi iluminări ale dogmelor vechi”.
Formele Tradiţiei ţin deci de viaţa Bisericii, unde se îngemănează atât forma „apostolică”,
continuitatea permanentă a celor de la început, cât şi forma „istorică”,
contextualizarea culturală şi diversitatea teologică a mesajului Evangheliei în
timp şi spaţiu.
Constituirea
unui „depozit” doctrinar prin dogme stabile nu face însă din acesta un depositum
static, ci prin excelenţă unul dinamic. Creaţia dogmatică nu se suprapune
Bibliei, „îndreptând-o sau completând-o”, căci reflecţia teologică are mereu o
bază scripturistică. Astfel, dogmatica presupune o dublă operaţie teologică,
inductivă şi deductivă: pe de o parte, formulele de credinţă nu provin pur şi
simplu din cercetare, ci, asemenea textului biblic, prin inspiraţie divină
(vezi formula Sinoadelor Ecumenice, reluând-o pe cea de la Sinodul Apostolic de
la Ierusalim: „Părutu-s-a Duhului Sfânt şi nouă…”); pe de altă parte, ea reclamă
mereu descoperirea de noi sensuri ale adevărurilor infinite, tot ca învăţare nu
de la oameni, ci de la Dumnezeu. Factorii ce determină istoria dogmaticii sunt:
nevoia internă de a rezuma credinţa creştină într-un crez simplu; nevoia de a
explica şi apăra adevărurile de credinţă, în consens cu Scriptura şi Tradiţia, în
faţa atacurilor şi deformărilor unor eretici; nevoia de a sistematiza, pentru
satisfacerea nevoilor teoretico-spirituale ale credincioşilor, revelaţia creştină
în ansamblul ei; procesul de inculturaţie sau contextualizare, prin accentuarea
şi scoaterea la lumină a unor sensuri noi care să răspundă tocmai acestor
nevoi; în fine, nevoia de a răspunde la convergenţele teologice cu caracter
ecumenic (exemplul cel mai elocvent: documentul BEM – Botezul, Euharistia, Preoţia).
Prin aceasta dogmatica are relevanţă atât din punct de vedere doctrinar, cât şi
din punct de vedere liturgic, moral, misionar şi ecumenic. Iar privită în
relevanţa sa ecumenică, viziunea ortodoxă impune în mod necesar şi o nouă
evaluare a continuităţii şi diversităţii în Tradiţie. Decisivă este
contextualizarea, singura ce poate elimina autosuficienţa şi reducţionismul şi
poate asigura „evaluarea unor noi funcţii ale tradiţiei – ca «tradiţii» – în
sensul că în sânul aceleiaşi comunităţi a apărut o pluralitate de poziţii şi opţiuni
sociale (şi nu numai, n.n.), pornind de la acelaşi temei biblic…” (I. Bria
1994:404). Pentru Ion Bria, Tradiția constituie în Ortodoxie o modalitate de
misiune în timp.
Așadar,
dincolo de „tradiții” există Tradiția… Criteriul său ține nu de orizontală
(vezi insuficiența canonului lui Vicențiu de Lerin: Quod semper, quod
ubique, quod ab omnibus…), ci de verticală. Aceasta face ca decisivă în înțelegerea
caracterului autentic al Sfintei Tradiții să fie nu factorii cantitativi, ci
calitativi. Vladimir Lossky sublinia chiar acest fapt: „plecând de la tradiții”,
trebuie să mergem mai departe și să distingem Traditia. „Aici, linia
orizontală a «tradițiilor» primite din gura Domnului și transmise prin apostoli
și urmașii lor vine să se încrucișeze cu verticala, cu Tradiția – comunicare a
Duhului Sfânt, care deschide membrilor Bisericii perspectiva infinită a tainei
din fiecare cuvânt al Adevărului revelat” (V. Lossky 1998:134). Revelația
fiind desăvârșită în Iisus Hristos, vom înțelege că Biserica, prin lucrarea
Duhului, transmite credincioșilor de-a lungul istoriei, prin învățătură, cult,
disciplina canonică, aceeași comuniune de viață cu El.
Totuși,
nicio retragere „pe orizontală”, la mutaţiile tipologice socio-culturale, nu
este permisă în numele „verticalităţii” Bisericii ca Trup mistic al lui
Hristos, insuflat de Duhul Sfânt! Tradiţia este aceea care face viabilă şi
vizibilă concreteţea istorică a Evangheliei, mijlocul de a-L face prezent pe
Dumnezeu Însuşi. Desigur, Tradiţie este „memoria Apostolilor”, de unde şi
grija Bisericii pentru transmiterea intactă, nealterată, a „credinţei sfinţilor”
de la început. În acelaşi timp, structurarea Tradiţiei merge împreună cu
inculturaţia, cu „confruntarea” dintre mesajul evanghelic şi cultură. După cum
arăta Pr. Ion Bria, „Tradiţia diacronică este transmisă şi dezvoltată…, prin
tradiţia sincronică. Continuitatea Tradiţiei înseamnă deplasarea şi
actualizarea ei în diverse contexte misionare, culturale şi sociale.
Ermeneutica contextuală este singura care asigură valabilitatea concretă,
umană, eclezială a Tradiţiei, înscrierea ei în timpul şi spaţiul istoriei (s.n.).
Cele două forţe sunt complementare, uneori contradictorii: pedagogia păstrării
moştenirii, a memoriei istorice, şi pedagogia transmiterii şi înnoirii
acesteia”. De aceea, „generaţia actuală ar avea mari greutăţi să găsească o
relaţie viabilă cu societatea secularizată şi cu civilizaţia tehnologică de astăzi,
axate pe mondializarea economiei şi a mijloacelor de comunicaţie, dacă ea ar fi
îndrumată să se întoarcă spre o religie rurală, monastică, cultivată în
trecut”. Imperativul actual al teologiei ortodoxe ar fi acesta: „Apologia moştenirii
nu trebuie să excludă deschiderea profetică, plecarea spre înnoire şi spre
viitor, interesul pentru o civilizaţie creştină (s.n.)” (I. Bria
1999:35-36).
Ce
e imuabil, ce rămâne și ce poate fi schimbat în învățătura și riturile
Bisericii Ortodoxe? Cum să fie Tradiția mereu vie, nu literă moartă? Acestea
sunt întrebări la care, în opinia noastră, teologii ortodocși trebuie încă să
mai mediteze pentru a găsi răspunsul adecvat. Un principiu îl considerăm însă
esențial: schimbările se produc nu de dragul schimbării, ci pentru ca mesajul
evanghelic să fie mereu actual, mereu relevant pentru oamenii din orice timp și
spațiu.
Bibliografie
(selectiv): Gillian Crow, „Viziunea ortodoxă a unității”, în Cum să trăim
Ortodoxia astăzi, trad. Doina Rogoti, Editura Sophia, București, 2010, p.
13. Ion Bria, Dicţionar de Teologie Ortodoxă, ediția a II-a, EIBMBOR,
Bucureşti, 1994; Idem, Hermeneutica teologică. Dinamica ei în
structura Tradiţiei, ediţia a II-a, Sibiu, 1999; Idem, „Renewal of the
Tradition through Pastoral Witness”, în IRM 65 (1976); Idem, „Înnoire”,
în BOR 60 (1992), nr. 1-3; Idem, „Renewal in Mission”, în IRM 80
(1991), nr. 317; Valer Bel, Misiunea Bisericii în lumea contemporană,
Renașterea, Cluj-Napoca, 2010; Georges Florovsky, Biblie, Biserică, Tradiție,
trad. Radu Teodorescu, Reîntregirea, Alba Iulia, 2006; Idem, Biserica,
Scriptura, Tradiţia – Trupul viu al lui Hristos, trad. Florin Caragea şi
Gabriel Mândrilă, Editura Platytera, Bucureşti, 2005; Idem, „Ethosul Bisericii
Ortodoxe”, trad. Teodor Bodogae, în MA 26 (1981), nr. 10-12; Ciprian
Iulian Toroczkai, Tradiția patristică în modernitate. Ecleziologia Părintelui
Georges V. Florovsky (1893- 1979) în contextul mișcării neopatristice
contemporane, Andreiana, Sibiu, 2008; Vladimir Lossky, După chipul și
asemănarea lui Dumnezeu, trad. Anca Manolache, Humanitas, Bucureşti, 1998.