În ziua de 19 ianuarie 1629, caligraful,
pictorul şi zugravul de icoane [http://www.doxologia.ro/arhiepiscopia-sucevei-radautilor/parastas-pentru-mitropolitul-anastasie-crimca-la-dragomirna
accesat 21. 01. 2017] – vorbim despre Anastasie Crimca,
Mitropolitul Moldovei, prelat de prestigiu în acea primă jumătate a secolului
al XVII-lea, curtean, om de carte, om de cultură şi om politic – a trecut
la Domnul, senin la chip, împăcat la cuget, fiind înmormântat în pronaosul
bisericii mari a Mănăstirii Dragomirna, sub o lespede simplă de piatră, după
cum i-a fost toată viaţa, smerit şi evlavios [http://manastireadragomirna.ro/index.
php?page=anastasie-crimca accesat 24. 01. 2017].
Ca notă personală, atunci când îl
pomenim pe acest înalt ierarh, zugrav de icoane, ne vin în minte cel
puţin trei aspecte: icoana în sine, circularitatea rugăciunii din
faţa ei, precum şi întunericul din primele zile ale Creaţiei, din primul
capitol al Facerii (Şi pământul era netocmit şi gol. Întuneric era
deasupra adâncului şi Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor – Fc
1, 2).
În coordonate ortodoxe, icoana,
ca simbol, presupune un „prototip”, unul ce nu face parte din planul
experienţei naturale a închinătorului, ci din planul transcendent al naturii
sesizate [Dumitru Stăniloae, Idolul ca chip al naturii divinizate
şi icoana ca fereastră spre transcendenţa dumnezeiească, în „Ortodoxia”,
nr. 1, 1981, p. 17]. Fiind o mărturie simbolică a prezenţei
transcendentului, icoana poate fi privită ca o doxologie coloristică ori
ca o evanghelie vizuală [Gheorghe Vlăduţescu, Filosofia
primelor secole creştine, Bucureşti, Editura Enciclopedică, 1995, p. 146].
În schimb, faliile cuvântului nu se deschid decât vorbind. Aceasta este
circularitatea rugăciunii: rugătorul se roagă pentru a şti să se roage şi, mai
întâi, pentru a învăţa că nu ştie s-o facă, aducând mulţumiri pentru rugăciunea
sa ca pentru un dar al lui Dumnezeu [Jean-Louis Chrétien, Cuvântul
rănit, în Fenomenologie şi teologie, Iaşi, Polirom, 1996, pp.
37-76, la p. 50].
În sfârşit, cel de-al treilea aspect,
cel al întunericului, pomenit la Facere, ne trimite la opera unui
gânditor de la începutul secolului al IX-lea, Fredegisus din Tours (cu variantele
Fredegisius sau Fridugisus), operă intitulată Epistola de
nihilo et tenebris („Epistola despre nimic şi tenebre”), terminată în jurul
anului 804, fiind publicată și într-o ediție bilingvă, latino-română în 2015,
sub titlul Despre substanţa nimicului şi a întunericului [Fredegisus, Despre substanţa nimicului şi a întunericului,
ediţie bilingvă, prefaţă de Christian Trottmann, traducere din limba latină,
notă introductivă, tabel cronologic, note, comentarii şi bibliografie de Florin
Crîşmăreanu, Editura Univers Enciclopedic Gold, Bucureşti, 2015].
Fredegisus a fost discipolul preferat
al lui Alcuin (aprox. 735-804), descendent al unei familii aristocrate anglo-saxone
din York și sfetnicul împăratului Carol cel Mare pe probleme de educaţie şi
cultură, profesor la Şcoala Palatină (imperială), pe care suveranul o
fondase la reşedinţa din Aachen, în Germania actuală. Pe scurt, Alcuin a pus
bazele generale ale învăţământului în Europa Apuseană şi a fost o proeminentă
figură a Renaşterii carolingiene. Fredegisus, şi el anglo-saxon, a
devenit dascălul familiei imperiale, abatele importantei mănăstiri din Tours,
precum şi cancelar al Curţii, însă în coordonatele acestui articol, ne
interesează faptul că s-a evidenţiat drept un filosof cu mare încredere în
puterea raţiunii umane. Activând oficial ca teolog şi pedagog, Fredegisus a
devenit unul dintre filosofii palatini de la Curtea lui Carol cel Mare. Prin
epistola sa, De substantia nihili et tenebrarum, el ne oferă primul
text fără niciun echivoc filosofic al noii Europe [Christian
Trottmann, Probleme de metafizică în Evul Mediu şi Renaştere, în Bogdan
Tătaru-Cazaban, Pluralitatea metafizicii medievale, Iaşi, Polirom, 2005,
pp. 325-346, la p. 332].
Cum spuneam, contemporanul Renaşterii
carolingiene este interesat de întuneric şi de tenebre, dar
nu de întunericul cel din afară, unde este plânsul şi scrâşnirea
dinţilor (Matei 25, 30), cel negativ (ne îngăduim să-l notăm ca
fiind întunericul–), ci despre acela care permite, chiar încurajează
dialogul cu Divinitatea, ca în Ps 16, 3: Cercetat-ai inima mea, noaptea ai
cercetat-o (adică întunericul+). De altfel, cititorul atent al
epistolei lui Fredegisus din Tours, poate rămâne uimit de stranietatea unui
discurs care pare să scape intenţiilor de lectură ale unui cititor de filosofie
veche [Alexander Baumgarten, Fredegisus şi nimicul
cuvintelor, în „România literară”, nr. 49, 2015, http://www.romlit.ro/
fredegisus_i_nimicul_cuvintelor accesat 21. 01. 2017].
În opusculul său, Fredegisus discută
despre nimic, dar este atent să-l separe de tenebre, aşezându-l
astfel în sfera semnificantă a limbajului, operând astfel o turnură
lingvistică. Pentru cititorul preocupat ori numai interesat de teologie,
epistola fredegisiană se constituie într-o piesă componentă a construcţiei
cultural-religioase a Europei, a pluralităţii medievale a ei.