Pr.
Dr. Cristian GROZA
În
decursul vieţuirii sale în Sfântul Munte, Stareţul Iosif Isihastul a fost
martor la unele schimbări ce au afectat atât partea istorică, cât, mai ales,
cea liturgică a Bisericii. Este vorba de adoptarea de către Guvernul grec la 18
ianuarie 1923, din motive politice, a noului calendar pentru spaţiul civil al
Statului elen. Schimbarea aceasta a fost agreată şi de Patriarhul Ecumenic
Grigorie VII, care, printr-o enciclică adresată Bisericilor Alexandriei,
Antiohiei, Ciprului şi României, le sugera revizuirea vechiului calendar prin
adoptarea unuia nou, îndreptat [Doar perioadele Triodului şi Penticostarului
urmau a fi rânduite potrivit datei Sfintelor Paşti, ceea ce nu a dus la
evitarea unor anomalii liturgice]. Sinodul Bisericii Autocefale a Greciei s-a
conformat un an mai târziu, la 10 martie 1924, ceea ce a provocat multă durere
şi dezbinare în întreaga Biserică locală şi, bineînţeles, în Sfântul Munte. Au
fost destul de mulţi cei care au refuzat reforma impusă de Biserică şi nu s-au
mai supus ierarhiei care fusese de acord cu acest lucru [Lucrurile nu au stat
altfel nici în Romania, unde apar stiliştii].
Deși
inițial Starețul Iosif împreună cu obștea sa au fost de partea zelotiștilor
(nepomenindu-l pe patriarhul ecumenic, sub a cărui jurisdicție duhovnicească
și canonică se afla Sfântul Munte), schimbarea radicală de opinie şi atitudine
a declanşat-o Enciclica din 13/26 martie 1950, semnată de patru episcopi
stilişti (printre care şi Hrisostom de Florina), întrucât se afirma în mod
oficial că Tainele săvârşite de cei ce au acceptat calendarul îndreptat sunt
lipsite de harul sfinţitor, fapt pentru care era obligatorie ungerea cu Sfântul
şi Marele Mir a tuturor acelora ce fuseseră botezaţi de aceşti „inovatori”,
şi se interzicea în mod categoric primirea unora ca aceştia la slujbe, până
când (şi nu înainte de a) condamnau public inovaţia şi declarau Biserica pe
care o părăseau ca fiind schismatică. Stareţul s-a arătat dezgustat de o astfel
de reacţie din parte celor care se presupunea că mărturisesc adevărul, pentru
că prin acest act ei nu se delimitau doar de anumiţi clerici, ci era anunţată
despărţirea totală (rămasă până azi irevocabilă) de Biserica Greacă, deşi
celelalte Biserici locale (Patriarhii, Bisericii Autocefale, unele dintre ele
adoptând schimbarea calendarului) au păstrat neîntreruptă legătura dogmatică,
canonică şi liturgică cu aceasta. Înainte de a lua orice decizie, acesta a
aşteptat să primească soluţia direct de la Dumnezeu, fapt pentru care a
îndemnat pe toţi membrii obştii sale, precum şi pe monahii doritori din
împrejurimi să-l susţină prin rugăciunile lor în acest demers. După trei zile
de post aspru (doar puţină apă) şi rugăciune intensă, Stareţul Iosif a primit
înştiinţare printr‑o vedenie [Elder Ephraim, op. cit., pp. 499, 502] că
trebuie urmată calea aleasă deja de mânăstiri, întrucât harul nu a părăsit
Biserica-mamă, şi deci Patriarhul de Constantinopol trebuie cinstit şi pomenit
ca atare [Ibidem, p. 506. Abia după mutarea la Nea Skiti s-a întâmplat
acest lucru. Legat de acest subiect, Stareţul afirma că este de partea celor ce
ţin calendarul pe stil vechi, dar nu împărtăşeşte gândirea stiliştilor (p.
502)]. Această neaşteptată întoarcere a Stareţului a fost posibilă datorită
faptului că nu a devenit niciodată fanatic, alăturându-se zelotiştilor numai
datorită unei dorinţe (râvnă) sincere de a păstra neschimbată tradiţia
Bisericii, predată de Sfinţii Părinţi, fapt ce l-a determinat să accepte
imediat voia lui Dumnezeu în privinţa acestui subiect (aşa cum de altfel a
procedat în orice împrejurare [Ibidem, p. 498]).
Nu a fost însă uşor să-şi convingă proprii ucenici de
adevărul celor descoperite (mai ales că nu le-a descris conţinutul ei de la
început, ci doar mesajul în sine), adică de faptul că problema calendarului nu
afectează în niciun fel mântuirea celor credincioşi, întrucât nu reprezintă o
problemă dogmatică, din moment ce harul a rămas deplin lucrător. Cu toate că
formau o obşte bine închegată în momentul acestei încercări, cu excepţia a doar
doi monahi (Efrem cel tânăr şi Iosif) toţi ceilalţi au manifestat o reţinere în
a-i acorda credit deplin Stareţului lor [Unii dintre ei chiar îi sugerau subtil
că este posibil să fi căzut în înşelare, aducându-i drept argument faptul că
există destule exemple în istoria Bisericii de mari sfinţi care au păţit
acelaşi lucru (în condiţii diferite)]. De aceea, pentru a fi şi mai
convingător, Cuviosul s-a văzut nevoit să apeleze chiar la ameninţarea de a
nu-i mai considera ucenicii săi pe cei ce nu dau dovadă de ascultare deplină şi
îi contestă prin aceasta autoritatea, atitudine ce şi-a atins scopul. Dar
încredinţarea deplină a ucenicilor Cuviosului s-a petrecut tot prin intervenţia
directă a lui Dumnezeu, prin descoperire harică.
O minte luminată acceptă întotdeauna îndreptarea când
constată că a mers pe un drum greşit, lucru ce nu s-a întâmplat cu toţi monahii
zelotişti, unii primind ca de la Dumnezeu descoperirea făcută Stareţului, alţii
însă despărţindu-se duhovniceşte de el [Văzând peste ani roadele Stareţului
prin ucenicii săi care au întemeiat obşti mari, au fost nevoiţi să accepte că
acesta a fost într-adevăr luminat de Dumnezeu].
Stareţul a rămas fidel până la moarte acestei direcţii
(orientări), nedespărţindu-se pentru criterii omeneşti de Biserica cea Una,
Sfântă şi Sobornicească (Universală), şi la fel au făcut toţi ucenicii (direcţi
ai) săi.
*Ne bazăm în principal pe lucrarea arhimandritului Efrem
Filotheitul, My Elder: Joseph the Hesychast and Cave-dweller, Saint
Anthony’s Greek Orthodox Monastery, Florence, Arizona, 2013, pp. 491-506.