Pr. Prof. Dr. Nicolae CHIFĂR
Antiohia, centrul spiritualităţii
creştine din Orient, care a format şi a dat Bisericii multe personalităţi, este
leagănul unuia dintre cei mai mari sfinţi ai Bisericii – Sfântul Ioan Gură de
Aur. Apelativul „gură de aur” nu l-am dat noi astăzi, ci doar îl mărturisim
împreună cu contemporanii şi succesorii lui, care l-au admirat şi stimat,
deoarece caracterizează elocvenţa şi talentul unui mare orator, unui profund teolog,
unui desăvârşit slujitor al lui Hristos.
Hirotonit diacon de episcopul Meletie în anul
381, timp de 5 ani a îndrumat activitatea catehetică ocupându-se în paralel şi
de elaborarea scrierilor sale din tinereţe, unele de o inegalabilă frumuseţe.
Convins fiind că măreția slujirii preoțești poate aduce chiar osândă celor ce
slujesc cu nevrednicie, Sfântul Ioan Gură de Aur a preferat să fugă un timp de
hirotonie. În anul 386 episcopul Flavian l-a hirotonit preot. Cu acest prilej,
Sfântul Ioan a rostit o memorabilă cuvântare în care ilustrează importanţa pe
care o acorda misiunii preoţeşti. Dintre tratatele sale rămâne însă inegalabil
cel Despre preoţie, scris în anul 386. Pătruns de măreţia și sublimul
slujirii preoţeşti, Sfântul Ioan a rămas peste veacuri model de desăvârşire
pentru slujitorii Bisericii lui Hristos.
Vorbind despre sublimul slujirii
preoțești, Sfântul Ioan Gură de Aur, singurul om care, după cum afirmă
părintele Dumitru Fecioru (Cuvânt înainte la tratatul „Despre preoție”, București,
1987, p. 5), „urcând acest munte misterios al preoției, l-a cunoscut în
întregime”, învață că preoția este superioară demnității împărătești, numind-o
„înalta slujire a îngerilor” (Despre preoție, III, 1, p. 56). În timpul
Sfintei Liturghii preotul nu mai este socotit ca fiind printre oameni, ci
împreună slujitor cu îngerii. Sfântul Ioan în momentul în care vorbește despre
epicleză și împărtășire se minunează zicând: „Mai socotești oare, că mai ești
printre oameni și că mai stai pe pământ, când vezi că Domnul stă jertfă pe
Sfânta Masă, iar pe preot stând lângă jertfă rugându-se, când vezi că toți se
înroșesc cu împărtășirea cu Cinstitul Sânge al lui Hristos? Mai socotești oare
că te-ai mutat dintr-o dată la cer, că ai scos din suflet orice gând trupesc și
că privești numai cu sufletul gol și cu mintea curată cele din ceruri? O
minune! O, iubire de oameni a lui Dumnezeu! Fiul, Care stă sus cu Tatăl, este
ținut în clipa aceea în mâini de toți și se dă pe sineși tuturor celor ce
voiesc să-l sărute și să-l primească” (Despre preoție, III, 4, p. 58).
Cum este posibilă această lucrare
înfricoșătoare fără ca preotul să nu piară mistuit de focul dumnezeiesc, ne
asigură Sfântul Ioan că ceea ce stă în ajutorul preotului este „harul lui
Dumnezeu dat din belșug” (Despre preoție, III, 4, p. 59). Preotul
rămâne în fața jertfelnicului, înconjurat de îngeri și se roagă: „încă aducem
Ție această slujbă duhovnicească și fără de sânge, și Te chemăm, Te rugăm și cu
umilință la Tine cădem: Trimite Duhul Tău cel Sfânt peste noi și peste aceste
Daruri, ce sunt puse înainte”.
Numai pătruns de dragoste față de
Dumnezeu, preotul se va strădui să împlinească misiunea încredințată fără să
aducă vreun prejudiciu sau întinare Bisericii lui Hristos. Preoția impune
iubire față de Hristos și Biserica Sa până la sacrificiul suprem, de care au
dat dovadă sfinții mucenici. „Păstrarea întocmai a Bisericii lui Hristos,
ferirea de a i se întina frumusețea spirituală, ducerea ei la o prosperitate
de virtute cum nu s-a mai văzut vreodată și împodobirea caracterului ei cu o
desăvârșire care depășește toată filosofia” presupune o muncă asiduă, un curaj
de martir, o pregătire intelectuală excepțională și o viață morală desăvârșită
(Gh.T. Milea, Probleme fundamentale în opera moral–socială a Sfântului Ioan
Gură de Aur, Cartea a IV-a – Preoția creștină, Curtea de Argeș, 1947, p.
10).
Cunoscând așadar cât de mare, cât de
înălțătoare și sfântă este preoția, ne putem da seama și cât de mare și de grea
este responsabilitatea celui ce o primește, căci după cuvântul Sfintei
Scripturi „celui ce i s-a încredințat mult, mult i se va cere”. Preotul trebuie
să fie conștient că asupra lui se abat multe încercări. Zugrăvind chipul
preotului desăvârșit, Sfântul Ioan zice că: „trebuie să fie cucernic, dar
lipsit de mândrie, temut, dar iubit; autoritar, dar popular; drept, dar larg la
suflet; smerit, dar nu slugarnic; aspru, dar înțelegător” (Despre preoție,
III, 11, p. 79). Deoarece preotul lucrează cu oameni, ființe raționale, dar
feluriți ca profesie, stare materială, pregătire intelectuală, râvnă
duhovnicească, virtuoși, dar și împătimiți, se impune ca el să nu fie nici
viclean, nici lingușitor și nici fățarnic, ci sincer și îndrăzneț; „să știe să
fie îngăduitor spre zidire, când împrejurările o cer; să fie bun, dar și aspru,
nu certăreț și mânios, ci cumpătat și cuviincios”. Numai așa slujirea lui va fi
spre „slava lui Dumnezeu și zidirea Bisericii” (Despre preoție, VI, 4-5,
p. 128-129).
Slujirea îngerească a preotului se
regăsește și în Taina Sfintei Spovedanii, căci el mijlocește între pământ și
cer și vindecă sufletele. Înaintea preotului „îngenunchează și cel cu diadema
pe cap, de care se tem toți ... și sărmanul, care nu are nici cămașă pe el”, și
cel împovărat de păcate de moarte și cel împodobit cu virtuți, căci și acesta
cât trăiește nu e lipsit de păcate. Preotul trebuie să asculte pe fiecare și să
găsească medicamentul potrivit pentru tămăduirea sufletului fiecăruia. El
trebuie să fie atent nu numai la gravitatea păcatului, ci și la condiția
sufletească a penitentului administrându-i canonul potrivit. De aceea, zice
Sfântul Ioan: „Canonul nu trebuie dat numai pe măsura păcatelor săvârșite, ci
după starea sufletească a păcătosului, .... ca nu cumva căutând să ridici pe
cel căzut să-l faci să cadă și mai jos”. El atrage atenția și asupra unui alt
aspect, și anume acela al nepăsării care vine din aplicarea unui canon prea
ușor pentru cel păcătos. „Păstorul de suflete”, zice el, „are nevoie de multă
pricepere și de mii de ochi, ca să vadă din toate părțile starea sufletească a
păcătosului. Și după cum mulți oameni se semețesc și-și pierd nădejdea
mântuirii pentru că nu pot îndura canoanele prea aspre, tot așa sunt unii, care
pentru că nu li s-a dat un canon pe măsura păcatelor lor, ajung nepăsători, cu
mult mai răi decât înainte și săvârșesc păcate și mai mari” (Despre preoție,
II, 4, p. 46).
Preotul a primit făgăduința
administrării celor cerești și „are o putere, pe care Dumnezeu n-a dat-o nici
îngerilor, nici arhanghelilor”. E puterea de a lega și dezlega pe pământ, ca să
fie legate și dezlegate și în ceruri. Puterea aceasta se deosebește de cea dată
stăpânitorilor pământești, căci aceia pot lega numai trupul, pe când preotul
„leagă sufletele și străbate cerurile; Dumnezeu întărește sus în ceruri cele
făcute de preoți jos pe pământ”. Dar, mai presus de toate, preotului i s-a dat
puterea de a dezlega păcatele oamenilor. Când preotul rostește rugăciunea de
dezlegare, în ceruri sunt șterse păcatele oamenilor. Îngerii care slujesc lui
Dumnezeu ascultă de preot, de glasul lui, pentru că Dumnezeu l-a pecetluit cu
„toată puterea cerească”. Preoților li s-a dat o așa de mare slujire ca și cum
„s-ar fi mutat la ceruri, ca și cum ar fi depășit firea omenească”. Lor li s-a
încredințat „zămislirea noastră cea duhovnicească”... Ei ne nasc pentru
Împărăția lui Dumnezeu și au putere de a ierta păcatele noastre. Pot uneori
chiar potoli mânia lui Dumnezeu prin rugăciuni fierbinți și îndelungate. De
aceea este „o nebunie”, zice Sfântul Ioan, „să disprețuiești pe cel fără de
care nu putem dobândi nici mântuirea, nici bunătățile făgăduite” (Despre
preoție, III, 5 și 6. p. 59-62).
Misiunea preotului însă nu se rezumă
numai la înfrumusețarea chipului său, ca model de urmat pentru păstoriții săi,
ci cuprinde printre altele și modelarea și ocrotirea sufletelor încredințate
lui, pentru care va da socoteală în fața Dreptului Judecător. Sfinții Părinţi
atrag atenția preotului și asupra viciilor care pereclitează slujirea lui și
asupra consecințelor grave care se pot reflecta asupra păstoriților. În fruntea
tuturor viciilor, Sfântului Ioan așază slava deșartă, care este cea mai
primejdioasă și mai cumplită patimă pe care o socotește izvorul celorlalte
păcate: mânia, tristețea, invidia, cearta, hula, pâra, minciuna, fățărnicia,
uneltirea și altele asemenea lor (Despre preoție, III, 9, p. 65). Pentru
a se debarasa de ele, preotul trebuie să depisteze mai întâi hrana lor, sursa
lor de existență și să o distrugă. Slava deșartă, zice Sfântul Ioan, „se
hrănește cu onoruri și laude; îngâmfarea... cu puterea și măreția funcției;
invidia... cu succesele celor din jur; iubirea de arginți .... cu dărnicia
credincioșilor; desfrânarea .... cu petrecerile” (Despre preoție, V, 12,
p. 138).
Pentru împlinirea misiunii sale,
preotului i-a fost încredințat un mijloc de pastorație de o valoare inestimabilă
– propovăduirea învățăturilor dumnezeiești prin cuvânt. „Cuvântul este
instrumentul, cuvântul este hrana, cuvântul este cel mai bun aer. El ține loc
de medicament, el ține loc de cauterizare, el ține loc de bisturiu. Dacă
preotul trebuie să ardă sau să taie neapărat să se folosească de cuvânt. Dacă
predica nu-i în stare să facă aceasta, zadarnice sunt toate celelalte. Prin
predică ridicăm sufletul deznădăjduit, prin predică smerim sufletul îngâmfat;
prin predică tăiem ce-i de prisos; prin predică împlinim cele de lipsă; prin
predică lucrăm pe toate celelalte care ne ajută la însănătoșirea sufletului” (Despre
preoție, IV, 3, p. 99).
Ca să devină un remarcabil
predicator, preotul are nevoie de o pregătire intensă și permanentă. O predică
slabă a unui orator neînsemnat, zice Sfântul Ioan, aduce mai puține prejudicii
oratorului decât o predică similară rostită de un mare orator (Despre preoție,
V, 5, p. 117). Având în vedere efectul extraordinar al predicii asupra
sufletelor credincioșilor, fiecare preot trebuie să lupte pentru a dobândi
„puterea cuvântului”. Sfântul Ioan, predicatorul de excepție al Bisericii
creștine, confirmă faptul că „nu te naști cu talent oratoric, ci îl dobândești
prin studiu”. Pentru el pot exista oratori neiscusiți în îmbinarea frazelor,
dar nu poate accepta un orator „neiscusit în științe... în precizia dogmelor” (Despre
preoție, IV, 6, p. 107), ceea ce se dobândește prin „cercetarea Sfintelor
Scripturi”.
Misiunea predicatorială presupune o
stare de contemplare a celor cerești, iar cel care dorește să vorbească despre
Tainele lui Dumnezeu „va trebui să săvârșească mai întâi un act de
dezmărginire, de transcendere a tot ceea ce e creat”. Pentru ca predica să fie
încununată cu succes, preotul va trebui să posede o cultură bogată și variată,
el trebuie să fie „o comoară de filosofie și știință”. (Despre preoție,
IV, 4, p. 101).
În concluzie, ca un rezumat a ceea ce
înseamnă preoție în viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur, îmi îngădui să citez
din nou din sublimul său tratat despre preoție: „Preoția se săvârșește pe
pământ, dar are rânduiala celor cerești. Și pe foarte bună dreptate, că slujba
aceasta n-a rânduit-o un om, sau înger, sau un arhanghel, sau altă putere
creată de Dumnezeu, ci Însuși Mângâietorul. Sfântul Duh a rânduit ca preoții,
încă pe când sunt în trup, să aducă lui Dumnezeu aceeași slujbă, pe care o aduc
îngerii în ceruri. Pentru aceea preotul trebuie să fie atât de curat, ca și cum
ar sta chiar în cer, printre puterile cele îngerești” (Despre preoție,
III, 4, p. 57).
Cu toate că ne despart secole de
epoca în care a trăit și activat Sfântul Ioan Gură de Aur, contribuția sa la
îmbogățirea tezaurului patristic este și mai mult elogiată, iar comoara
învățăturilor lui, lăsate moștenire, ne zidește și întărește permanent pe
calea slujirii și desăvârșirii în Hristos. De aceea nimeni nu poate avea
pretenția că ar putea epuiza tezaurul de învățături, care expun măreția și
sublimul slujirii preoțești așa cum a fost văzută și experimentată de Sfântul
Ioan. Cele relatate mai sus reprezintă doar o succintă prezentare a
trăsăturilor care trebuie să contureze chipul adevărat al preotului creștin.