2. incapacitatea
diferențierii între diversitatea naturii parohiilor. Astăzi există o
multitudine de provocări la adresa înțelegerii ortodoxe a naturii și a rolului
parohiei. Astfel, mitropolitul Emilianos Timiadis scria: „Schimbarea unei
atitudini de obstinaţie nu a fost niciodată uşoară. Acţiunile înnoitoare
întâlnesc deseori o rezistenţă enormă. Deşi din punct de vedere eclesiologic o
parohie face parte din Biserica universală a lui Hristos, totuşi, ea este
constituită dintr-o comunitate de oameni, bărbaţi şi femei, care se luptă cu
piedici şi greşeli, şi care se împotrivesc deseori să înainteze mai departe pe
calea creştină şi să se lase puşi la încercare. Undeva pe traseu progresul a
fost oprit, iar parohia ne apare ca fiind statică şi alcătuită din parohieni
egoişti” (E. Timiadis 2001:5). Într-adevăr, acest egoism care, din nefericire,
tinde să predomine în societatea (post)modernă a consumerismului, are grave
repercusiuni atât la nivel individual, cât și comunitar (Detalii la C.I.
Toroczkai 2015:415-435).
Principala sarcină a
teologiei misionare ortodoxe constă în reevidențierea parohiei ca spațiu
comunitaro-eclesial în care are loc mântuirea deopotrivă a celor „dinăuntrul”
și „dinafara” Bisericii. Acesta este un act prin excelență terapeutic;
niciodată nu ar trebui să uităm funcția parohiei ca „celulă” primară a
Bisericii, sau, altfel spus, ca mediu în care se realizează unirea concretă cu
Mântuitorul nostru Iisus Hristos și împărtășirea cu harul sfințitor al Duhului
Sfânt (vezi C.I. Toroczkai 2016:9).
Parohia e așadar spațiul
eclezial în care se mântuiesc creștinii, e „laboratorul Învierii”. Dar acest
spațiu nu e unul uniform. Într-un fel apare o parohie la oraș, în alta la sat,
în cu totul alt fel într-un megalopolis. Apoi, diferă o parohie într-o țară
majoritar ortodoxă (cum ar fi în Rusia, România sau Serbia), de alta aflată
într-un loc în care ortodocșii sunt minoritari, fie în Apusul Europei sau
America de Nord, fie în țări majoritar musulmane (Irak, Siria, Egipt) sau în
care predomină alte religii (de ex. India). Dăm un singur exemplu: acum câțiva
ani, am luat parte la o consultaţie inter-ortodoxă, organizată sub auspiciile
Consiliului Mondial al Bisericilor: „Contribuţia ortodoxă la o teologie a păcii
drepte”, 17-22 octombrie 2010, Saydnaya (Siria)
(https://www2.bc.edu/~simion/ipsec/syriabooklet2. pdf). Aici, într-o discuție
neoficială, un participant mi-a mărturisit că, în Iran, sunt musulmani care
sunt „creștini fără să se boteze”. Ei se împărtășesc, dar fără să fi primit
Taina Botezului, fiindcă acest lucru ar atrage prigoana (și chiar moartea) nu
doar a celui convertit, ci și al celorlalți creștini care l-au primit în
comunitatea lor. Indiscutabil, această situație contravine în mod flagrant
acriviei canoanelor, putând fi acceptată doar în spiritul iconomiei acestora
(ca dovada concretă a „botezului dorinței” despre care unii abia mai citim în
câte un manual de drept canonic). În același timp însă, este și dovada
ignoranței majorității dintre noi față de alte contexte socio-politice și
religioase în care își duc existența și își desfășoară activitatea membrii
altor Biserici Ortodoxe…
Nu mai puțin complexă
devine însă și situația ortodocșilor chiar din Europa. În fața unei dublei
mișcări – pe de o parte, a emigrării unei mari mase de lucrători din Sud-Estul
Europei către SUA și Vestul Europei, pe de altă parte, fluxul masiv tocmai
spre aceste spații geografice a emigranților musulmani – are loc intersectarea unor
realități multietnice, multiculturale și multireligioase ce ridică provocări de
natură politică, socială, economică, culturală, dar și religioase tuturor
factorilor implicați.
Reacția tradițiilor
creștine catolică și protestantă, multă vreme dominante în Europa Occidentală,
a fost diversă, uneori ambivalentă, așa cum reiese din evocarea unui teolog
misionar romano-catolic: „Un număr considerabil de parohii au adoptat o
atitudine deschisă şi milostivă asupra primului val de muncitori imigranţi
ajutându-i în diverse moduri: ajutor material, asistenţă în procedurile legate
de autorităţile locale, acţionând ca mediatori, uneori oferind ajutor în
învăţarea limbii. Incintele parohiilor sau alte locaţii au fost puse la dispoziţia
acestor comunităţi pentru petrecerile, căsătoriile sau, uneori, chiar şi pentru
rugăciunile lor. Această generozitate ar fi putut fi însoţită de o anumită
condescendenţă, dar, de obicei, reieşea din mărinimie.
Pe măsură ce comunităţile
diverselor credinţe creşteau, tot aşa se întâmpla şi cu ezitarea din partea
comunităţii catolice. Cererile acestor comunităţi religioase, în special ale
musulmanilor, creşteau şi tonul lor începuse să fie mai ridicat. Acum nu mai
era vorba despre a împrumuta un loc pentru rugăciune, ci despre a-l obţine,
astfel că a apărut problema vânzării surplusului de proprietăţi catolice. De
asemenea, a apărut şi problema atitudinii care ar trebui adoptată față de
copiii care aparţin altor culturi religioase, dar care frecventează cursurile
şcolilor catolice. Ce educaţie religioasă ar trebui să primească? La ce
tradiţii catolice ar trebui să ia parte toţi? Pe măsură ce autorităţile locale
au ajuns la o înţelegere, în felul lor, în conformitate cu pluralismul
religios, distanţarea populaţiei catolice creştea. Anumite autorităţi locale,
ajutate şi favorizate de mijloacele media, păreau că întrec limitele pentru a
arată că respectă toate tradiţiile – cu excepţia creştinismului. Astfel că
luminile se puteau înălța de Diwali, dar nu şi de Crăciun, şi fără scena
Naşterii, vă rog. O atenţie specială o aveau Ramadanul şi ‘Id-ul, dar postul
Paştelui şi Paştele erau neimportante… Toate acestea au contribuit la generarea
frustrării printre adepţii catolici şi chiar al resentimentului că ceilalţi
primeau un tratament special. Astfel că asta a dus la crearea unei comunităţi
parohiale mai intime.
În
ultimii ani, în special după evenimentele din 11 septembrie 2001 şi atacul cu
bombă a trenului din Madrid din 11 martie 2004 a apărut o nouă formă de teamă,
ameninţarea teroristă asociată cu un anumit tip de islam. O gamă variată de
evenimente au justificat această convingere, astfel că atitudinea asupra
islamului şi musulmanilor tinde să fie una de suspiciune. Dar mai există încă un
aspect care poate fi luat în calcul: conştientizarea faptului că persoanele
care aparţin altor comunităţi au mai mulţi copii decât creştinii, incluzând
catolicii (din nefericire, și ortodocșii, n.n.). Astfel că balanţă
comunităţilor religioase se schimbă. În plus, celelalte comunităţi de multe ori
par mai animate decât comunitatea noastră parohială. Putem lua în calcul şi
faptul că anumiţi musulmani nu îşi ascund dorinţa de a câştigă Europa la islam,
văzând religia lor ca soluţie la decăderea morale a Occidentului. Toate acestea
nu creează în prezent o atitudine defensivă a creştinilor?” (M. Fitzgerald
2006:60-62)
Am redat această lungă mărturie fiindcă provocările pe care le
ridică faptele amintite sunt valide și pentru o parohie ortodoxă din diaspora.
Oare este acum momentul, mai mult ca niciodată, să ne reamintim că Sfânta
Scriptură subliniază faptul că toţi oamenii sunt creaţi de Dumnezeu, provin din
aceeaşi obârşie şi împart acelaşi destin comun pe care Dumnezeu l-a pregătit
pentru ei? Dacă da, cât de mult trebuie să accentuăm elementele pozitive din cadrul
anumitor tradiții religioase ale lumii, și cât de mult să încercăm să depășim
diferențele inerente față de adevărata credință în Domnul nostru Iisus
Hristos?
Înainte de toate, atitudinea Bisericii este aceea de respect
pentru adepţii altor religii, bazate pe valorile găsite în ele. Episodul
discursului Sf. Ap. Pavel în Areopag este relevantă în acest sens (vezi F. Ap.
17, 16-34). Dar tocmai respectul profund față de semeni determină și reacția
„inversă”, misionară, a creștinilor ortodocși: denunțarea aspectelor negative,
respectiv încercarea promovării Evangheliei la cei cu care intră în contact.
Este vorba aici de valoarea aplicării discernamântului – recunoaștarea faptul
că celelalte religii (și confesiuni creștine) pot reflecta „o rază a adevărului”
care să ne edifice pe toţi”, ceea ce nu înseamnă însă că totul este luminos în
ele şi că nu există umbre. (Pe de altă parte, acestă stare de smerenie, de
păcătoșenie a tuturor oamenilor, trebuie să îi vizeze și pe ortodocșii înșiși.
Este un aspect asupra căruia vom reveni).
Amintim așadar o regulă generală pe care o enunța, cu valoare
programatică, același teolog catolic, Arhiep. Michael L. Fitzgerald (Ibid.
p. 62): „Aceste umbre menționate arată că nu trebuie să ne fie frică să luăm o
atitudine critică față de alte religii, atâta vreme cât suntem pregătiți, pe de
altă parte, să recunoaștem multele elemente nobile și frumoase pe care le
conțin”. (Desigur, și reversul este valabil: nu trebuie să ezităm să
recunoaștem greșelile din creștinism, mai ales cele practice, fiind însă la fel
de dispuși să-i surprindem bogățiile. Mai exact, există o regulă ce ar trebui
întotdeauna urmată: să evităm să comparăm idealurile unei religii cu defectele
alteia, și invers. De asemenea, să evităm să comparăm idealurile principiilor
unei religii cu greșelile individuale ale membrilor altor religii. A cădea în
aceste greșeli este echivalent cu a promova segregarea, ruptura între religii,
în detrimentul dialogului promovat de pluralismul religios, iar efectele se
răsfrâng asupra realitățiilor concrete, adică tocmai asupra vieții parohiei ca
Biserică locală.)
Rolul parohiei nu poate fi înțeles în afara poziției episcopului
în Biserică, căci episopatul are o tradiție apostolică și reprezintă mărturia
Bisericii față de ceilalți oameni. Slujirea episcopală este, astfel, incluzivă.
În chip firesc, slujirea episcopului se îndreaptă în primul rând spre dioceza
pe care el o păstorește. În ceea ce-i privește pe oamenii de alte religii,
rolul episcopului nu este unul pasiv, căci iubirea ce stă la baza lucrării
pastorale este iubirea hristică, ce posedă o dimensiune universală. Drept
urmare, episcopul trebuie să aibă o prezență activă în societate, adică să
promoveze dialogul (Și asupra acestui aspect vom reveni).
Dar același rol pe care-l are episcopul trebuie să-l aibă și
preotul în parohia sa. În mod concret, sunt formulate câteva dintre
inițiativele pe care acesta din urmă ar trebui să le aibă în raport cu membrii
altor religii ce se găsesc în parohia sa: 1) vizitele la spital: la fel și în
cadrul spitalelor, unde preotul poate arăta compasiune și înțelegere pentru
oameni de credință catolică sau de altă religie; 2) vizitarea locurilor de
muncă: în special atunci când se celebrează o sărbătoare, preotul poate să
treacă pe acolo pentru a-i saluta pe cei prezenți; 3) vizitarea liderilor
locali ai altor religii: un act de fraternitate colegială, prin care s-ar
consolida relațiile ecumenice oficiale și la un nivel local; 4) participarea la
întruniri interreligioase organizate de autoritățile locale.
Iarăși, nu trebuie uitat că parohia nu este formată exclusiv de
preot. Acesta, în slujirea sa pastorală-misionară, se cuvine să fie ajutat și
de diaconi, și de credincioșii pe care-i păstorește. Este un fapt valabil și în
relațiile interreligioase, la nivel local, practic. Astfel, grupuri de simplii
credincioși pot să facă vizite la vecinii lor ne-creștini, sau la spitale,
pentru a oferi sprijin; un preot asistent (sau un diacon) poate lua parte la
întrunirile frățești cu liderii altor religii; un membru marcant al parohiei,
chiar și laic, poate să răspundă invitației oferite de autoritățile civile
pentru manifestări interreligioase. La fel de important, preotul trebuie să-i
țină pe toți membrii parohiei sale la curent cu aceste evenimente. Fiecare
trebuie să se simtă vizat și implicat în acest dialog interreligios, care nu
are loc doar la mesele rotunde oficiale, ci începe chiar din pragul casei
fiecăruia.
Tot ceea ce s-a spus până acum nu poate fi însă realizat decât
dacă membrii parohiei știu ceva despre membrii de alte religii ai
comunității. Nu poți lua parte la celebrarea unei sărbători – cum ar fi Id
al-Fitr, sărbătoarea încetării postului Ramadanului, Id al-Adhă, Sărbătoarea
Sacrificiului, legată de plerinajul la Mecca (Hajj), sărbătoarea Vesakh a
budiștilor sau Diwali al hindușilor – dacă nu știi ce anume sărbătoresc
ceilalți. În aceeași măsură, anumite întrebări privitoare la credința și
istoria celor de alte religii, dar care trăiesc lângă tine, nu-și pot găsi
răspunsul în ignoranță. Dimpotrivă, aceasta produce frică de inhibiție față de
contacte. De aici survine necesitatea unei educații, necesitatea de a-l
cunoaște pe celălalt mai în profunzime.
De unde pot proveni aceste cunoștințe? Cine este cel mai
îndreptățit să le ofere? În ziua de astăzi, principala sursă de informare o
oferă internetul, și mulți apelează la resursele electronice pentru a găsi
răspunsuri la întrebările care-i macină. Dar preotul nu are defel un rol
marginal: el poate să formeze grupuri de studiu, unde cei care se întâlnesc să
poată să înțeleagă mai amănunțit informațiile, să dobândească un punct de
referință prin prisma căruia să asimileze aceste informații.
Nu ar fi lipsit de importanță ca preotul să organizeze o
bibliotecă parohială, în care să se găsească, pe lângă lucrări fundamentale
creștine sau de cultură, și lucrări despre principalele religii ale lumii, și
mai ales despre acele tradiții religioase cu care membrii parohiei sale iau
cel mai des contact.
Toate cele spuse aici redeschid discuția în jurul unei probleme de
mare impact în activitatea misionară ortodoxă: clericalismul excesiv și
pasivismul laicilor.
Bibliografie (selectiv): Mitropolit Emilianos Timiadis (2001), Preot,
parohie, înnoire. Noțiuni și orientări pentru teologia și practica pastorală,
trad. Paul Brusanowski, Sophia, București; Ciprian I. Toroczkai (2015), „Role
of the Parish in the Fulfilment of the Mission of the Church. Contribution of
Fr. Professor Ion Bria (1929-2002)”, în Laurențiu Streza, Vasile Vlad, Florin
Dobrei, Radu Trifon, Alexandru Vlad (eds.), Postmodernism – A Challange to
Contemporary Christianity, Felicitas Publishing House/Editura Episcopiei
Devei și Hunedoarei, Stockholm/Deva; Idem (2016), „Parohia, rolul preoților și
al laicilor în misiune”, în Telegraful Român 164, nr. 5-8; Michael L.
Fitzgerald (2006), Interfaith Dialogue. A Catholic View (cu J. Borelli),
London – NY.