
Și
e bine că lucrurile stau așa. Fără aceste provocări, Biserica s-ar toropi
într-o postură triumfalistă, de autosatisfacție care blochează urcușul duhovnicesc
al mădularelor sale. Cu fiecare generație, Biserica trebuie să câștige un
pariu: acela de a transmite darul credinței pe mai departe, până la sfârșitul
istoriei umane. Ea mizează, suprafirește, pe lucrarea inefabilă a harului
divin, prezent în Sfintele Taine, și în suma eforturilor duhovnicești ale
creștinilor (de multe ori anonimi), însă are și obligația de a încerca să-i
aducă în matricea lui Hristos pe sceptici, atei, agnostici, pe cei care
idolatrizează știința ca pe o religie a demiurgiei antropocentrice, pe cei
smintiți de alunecările unor clerici, dar și pe „cei de departe”, indiferent
cum am defini această depărtare: ca înstrăinare existențială, ca ignoranță, ca
ostilitate indusă ideologic etc.
Cum arată efortul apologetic, de apărare a credinței,
în secolul 21? Ei bine, nu mai suntem în veacul patristic, nici în Renașterea
Paleologilor sau în efervescența neo-isihastă din vremea post-bizantină a unui
Paisie Velicicoski de la mânăstirea Neamț. Suntem recuplați la Occident, după
rătăcirea prin deșertul comunismului. Ne aflăm, ca stat membru UE și NATO,
într-o lume globalizată datorită internetului, care a modificat radical căile
cunoașterii și ale conexiunii interumane. Trăim, de asemenea, într-o criză a
democrației reprezentative: o epocă agitată de „cultura indignării”, atât de
violent opusă cumințeniei pe care o recomandă smerenia și teama sapiențială de
Dumnezeu. În aceste tot mai complexe condiții, Biserica nu poate trăi din
anateme și autoizolări virtuoase, ci trebuie să iasă în larg, la pescuitul
minunat! Ea are nevoie de curaj spiritual, de un cler educat și dincolo de
teologie, de un laicat activ, competent, dornic să contribuie la dialogul
dintre Biserică și lume.
Așadar, nu aggiornamento
(s-a văzut că acela practicat de catolici, în anii ’60, a dus numai la
protestantizarea sociologică a realității ecleziale), ci mai curând
flexibilitate inteligentă, destinsă, iubitoare, inspirată. Dacă vrem ca
sfintele lăcașuri – și multe se construiesc sub ochii noștri – să nu fie goale
peste trei decenii, e nevoie de o trezire comunitară nelozincardă, vie,
plauzibilă, persuasivă. Așa să ne ajute Dumnezeu, căci secerișul e mult…