Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 21 iunie 2021

INTERVIU CU PR. DR. IOSIF CRISTIAN RĂDULESCU (I)

 


1. PC Părinte Protopop, care sunt provocările actuale pentru românii din Europa Occidentală și cum s-au schimbat față de acum peste un sfert de veac?

Cred că lucrul cel mai evident din punctul meu de vedere este faptul că Europa Occidentală a devenit pentru mulți români stabiliți aici a doua casă, întrucât ei au reușit să își consolideze o situație socială și un stil de viață de care sunt mulțumiți. Avem încă un procent semnificativ de mobilitate a credincioșilor în parohie, dar el este oarecum mai mic în comparație cu anii 2012-2017.

Provocarea principală rămâne cea legată de identitate. Într-o lume multiculturală, românii, ca și alte grupuri etnice, sunt expuși unei presiuni socio-culturale inevitabile, ceea ce poate duce la o diluare accentuată a identității de neam și de limbă și, implicit, de credință. Deși s-a constatat prin studii de specialitate că acei copii care își cunosc bine limba maternă pot învăța mult mai bine limba germană și în ciuda faptului că statul german încurajează și finanțează multilingvismul, considerându-l important în procesul de integrare, unii români, printr-o greșită înțelegere a conceptului de integrare, au încetat a mai vorbi limba română cu copiii, cu gândul de a îi susține în învățarea, în primul rând, a limbii germane. Neînsușirea limbii române de către copiii noștri duce la o restricționare a accesului lor la cultura română și, implicit, la credința ortodoxă, pentru care există mult mai multe resurse în limba română decât în limba germană.

Care sunt provocările în rândul clericilor în ceea ce privește misiunea în comunitățile de români din Protopopiat, și nu numai?

Cea mai mare greutate pentru pastorația din diaspora vine din faptul că cei mai mulți preoți sunt nevoiți să lucreze în domenii de multe ori complet diferite de slujirea pastorală, pentru a-și câștiga existența, întrucât în cele mai multe cazuri parohia nu poate susține financiar activitatea preotului. Acest lucru înseamnă un efort extraordinar pentru slujitorii Sfântului Altar. Mulți dintre ei nu au nicio zi liberă pe săptămână, întrucât în timpul săptămânii sunt la serviciu, iar seara și mai ales în weekend sunt implicați în activități pastorale. Nu este un lucru deloc ușor să vii după opt sau zece ore de lucru și să mergi la spitale sau în alte locuri unde este nevoie urgentă de asistență religioasă. În plus, preotul este principalul reprezentant al comunității în relația cu autoritățile locale. Astfel, pastorația noastră nu se limitează doar la probleme de ordin religios, ci se extinde la tot ceea ce presupune procesul de integrare al comunității.

2. Care sunt categoriile de vârstă cele mai afectate de fenomenul migrației care a luat amploare în ultima vreme?

Pastorația din diaspora este preponderent o pastorație a tinerilor, dar și a adulților cu vârsta medie de 40-45 de ani. Atunci când revin în România și slujesc într-o parohie, văd că lipsesc tinerii. Unde sunt ei? Răspunsul este simplu. Foarte mulți sunt în dispora. Imaginea unei nopți de Paști, când, ca și în România, vin cei mai mulți oameni la Sfânta Biserică, este copleșitoare. Te uimești văzând atât de mulți tineri și te întristezi în același timp gândindu-te că țara a rămas fără ei. Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Serafim și Preasfințitul Părinte Episcop-Vicar Sofian ne-au învățat să privim acest fenomen ca pe unul dureros, și nu ca pe unul îmbucurător.

Se resimt românii sufletește după ce iau drumul străinătății?

Viața în străinătate este, cel puțin în primii ani, o povară pentru cei mai mulți români veniți aici. Dorul de cei dragi, dorul de locurile natale, contactul social redus în comparație cu cel de acasă, diferențele culturale evidente, dificultățile legate de limba germană, formalitățile multe și complexe care trebuie efectuate la început, instabilitatea inițială, întrucât foarte puțini sunt cei care primesc de la început un contract de muncă nelimitat, toate acestea influențează mult starea sufletească a păstoriților noștri.

Cu ce îi ajută Biserica?

Așa cum am menționat, Biserica încearcă să facă tot ce îi stă în putință pentru a veni în ajutorul credincioșilor. În primul rând, Biserica mângâie dorul de casă, pentru că Biserica este casa românilor plecați în străinătate. Parohiile sunt princapul  loc de întâlnire a românilor, o întâlnire resimțită ca o regăsire în bucuria identității de credință, de limbă și de neam. Aici avem posibilitatea de a ne trăi credința așa cum o știm de acasă, din România, de a vorbi în limba noastră, de a ne aminti de lucrurile care definesc identitatea noastră și de a celebra această identitate prin diferite activități. În diaspora avem datoria de a păstra aprinsă această conștiință identitară, întrucât fără ea nu putem dezvolta relații corecte și puternice într-o societate multiculturală; dimpotrivă, ne putem pierde sufletește cu multă ușurință.

Parohia în diaspora a devenit astfel locul în care românii se întâlnesc, se cunosc, se împrietenesc și susțin reciproc pentru a putea să se integreze cât de repede posibil în societatea germană. De aceea rolul Bisericii în integrarea românilor este unul foarte important și complex.

3. De ce le este dor românilor din diaspora? Dorul de țară (dacă este pregnant) este nedespărțit de dorul de Dumnezeu?

Dorul cel mai puternic este dorul de cei dragi de acasă. Românilor însă le este dor și de locurile natale, de aceea prima destinație de concediu pentru majoritatea românilor este România. În ce privește dorul de Dumnezeu, el este astâmpărat în fiecare duminică în diaspora, pentru că, așa cum am spus, Biserica le mijlocește credincioșilor și aici celebrarea credinței așa cum o cunosc de acasă, lucru care îi mângâie și îi întărește foarte mult în credință.

Trăiesc altfel Ortodoxia în afara granițelor?

Da, cred că Ortodoxia se trăiește mult mai conștient aici, întrucât realizăm că este cea mai mare comoară a noastră. Această conștiință are un impact imens asupra stării cu care oamenii vin la biserică, asupra abordării Sfintelor Taine, asupra nevoii de comunitate și comuniune. Oamenii nu vin pur și simplu la biserică, ci vin să mărturisească împreună aceeași credință cu toată inima, lucru pe care mulți nu îl făceau acasă. Totodată, vin cu bucuria revederii, cu nerăbdarea de a se întâlni și de a comunica. Aceste aspecte însuflețesc viața comunitară și, cu o bună îndrumare din partea preotului, credincioșii din parohiile noastre se implică în foarte multe acțiuni de binefacere destinate oamenilor nevoiași din România.

Din schimbul de experiență pe care îl am cu colegii din alte parohii pot spune că există mulți oameni care L-au cunoscut pe Dumnezeu abia aici în străinătate și pentru care Biserica a devenit cu adevărat o mamă. Sunt mulți credincioși care ne mărturisesc că doar după venirea lor în diaspora au conștientizat nevoia de Dumnezeu și darul credinței pe care l-au primit de la părinți. Ei au devenit credincioși practicanți și au dat un sens mai profund existenței lor prin descoperirea Ortodoxiei așa cum nu o cunoșteau de acasă, pentru că nu se preocupau de sufletul lor. Aici au conștientizat că realizările materiale sau profesionale nu pot aduce sufletului împlinirea pe care o aduce realizarea spirituală și și-au asumat această cale a credinței în care s-au regăsit, pentru că doar această credință le-a oferit mângâiere în tumultul lor sufletesc inevitabil legat de această strămutare dintr-o lume în alta.