Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

joi, 1 noiembrie 2018

Gramata episcopală a mitropolitului Andrei Șaguna



Pe 18 aprilie 1848, în Duminica Tomii, arhimandritul Andrei Șaguna primea harul și darul arhieriei în catedrala mitropolitană din Carloviț prin punerea mâinilor mitropolitului Iosif Raiacici și a episcopilor Evghenie Iovanovici al Karlstadtului și Ștefan Popovici al Vârșețului. Cu acel prilej, noul ierarh Andrei Șaguna a ținut o cuvântare în care, după ce a arătat că trăiește „cel mai însemnat eveniment” din viața sa, a specificat în mod limpede că obiectivul central al programului său misionar-pastoral este „reînvierea diecezei noastre transilvane”, care va trebui „să corespundă trebuinței Bisericii, mântuirii poporului și spiritului timpului”. Totodată, acestui obiectiv eclesial, ierarhul îi asocia unul național românesc, arătând, pe de o parte, profunda sa ancorare în osmoza puternică dintre ortodoxie și naționalitate în spațiul central și sud-est european, iar pe de altă parte, devotamentul său față de națiunea română din Transilvania: „Tu, Doamne, știi că cătră scopul meu a alerga doresc: pe românii transilvăneni din adâncul lor somn să-i deștept și cu voie către tot ce e adevărat, plăcut și bun să-i trag! Tu Doamne, umbrează-mă cu puternicul tău scut! Tu îndulcește-mi în ceasul morții fructele amarelor mele osteneli. Amin!” [Mitropolitul Andrei Șaguna, Texte alese, selecție realizată de Mircea Păcurariu, Constantin Necula, Paul Brusanowski, Editura Andreiana, Sibiu, 2010, p. 11-14]
Arhiepiscopul și mitropolitul Iosif Raiacici „a tot slaveno-sârbesc și românescului de legea grecească neunită din monarhia austriască popor” i-a conferit episcopului Andrei Șaguna, în aceeași zi de 18 aprilie 1848, gramata sau „singhelia” de hirotonie prin care era atestată hirotonia sa în treapta arhierească și îi era conferită autoritatea ierarhică și jurisdicție canonică asupra clerului și mirenilor din „scutita eparhie a Principatului Transilvaniei”. Necesitatea singheliei, ca atestare a jurisdicției canonice era reglementată de către dreptul canonic al secolului al XIX‑lea. În cunoscutul său „Compendiu de Drept canonic”, publicat în anul 1868, Mitropolitul Andrei Șaguna arăta că potrivit tradiției canonice răsăritene noul episcop trebuia înzestrat cu gramată mitropolitană de către mitropolitul său, astfel ierarhul primind „dreptul de jurisdicțiune” în eparhia sa: „Ce se ține de înzestrarea noului episcop cu gramată metropolitană, aceea se dă de către metropolitul respectiv, în vigoarea căreia noul episcop capătă dreptul de jurisdicțiune în acea eparhie, pe care s-a ales și s-a hirotonit de către metropolitul său, căci legiuește canonul: «că întărirea celor ce se fac pentru un episcop nou, să se deie metropolitului»” [Andrei Șaguna, Compendiu de dreptul canonic al unei sântei, sobornicesci și apostolesci Biserici, Tipografia arhidiecezană, Sibiu, 1868, p. 122].
Tot în aceeași zi, mitropolitul Raiacici se adresa printr-o circulară tuturor protopopilor, preoților, diaconilor, domnilor, ostașilor și tuturor dreptcredincioșilor creștini din Transilvania vestindu-le că pe „arhimandritul Andrei Șaguna cu puterea nouă de la Dumnezeu dată în 18 aprilie a(nul) c(urent) chemând darul Preasfântului Duh întru episcopul Ardealului (...) după rânduiala de biserică prescrisă l-am sfințit”, recomandându-le tuturor „ca lui toată înalta prețuire, cinste și ascultare să-i deie și pre acela de aci înainte, ca pre legiuitul lor arhiereu în biserici în ectenii și în alte obișnuite după locuri așezământul bisericii, în obișnuitul chip să-l pomenească, în treburile lor cătră dânsul să se întoarcă și de acolo să aibă toată trebuincioasa dezlegare a aștepta” [Iosif Raiacici către credincioșii ortodocși din Episcopia Transilvaniei, Carloviț, 18 aprilie 1848, în Andrei Șaguna, Corespondența I/2, ediție, studiu introductiv și note de Nicolae Bocșan, Ioan-Vasile Leb, Gabriel-Viorel Gârdan, Bogdan Ivanov, Vasa Lupulovici, Ioan Herbil, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2007, doc. 13, pp. 84-85].
Consacrat arhiereu, Andrei Șaguna a plecat de la Carloviț spre Transilvania chiar în după-masa zilei hirotoniei sale, fiindcă revoluția pașoptistă de la Viena și Pesta dezlănțuise și spiritele națiunilor din sud-estul Monarhiei austriece. După cinci zile, sâmbătă, 24 aprilie, Șaguna a ajuns la Sibiu unde a fost întâmpinat cu entuziasm de tineretul revoluționar românesc și săsesc, a doua zi liturghisind pentru „întâia oară ca episcop în biserica de la Poarta Turnului”, cunoscută și ca „biserica din groapă” cu hramul Buna Vestire [Andrei Șaguna, Memorii din anii 1846-1871, Tipografia arhidiecezană, Sibiu, 1923, p. 14]. În acest fel începea o nouă etapă în viața lui Șaguna și a Eparhiei Ardealului, o perioadă de ample transformări, înnoiri și reforme care a fost reținută de istorie drept „epoca lui Andrei Șaguna”.
La împlinirea a 170 de ani de la acel eveniment fundamental al vieții Sfântului Andrei Șaguna și a românilor ortodocși din Transilvania am socotit că este necesar să reproducem în paginile oficiosului șagunian gramata mitropolitană emisă de mitropolitul Iosif Raiacici, primatul Bisericii Ortodoxe din Imperiul Austriac, pentru a fi cunoscută de cler, de șaguniști și de toți cei pasionați de istorie. Documentul se păstrează în patrimoniul Colecțiilor Speciale ale Bibliotecii Centrale Universitare „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca, purtând descrierea „act de hirotonisire Andrei Șaguna, manuscris sertar 155/12”. Cel mai probabil documentul a ajuns în colecția BCU-Cluj prin intermediul lui Teodor V. Păcățian (1852-1941), istoric și redactor vreme îndelungată al Telegrafului Român, care a avut acces nemijlocit în arhiva și biblioteca mitropolitană de unde a extras și folosit o serie întreagă de surse în lucrările sale numeroase de istorie a mișcării naționale românești și în monografiile dedicate unor personalități precum Ioan Mețianu, Andrei Șaguna și Iosif Gall. Mutându-se la Cluj după Marea Unire din 1918, Păcățian a luat cu sine mai multe documente șaguniene, pe care le-a donat ulterior Bibliotecii Universitare.
Actul de hirotonie este scris în limba română cu grafie chirilică pe o hârtie de bună calitate, îngălbenită de vreme, cu dimensiunile 74 cm x 54 cm. Fiind un document festiv, singhelia este încadrată în partea superioară de stema mică, iar în cea inferioară de pecetea cea mare a Mitropoliei Carlovițului, purtând în dreapta jos semnătura olografă a emitentului: „smeritul emerit Arhiepiscop și Mitropolit Iosif Raiacici”.
Gramata de hirotonie a episcopului Andrei Șaguna,

Carloviț, 18 aprilie 1848
„Iosif
Cu mila lui D(umne)zeu pravoslavnic arhiepiscop al Carlovițului și a tot slaveno-sârbesc și românescului de legea grecească neunită din monarhia austriacă popor mitropolit precum și a preasfințitei țezaro-crăiești și apostolicești Maiestăți actualnic sfetnic dinlăuntru.
Spre umilitele rugări precum a clerului de pravoslavnica credință a răsăritului neunită din Marele Principat a Transilvaniei, așa și a smereniei noastre a Sa Preasfințită Țezaro-Crăiască și Apostolească Maiestate Preamilostivul nostru monarh, văduvul de la anul 1845 prin moartea în Domnul fericit odihnitului episcop Vasile Moga, carea s-au întâmplat în 17 oct(ombrie) a aceluiași an, episcopat a Marelui aceluiași Prințipat a Transilvaniei de pravoslavnica credință a răsăritului neunită a-l deplini și oare acest sfârșit preaîndurat a îngădui au binevoit ca sub președenția comisarilor de crăiască în acel Prințipat ocârmuire numiți prin însuși clerul românesc transilvan să se aleagă și mai vârtos să se prezenteze de episcop un bărbat activ și harnic de limbile de acolo, iară mai ales cea românească, precum și de drepturile, orânduielile și datinile în Transilvania obicinuit cunoscător, carele deodată dragostea și încrederea subordinatului cler și popor cătră sus număratele însușiri în mai mare măsură le-ar avea în sine împreunate și cu înfrânarea, curățenia vieții și a năravurilor și cu credință cătră stăpânire și cătră stat s-ar deschilini (deosebi/distinge n.n.); așa fel de alegere în 20 septembrie/ 2 octom(brie) a(nul) t(recut) 1847 în orașul Turda prin protospresbiterii (protopopii, n.n.) și trimișii protopresvite(rate)lor (protopopiatelor, n.n.) de legea răsăritului neunită, în ființa de față a comisarilor prin crăiasca ocârmuire la actul acesta anumit rânduiți, sfârșindu-să și Prea Sfinției Sale a Maiestății înștiințare despre aceea făcându-se, a Sa Preasfințită Maiestate din trei persoane care au fost prin cler reprezentate, pre ANDREI ȘAGUNA fostul arhimandrit a s(fintei) mănăstiri Covil și vicar general și administratorul văduvului până aci episcopat de legea grecească neunită a Marelui Prințipat a Transilvaniei ca pre un bărbat cu învățătura, cunoașterea limbilor în Transilvania întrebuințate și cu curățenia năravurilor întră acele deschilinit, întru episcopul de legea răsăritului neunită în Transilvania preaîndurat a-l denumi și a-l rândui de bine au cugetat. Deci în urmarea efectuatei înștiințări despre denumirea episcopului de legea noastră în Transilvania prin mijlocirea prezidialei scrisori a canțelarului înălțatei Cănțălarii transilvane nouă făcute, după ce au venit denumitul episcop încoacea la Noi, chemând darul D(umne)zeului l-am sfințit pre el, pre suslăudatul domn Andrei Șaguna întru episcopul Marelui Prințipat a Transilvaniei, încredințându-ne mai cu samă în alegerea clerului care știe drept credincioasa mărturisire a bisericii noastre, așișderea și în făgăduințele lui în scris și cu gura înaintea feții bisericii despre Credeu și credință date. De unde prin punerea mâ(i)nilor Smereniei Noastre cu darul Duhului Sfânt are pre sine vrednicie arhierească și ocârmuirea bisericii pomenitei sale eparhii și putere după arătarea sf(in)tei biserici a Sfinții Cinstitorii Cântăreți și Ipodiacon diacon și desăvârșit prezviter și protoprezviter, cătră aceia în mănăstiri egumeni și tot ce lui ca arhiereului de a Sa Maiestate preaîndurat denumit iară de nou după dreptate și lege sfințit de așezământul bisericii încredințate și îngăduite a face și a lucra spre zidirea duhovniceștii sale turme; întru altele în cele dogmaticești și duhovnicești de lege atingătoare lucruri Arhiepiscopului acestuia a Carlovițului nu mai puțin și al Mitropolicescului Sinod după preaînaltul așezământ este supus și are a să întoarce. Drept aceea tuturor vouă carii în de D(umne)zeu scutita eparhie a Prințipatului Transilvaniei de rândul duhovnicesc sau mirenesc de toată dignitatea treapta, vrednicia, diregătoria și starea vă aflați de a Noastră sf(ân)tă Biserică a răsăritului neunită creștinilor are Preasfinția Sa domnul Andrei Șaguna prin această singhelie de episcopul vostru diețezan vi-l trimitem, arătân(d) vestea vi-l publicăm sfătuindu-vă și părintește încredințându-vă pre el de acela să-l cunoașteți aveți și să-l cinstiți întru toate cele bune și credincioase lui să vă aplecați și să vă supuneți ca învățătoriului lor și ca turma păstorului său carele poartă pre sine fața Mai marelui Păstorilor a lui H(ri)s(tos) Mântuitoriul.
Datu-s-au în Mitropolia noastră în Carloviț, în 18 aprilie în Dumineca Tomii al anului Domnului 1848.
Smeritul emerit Arhiepiscop și Mitropolit
Iosif Raiacici mitr(opolit)”
Circulara mitropolitului Iosif Raiacici către credincioșii ortodocși români din Episcopia Transilvaniei, Carloviț, 18 aprilie 1848
„Iosif
Cu mila lui D(umne)zeu pravoslavnicul arhiepiscop al Carlovițului și al tot slaveno-sârbescului și românescului de legea grecească neunit din monarhia Austriei popor mitropolit și țezaro-crăieștii și apostoliceștii Maiestați actualnic sfetnic din lăuntru.
Binecuvântaților protopresviteri, cucernicilor preoți, diaconi și toatei cete preoțești, înțălepților și de bun neam născuților domni, ostașilor și oastei, precum și tuturor de toată diregătoria și starea, neamul și vârsta dreptcredincioșilor creștini, cari se află în de Dumnezeu scutitul protoprezviterat, iubiților noștri în Duhul Sfânt fii, dar și pacea de la Domnul Dumnezeu și Mântuitoriul nostru Isus Hristos să se înmulțească.
Cu puterea diregătoriei și a datorinții Nouă cătră ocârmuirea stării pravoslavnicii noastre greco-neunite biserici a răsăritului cuvenite despre urmarea și deplinirea vacantelor scaune arhierești din inimă îngrijindu-ne, ca Voi credincioșilor, cari prin moartea celui mai de pe urmă arhiereu al Vostru, a lui Vasilie Moga ați rămas săraci, să fiți îndelung lipsiți de pășunea voastră cea duhovnicească și vacanta eparhie în ocârmuirea sa scădere să nu pătimească, n-am lăsat în deșert Majestății Sale despre deplinirea aceiași eparhii și denumirea episcopului reprezentație a face; și deoarece a Sa Maiestate, după îndurarea Sa privind spre duhovniceasca trebuință a credincioșilor Săi supuși și spre rugarea noastră, precum și spre actul alegerii de la Turda, s-au milostivit pre preacinstitul arhimandrit Andrei Șaguna întru episcopul de Dumnezeu scutitei eparhii a Marelui Prințipat al Ardealului, preaîndurat a-l denumi și pre El pentru sfințire la Noi a-l îndrepta au binevoit; iară Noi pre zisul arhimandrit Andrei Șaguna cu puterea Nouă de la Dumnezeu dată în 18 aprilie a(nul) c(urent) chemând darul preasfântului Duh întru episcopul Ardealului și a cetăților, orașelor și satelor ce se cuprind întru acela după orânduiala de biserică prescrisă l-am sfințit.
Drept aceea, Vouă, celor ce în de Dumnezeu scutitul protoprezviterat ... precum și de starea duhovnicească așa și de cea mirenească vă aflați de sfânta noastră pravoslavnică mărturisire a răsăritului neunit creștinilor, pre bine numitul Preasfințitul domn Andrei Șaguna, ca pre adevăratul vostru episcop vestindu-l, clerului și poporului protoprezviteratului acestuia recomandăm: ca lui toată înalta prețuire, cinste și ascultare să-i deie și pre acela de aci înainte, ca pre legiuitul lor arhiereu în biserici în ectenii și în alte obișnuite după locuri așăzământul bisericii, în obișnuitul chip să-l pomenească, în treburile lor cătră dânsul să se întoarcă și de acolo să aibă toată trebuincioasa dezlegare a aștepta.
Datu-s-au în mitropolia noastră în Carloviț, în 18 aprilie, anul Domnului 1848.
Iosif Raiacici m.p.
Arhiepiscop și Mitropolit”
Cercertător științific III 
Dr. Mircea-Gheorghe Abrudan