Pr. Prof. Dr. Nicolae DURA, Viena
Prezenţa
românilor care au trăit în Austria este o parte constitutivă a unei vieţuiri
comune de trei secole. Aceasta este strâns legată de istoria Monarhiei.
Provincii cu majoritate de populaţii româneşti au aparţinut Imperiului
habsburgic: Transilvania (1688-1867-1918), Oltenia (1718-1739), Banat (1718-1918) şi Bucovina (1775-1918, cf. Nicolae DURA, Biserica trăită departe. Viaţă religioasă a
românilor din Austria. Ed. IBMBOR, Bucureşti 2005, p. 50). Ȋn
Viena şi ȋn ȋmprejurimi au desfăşurat activitatea mii şi mii de soldaţi români,
ȋnsoţiţi de ofiţeri şi preoţi militari de acasă: din Transilvania, din Banat
sau din Bucovina. Până astăzi există mai multele cimitire cu mii de soldaţi
români ȋnmormântaţi căzuţi şi ȋnmormântaţi meleagurile actuale din Austria.
Până în primul deceniu ale secolului al XIX-lea, preoții
români militari au reprezentat o realitate mai rară în cadrul armatei
austriece, dar din deceniul al treilea au apărut schimbări semnificative pentru
acordarea asistenței religioase a ortodocșilor și a greco-catolicilor din
armata imperială. Potrivit unor decrete imperiale, devenea obligatoriu pentru
soldați să participe cel puțin o dată pe lună la Sfânta Liturghie, iar dacă
într-un regiment existau 1000 de soldați care aveau aceeași confesiune, aceștia
aveau dreptul să primească la regiment un preot militar propriu, care să țină
slujbe pentru ei. În aceste ȋmprejurări, preoții români militari au început să
devină o prezență constantă în spaţiul vechii monarhii austriece şi din 1868
monarhia ustro-ungară. Prin asistența religioasă, pastorală și filantropică
oferită de preoţii militari s-a ȋncercat să se face față spaimelor,
deznădejdii, suferinței sau dorului de casă. Potrivit Arhivelor de Război din Viena (Kriegsarchiv) existau ȋn vremea primului
război mondial peste 800.000 de soldați români (Ionela ZAHARIA, Clerul militar
român din Austro-Ungaria în marele război, teză de doctorat, Universitatea
„Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca Facultatea de istorie și filosofie, Cluj Napoca 2016). Ȋn această situaţie au fost recrutaţi preoți cu o educație
superioară aleasă, cunoscători de limbi străine și buni oratori, au fost
mobilizați pentru a păstori numărul mare de soldați de pe front, din spitale și
din lagăre de prizonieri. Preoţii militari aveau ca
sarcină principală acordarea asistenţei religioase (spoveditul şi împărtăşitul
militarilor, binecuvântarea lor, serviciile liturgice din Duminici şi zilele de
sărbătoare, prohodirea şi îngroparea celor căzuţi în lupte, pomenirea lor) dar
şi acordarea primului ajutor răniţilor, precum şi urmărirea condiţiilor în care
se pregătea hrana trupei şi, mai ales, a bolnavilor (Adela VÎLCU, Locul şi rolul preoţilor
militari în armata României. The role and place of military priests in the Romanian
army. ȋn vol. Biserica si Armata-Slujire si Jertfa – Editura
Centrului Tehnic-Editorial al Armatei Bucuresti 2006). Ei erau o prezenţă importantă
alături de soldaţi şi ofiţeri, ei trebuiau să ȋmbine: curajul, ȋnţelepciunea
dar şi ȋnalta vocaţie sacerdotală şi ȋn condiţii cu totul şi cu totul
deosebite.
Comitetul de
caritate pentru soldaţii români răniţi, Viena 1914.
Iată câteva nume ale preoţilor români care au activat o
perioadă mai mare ȋn armata imperială la Viena: Protopopul Sava Popovici-Săvoiu,
Protosinghelul Prof. Dr. Virgil Ciobanu, Protopopul Pavel Boldea, Preotul Ilie
Hociotă, iar pentru perioade mai scurte au fost şi preoţii: Ioan
Dihn (1914-1915), Aurel Raica (1915-1916), Ioan Imbroane (1916), Victor Racoce
(1916), Demeter Turanu (august- septembrie 1917), Paul Popa şi Gheorghe
Opreanu.
Protopopul Sava Popovici-Săvoiu (1818-1906) s-a nascut la 11/23
octombrie 1818 în localitatea Râu Sadului ȋn apropierea Sibiului. Între anii
1835-1837 tânărul Sava a urmat cursurile Şcolii Grănicereşti, apoi Şcoala
Normală Catolică din Sibiu şi din (1838) la Institutul Terezian din acelaşi
oraş. A funcţionat la Deva, ca învăţător (1845-1849),
prilej cu care a fost martor, a simţit şi a observat direct desfăşurarea
revoluţiei din 1848-1850. În
anul 1850 episcopul Andrei Şaguna l-a hirotonit preot şi l-a ajutat să ocupe o funcţie de preot militar în armata
habsburgică (cf. Claudiu
MUNTEANU, Pe urmele Corifeilor Ardeleni din Comuna Sadu, Sibiu 2015).
Despre
acest preot militar de regiment, despre protopopul ortodox Sava Popovici-Săvoiu avem o
mărturisire emoţionantă: era „un bătrân
foarte respectabil, cu plete lungi şi albe, un moş foarte simpatic de vreo 70
de ani, fost prin toate războaiele, în care Austria a
trimis regimente româneşti… era o inimă bună, pioasă, românească, o inimă de
aur”(Iuliu MOISIL, Viaţa
studenţilor români din Viena în a doua jumătate a veacului al XIX-lea,
Amintiri, în APORV 1969, p.
54). Acesta
slujea în Biserica garnizoanei din Viena.
Vreme de 23 de
ani, ȋn perioada1875 -1897 a stat la Viena. Având talent s-a dedict picturii și
sculpturii, fiind ales, ȋn 1879, membru al societății vieneze de pictură
„Albrecht Dürer”. El a
fost un biograf a cărui operă descrie, probleme sociale, politice, economice,
religioase, militare etc. din Transilvania şi o parte a Europei (Polonia,
Ungaria, Germania, Austria, Italia, Croaţia, Serbia ş.a.), evenimente pe care
el ȋnsuşi le-a trăit. Preotul
Sava Popovici-Săvoiu a murit la 16/29 Martie 1906, şi a
fost înmormântat în curtea vechii biserici a localităţii natale.
Protosinghelul Prof. Dr. Virgil Ciobanu a văzut
lumina zilei la Roşia Montană, în Munţii Apuseni, la 10 februarie 1876. După
absolvirea liceului Şaguna, din Braşov a studiat la Academia Teologică din Sibiu şi apoi la Facultatea de teologie din Cernăuţi, obţinând
doctoratul în Teologie. A studiat şi medicina la Viena şi Praga, obţinând
doctoratul. În anul 1905 se afla la Viena în calitate de preot militar, la cele
două regimente româneşti din capitala imperiului.
Virgil
Ciobanu venise de la Sibiu, oraş numit odinioară „mica Vienă“
(Dr. Nicolae MLADIN,
Mitropolitul Ardealului, Biserica
Ortodoxă Română şi unitatea poporului, în APORV, 1968, p. 39). şi s-a impus printre românii
dornici de a se aduna într-o comunitate ortodoxă română. A contribuit la
închirierea şi amenajarea spaţiului, pentru o capelă în centrul Vienei, ȋn
Löwelstrasse 8, ȋn Palatul Dietrichstein, ȋn anul 1906. A slujit ca preot al
capelei până în 21 februarie 1912. Reîntors în ţară a intrat în învăţământul
medical universitar ajungând şef de lucrări la catedra de medicină legală de la
Cluj (http://ot.ubbcluj.ro/despre-noi/misiune-istoric/fosti-profesori
22.04.2018). A predat şi la Academia teologică din Cluj, cursuri de Medicină
pastorală, iar între 1954 şi 1962 a predat aceeaşi disciplină la Facultatea de
Teologie din Bucureşti. În anul 1953 s-a închinoviat în Mănăstirea Hodoş-Bodrog, de lângă
Arad. A adormit întru Domnul la 24 septembrie 1965 la Cluj, la ȋnaintata
vârstă de 89 de ani.
Protopopul
Pavel Boldea (1862-1920) a fost
preot militar la Viena ȋntre anii 1898 şi 1906, apoi a fost transferat la Sibiu, unde avea şi un
fiu ofiţer. La venirea sa la Viena dispunea deja de o experienţă frumoasă de
preot militar la Sibiu şi Budapesta. Acesta a reuşit
„cu devotament sfânt“ să susţină lucrarea catehetică şi românească organizată
cu copiii românilor vienezi pe lângă capelă. „Capela din Viena a devenit în ultimii ani un centru important al
Românilor aflători în Viena. Ea îngrijeşte nu numai de nevoile sufleteşti ale
conaţionalilor noştri, dar contribuie şi la răspândirea culturii române,
printre ai noştri“ (N. MIŞU, Ministru Plenipotenţiar al
României la Viena, cf. Ic. Stavr.
Coriolan BURACU, Scrisoare despre protopop militar Pavel BOLDEA. Arhiva
parohială).
A predat religia şi limba română la 60 de copii, cinci ore pe săptămână.
Pr. Pavel Boldea era un bănăţean foarte energic şi
demn. El a fost străbunicul renumitului critic literar şi profesor Virgil
Nemoianu (Ziarul „Învierea“, Timişoara 1 nov. 1995, p. 9). În
timpul primului război mondial era conducătorul a 42 de preoţi români
transilvăneni care se aflau în armata austriacă. Şi în 27 octombrie 1917 era pe
front ca protopop militar.
Acest
preot a avut o soră Marina Hociotă (1896-1977), ce a devenit călugăriţă ȋn
Mănăstirea Văratec cu numele Mina şi a servit ca soră de caritate ȋn ambele
războie mondiale. Această monahie vrednică şi curajoasă a primit gradul de sublocotenent şi a primit ȋnalte
decoraţii pentru devotamentul şi slujirea ei. După 1945 s-a
întoars la Mănăstirea Varatec, cu conştiinţa împăcată: „Noi, călugăriţele şi
călugării, ne-am pus în nesiguranţa vieţii... pentru ţară şi am slujit cu
credinţă şi am mers în război cu toată conştiinţa, în ajutorul răniţilor pentru
care am muncit cu un sentiment sfânt, să le ajutăm în suferinţă... Ne-am
împlinit datoria nu ca nişte oameni, ci ca ostaşi ai Domnului şi ai ţării
noastre, făcând ascultarea până la capăt, la terminarea războiului“. Ce
frumoasă mărturisire şi slujire.
Preoții ortodocşi
români și-au făcut datoria, pretutindeni unde au fost trimiși ȋmpreună cu
soldații lor.