Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

joi, 1 noiembrie 2018

„Nu putem fi la Kyoto ca la Rășinari sau la Hamburg ca la Salonic”. Discurs la Conferinţa „Unitate. Credință. Neam. De 100 de ori România” desfăşurată în cadrul Întâlnirii Tinerilor Ortodocşi, ediţia 2018, Sibiu


Emil Hurezeanu


Ţara, neamul şi limba sunt supuse istoriei. Nu sunt așa ca pe prapurii noştri mitropolitani însemne cu fir de aur ale eternităţii. Ne place să credem că noi muritorii, și cei tineri și cei mai puțin tineri, trăim în numele lor, în realitate ne și sfârșim în numele lor.
Neamul, ţara, națiunea, limba sunt şi funcții ale diverselor straturi așternute, trăite, consumate, uitate, acoperite. Când te aștepți mai puțin, ele reapar. Trecutul, mai precis memoria noastră, nu este numai amintirea.
Amintirea noastră este defectuoasă, și a indivizilor, și a insului, și a colectivităților. Memoria este formată și din ceea ce ne amintim și din ceea ce am uitat.
Într-atât de mult, încât un mare umanist și gânditor religios francez spunea că membrii aceleiași națiuni au în comun și ceea ce își amintesc, și ceea ce au uitat.
Ce ne amintim? Ne amintim de această lume din sudul Transilvaniei, la începutul veacului al 19-lea, când deja de peste un secol, Biserica Ortodoxă a românilor fusese scoasă din scenă în mod oficial. Ierarhia și preoțimea ortodocşilor funcționau ca un auxiliar al Bisericii Ortodoxe Sârbe.
La Carloviţ era Mitropolia, și nu neapărat în Sibiu. Orașul era medieval, fortificat, conducătorii erau germani. Românii stăteau la marginea lui. Intrau ziua, trebuiau să plece noaptea.
Germanii erau, spre deosebire de alte seminţii din Transilvania, protestanți, austeri, și probabil asta i-a ținut și le-a consolidat supraviețuirea, indiferenţi la ceilalți.
Dar de multe ori indiferența între o minoritate și o majoritate mai ales e o formă mai bună de conviețuire pentru ambele părți decât spiritul imperial, cuceritor, agresiv.
Andrei Şaguna vine atunci, la 37 de ani, dinspre Marea Mediterană, trecând prin miezul Austro-Austriei, încă nu era Austro-Ungaria.
Îmi aduc aminte de cuvintele lui Robert Musil, un scriitor austriac, care spunea: „Eu sunt austro-ungar, fără ungar”. Andrei Șaguna era și el un austro-ungar, fără ungar, deşi face studii la Miskolc, apoi la Vârşeţ şi Budapesta, vorbea perfect limba germană, latină, greacă, maghiară, română.
Şaguna coboară la Sibiu și găsește aici o lume semi-rurală, oarecum destructurată și oropsită. În 25 de ani o transformă din cătunul ortodox în una dintre cele mai înfloritoare mitropolii ortodoxe din Europa Răsăriteană.
Şaguna este contemporanul nostru nu doar pentru că a fost canonizat şi pentru că avem nevoie de interlocutori. Nu putem sta singuri între noi și de capul nostru. Am văzut, privindu-vă pe voi, în bucuria deschisă, necontrafăcută, liberă, a participării, așteptând mesajul.
Îl aveți cei mai mulți dintre voi, este mesajul creștin, mesajul ortodox, mesajul românesc patriotic. Dincolo de aceste mesaje avem nevoie și de interlocutori.
Fără mesageri nu există mesaje credibile. Nu întâm­plător unul dintre cei mai importanți filosofi clasici germani, care a sanctificat statul, Hegel, spune că timpul axial și personajul axial prin excelență este Hristos,  figura centrală a istoriei, nu doar a religiei creştine.
De la Hegel, un cunoscător al mersului istoriei, între teze, antiteze și sinteze, primim o astfel de declaraţie cu încredere. Tot Hegel spune că religia, spre deosebire de filozofie, are o putere de atracție și de iradiere absolut fenomenală, unică în istoria omenirii.
Religia are o forță mito-poetică care mobilizează imaginația prin figuri, povești, imagini, pe care filosofia nu le poate crea niciodată.
Sunt convins că bucuria dumneavoastră este una dintre cele mai autentice forme de bucurie profundă.  Pe lângă asta, cu toţii așteptăm și mesageri,  interlocutori. Vrem oameni cu care să vorbim despre ce avem în comun și mai ales despre ce vrem să ni se întâmple tuturor.
Poate că această întrunire care s-a făcut, aici, în Transilvania, în cel mai mare neindiferent loc al Ortodoxiei române, are o legătură cu o izbândă, cu o perspectivă închisă, cu o așteptare răsplătită a ceea ce urmează și mai ales a ceea ce meritaţi dumneavoastră. Sunt convins că în curând se va întâmpla acest lucru.
Noi suntem trecători prin viață, și când vrem să avem de a face cu moartea, prin cimitire. Cimitirele cele mai interesante sunt mausoleele naționale, Panteonul, Cimitirul Père-Lachaise, Cimitirul Bellu, unde sunt morții celebri.
Dacă veți avea ocazia și curajul, din când în când, toamna, să vă plimbați prin cimitirele cunoscute cu oameni care v-au fost sau au fost înaintașilor noștri și ar putea fi nouă interlocutori, veţi vedea că la mormântul lui Voltaire, de exemplu, nu există decât flori de fontă.
La mormântul lui Jean-Jacques Rousseau sunt flori proaspete. La mormântul lui Baudelaire sunt pietre și semne runice. La mormântul lui Cioran sunt semne de întrebare și scrisori disperate aforistice ale cititorilor lui arabi. La mormântul lui Simone de Beauvoir şi Jean-Paul Sartre, la care eu m-aş opri cel mai puțin, din motive strict personale, întotdeauna sunt mari buchete cu flori proaspete.
La mormântul lui Raymond Aron, nu e nimeni, niciun fel de floare. Din fericire, busturile din apropierea mormântului lui sunt sculpturi de Brâncuși.
Ce înseamnă asta?  Înseamnă că morții au o viață și după moarte. Trecutul se luminează în funcție de dorința noastră și mai ales în funcție de nevoia noastră.
Noi nu suntem pe lume întâmplători, nu suntem singuri pe lume pentru că ne naștem probabil acolo unde trebuie, aici, la Baia Mare, în Germania, Kyoto. 
După ce ne naștem, foarte repede aflăm sau suntem făcuți să aflăm, că nu putem fi la Kyoto ca la Rășinari sau la Hamburg ca la Salonic. De ce?
Pentru că suntem de fiecare dată rezultatul întretăierii unor coordonate axiale, pe timp, pe verticala, unde înaintea noastră s-au întâmplat multe și au fost mulți alții și pe orizontal latitudinală, unde este spațiul contemporan cu noi. 
Cea mai mare greșeală este să credem că în absența mesagerilor vii, nu avem mesageri în morminte şi în istorie. Ei așteaptă doar candela și lumina noastră ca să se îndrepte spre noi.
Cine sunt acești mesageri? Nu sunt totdeauna aceiași, nu sunt la fel de necesari și la fel de bineveniți.
De exemplu, Mihai Viteazul este un mesager mitologic, chiar cinematografic. După părerea mea, Mihai Viteazul, cu merite eroice foarte însemnate, a făcut mai puțin în mod efectiv pentru istoria culturală, religioasă și pentru libertatea poporului său decât Andrei Șaguna.
Or, Andrei Șaguna stă într-un unghi mai obscur al istoriei. Noi îl pomenim mult la Sibiu, dar, în realitate, nu Andrei Șaguna e pe soclu dinaintea Muzeului Astra, arătând cu mâna spre Muzeul Asociațiunii, ci Gheorghe Bariţiu, deşi ideea Astrei a fost a ortodoxului ierarh Șaguna, primul ei președinte.
În așteptarea ultimului și celui mai important mesager de la sfârșitul timpurilor vom mai avea parte de mesageri salvatori.
Să avem încredere, vin! Până atunci, să ne îndreptăm spre trecut și să ne întrebăm ce ar fi spus astăzi, aici, Andrei Şaguna, invitat sau nu pe scenă alături de Patriarhul României și Înaltpreasfințitul Mitropolit al Ardealului.
Şi-ar fi adus aminte că a venit şi el aproape tânăr la Sibiu, că a inventat „Telegraful Român”, Statutul Organic al Bisericii, a reinventat limba română bisericească, că a știut între primii politicieni naționali români, că dincolo de luptă e nevoie de diplomație și de arta compromisului cu sârbii, cu uniţii, cu austriecii, cu cei de dincolo de munți.
Să fim atenți. Nu suntem deloc singuri. Dacă mesagerii pe care îi așteptăm astăzi încă nu au venit, dacă interlocutorii noştri nu ne mulţumesc întotdeauna, atunci să ne îndreptăm spre trecut, pentru că acolo sunt prietenii și interlocutorii și multiplicatorii noștri, care din trecut devin necesari astăzi.
Dincolo de această sărbătoare a neamului, a credinței, a nădejdii, a dragostei, pe care fiecare dintre noi le va declina altfel ajungând acasă, trebuie să ne găsim sprijin, duhovnici, îndrumători în înaintașii de care avem nevoie astăzi, dar și în semenii noștri, în contemporanii noștri pe care îi avem de-a dreapta și de-a stânga noastră. Dar în sus, în timp, și în jos, în jurul nostru, îi vom găsi de fiecare dată pe adevărații îndrumători. ˝