Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

joi, 1 noiembrie 2018

Tehnologia duhovnicească



       Suntem homo sapiens, dar și homo faber. În lunga istorie a omului, uneltele au fost prelungiri ale corpului, conceptute ca instrumentar de supunere a naturii (ostile): focul civilizează dieta și conservă alimentele, roata scurtează distanțele, cioplirea silexului ameliorează performanța cinegetică (deci rata de supraviețuire), busola permite navigația în relativă siguranță și tot așa. Oricâte unelte ar fi creat omul, imitându-și Creatorul, acestea i-au fost mereu supuse: le-a folosit punctual, pentru operațiuni specifice, de scurtă durată, chiar dacă repetate. Chiar și când s-a produs prima revoluție industrială - bazată pe motorul cu aburi - consecințele sale au fost spectaculoase, fără să diminueze suverana autonomie a omului, ca utilizator liber al propriilor tehnici. Firește, Modern Times (filmul lui Chaplin) denunța deja, în termenii lui Huxley din romanul A Brave New Word, riscul mecanizării producției: muncitorul devenea, acolo, o anexă a mașinii. Iată că acest risc a crescut exponențial odată cu revoluția digitală, care ne-a legat de ”terminalele” noastre printr-o conexiune permanentă, adictivă și fără alternativă. Gândurile prezentului editorial mi-au fost inspirate de o fotografie cu o serie de monahi, așezați pe o bancă (din curtea obștei lor). Toți erau cu ochii pironiți în telefon. Pentru că telefonul inteligent nu mai e un instrument printre altele. Nu se aseamănă cu un briceag elvețian, pe care-l folosești la nevoie, pentru a decoji un măr sau a deschide capacul unei sticle. E o proteză tehnologică adictivă, care face din orice utilizator un punct în uriașa rețea de telecomunicații globale, via internet: mitul Ucenicului vrăjitor ajuns la paroxism!
            Sigur că, dacă primim sfaturile vreunui călugăr îmbunătățit, vechi în zile și adânc în rugăciunea inimii, acela ne va spune scurt: ”să nu fie!”. Lăsați, fraților, ”drăcoveniile” acestea care vă toacă timpul, vă mută gândul de la Dumnezeu și vă aruncă în prizonieratul celor lumești. Există, desigur, și această decizie radicală de auto-protecție, numai că ea te scoate brusc, fie că ești laic sau cleric, din fluxul profesional, social și informațional din care se compun interacțiunile contemporane. Nu e vorba despre ”riscul” de a rata nu știu ce fake news de două parale, ci despre acela de a-ți pierde ”clienții”, prietenii, dialogul cu familia (care poate sfida, azi, geografia). Nu comunicăm, nu mai existăm socialmente, cu toate urmările acestei absențe. Or, o știm de la Aristotel, suntem ființe sociale. Și învățătura creștină ne vede ca mădulare ale Bisericii, în comuniune visată, ”aspirațională”, cu semenii noștri apropiați sau mai îndepărtați. Firește, îndemnul delfic – meden agan – reciclat de Părinții Cappadocieni – rămâne la fel de util ca și principiul paulin: ”toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos”. De aceea suntem sub guvernarea propriei rațiuni: pentru a ne putea doza gesturile, practicile, nevoile cotidiene, ferindu-ne de excese și disproporții. Să recurgem așadar la aceste pârghii de autocontrol, pentru a rămâne teferi sufletește.
            Adevăratul pericol vine din confuzia între viața spirituală și cea virtuală. Pe Facebook vezi și icoane, oameni care pomenesc sfântul zilei, rugăciuni, linkuri către conferințe interesante, postate pe YouTube, recomandări de lectură ziditoare. O parte din comunitatea creștină reală s-a mutat în această dimensiune digitală. Biserica însăși recurge tot mai mult la transmiterea vieții liturgice pe unde radio sau prin televiziune și mi se întâmplă adesea să primesc, de la feluriți ierarhi, meme pioase, pe Whatsapp... E dovada faptului că Biserica se adaptează timpurilor noastre - și bine face! - dar și proba a ce spuneam: o parte tot mai însemnată din identitatea noastră creștină, vie, se derealizează prin internet. Întrucât lumea virtuală există (și e clar mai comodă decât cea fizică), suntem tot mai des tentați să ne refugiem în ea ca într-o viață fără constrângeri, obligații și apăsări trupești: ea e suficient de seducătoare pentru a deveni lumea noastră de referință. Iată o perspectivă care merită atenția noastră critică, până și în lunile calde, de vară... Sper că deschiderea temei v-a pus pe gânduri.

Teodor Baconschi