A existat o colaborare între Biserică și
Armată în trecutul poporului român?
În tot decursul istoriei, oștile române au
fost însoțite pe câmpurile de luptă de preoți. De pildă, oștile lui Ștefan cel
Mare au fost însoțite și de preoții care săvârșeau slujba de îngropare a celor
căzuți la datorie. În oastea lui Mihai Viteazul se cunosc preoți care au luptat
cu sabia în mână împotriva oștirilor invadatoare otomane. Mai târziu, în
Transilvania, se cunosc zeci de preoți care au fost alături de țăranii
răsculați, în 1784, sub conducerea lui Horea, Cloșca și Crișan. În timpul
Revoluției de la 1848-1849 din Transilvania, Avram Iancu, conducătorul acestei
revoluții, a înființat în Munții Apuseni „Legiunea XIII Gemina”. În cadrul
acesteia s-au aflat și mulți preoți din localitățile din Apuseni și din
vecinătate.
În prima jumătate a secolului al XIX-lea,
în cadrul „Miliției naționale”, care s-a creat în Țara Românească, au activat
trei preoți. În timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza (1859-1866) s-au creat
primele posturi de preoți militari în armata română. Iar în Războiul de
Independență din 1877, trupele românești au fost însoțite pe front de zece
„confesori militari”. În timpul Războiului de Independență, în Mănăstirea
Horezu a fost înființat un spital militar și 15 măicuțe, în frunte cu maica
stareță Eufrosina Șteflea, au mers voluntar la spitalul militar din
Turnu-Măgurele, iar alte 15, în spitalul militar din Craiova, în care au fost
internați și îngrijiți sute de răniți, de către medici din Rm. Vâlcea și
maicile mănăstirii.
Deci, s-a creat o adevărată tradiție de
conlucrare între Biserică și Armată.
Încă înainte de intrarea României în
război, în 1915, preotul Constantin Nazarie, profesor la Facultatea de Teologie
din București, a fost numit protopop al preoților militari activi și al celor
care vor fi mobilizați în caz de război. La 15 august 1916 acest preot a fost
numit șef al Serviciului Religios de pe lângă Marele Cartier General al Armatei
Române.
În cursul războiului au slujit ca preoți
militari peste 250 de preoți din vechea Românie, câțiva dintre ei și-au jertfit
viața pe câmpurile de luptă pentru apărarea patriei. Alții au fost luați
prizonieri și deportați în Germania sau în Bulgaria, unde au trăit și au fost
obligați să muncească în condiții umilitoare. Toți acești preoți și-au făcut
din plin datoria pe câmpurile de luptă fiind apreciați de comandanții armatei
și decorați. Preoții care au rămas alături de credincioși în teritoriile
ocupate de trupele germane (Oltenia și Muntenia) au cunoscut suferințe și mai
mari. Aproximativ 20 de preoți din aceste părți de țară au fost împușcați de
soldații din armata germană. Alții au fost deportați în Germania, unde și-au
pierdut viața. În județele Constanța, Tulcea, Brăila și Ialomița, alți 20 de
preoți au fost împușcați de soldații din armata bulgară.
Nu trebuie trecuți cu vederea cei peste 250
de călugări și călugărițe care s-au înrolat ca voluntari în serviciile
medical-sanitare ale armatei române și câțiva au murit la datorie. Un singur
exemplu: Maica Mina Hociotă din Săliște, jud. Sibiu, devenită măicuță la
Mănăstirea Văratic, pe frontul din Moldova din vara anului 1917, a fost rănită
iar după externare a îndeplinit funcția de șef al trenului militar cu care s-au
transportat răniții la spitalele din Iași de pe frontul din sudul Moldovei.
Pentru merite deosebite, a fost decorată cu „Crucea Comemorativă de Război”,
precum și cu Insigna „Mărășești”. După război, autoritățile superioare ale
Bisericii Ortodoxe Române i-au încredințat funcția de maică stareță la
Mănăstirea din loc. Nămăești, jud. Argeș, unde a slujit până în anul 1977, când
a trecut în lumea cerurilor. A fost înhumată în Cimitirul Eroilor din comuna
Nămăești.
Într-o altă zonă a pământului românesc, în
Bucovina, mai mulți preoți au fost închiși într-un lagăr de lângă Graz; câțiva
au murit acolo din cauza condițiilor inumane de viață.
În Basarabia, mai mulți preoți „moldoveni”
au fost mobilizați în armata țaristă și trimiși pe front. Printre ei s-a
numărat și tânărul preot Alexei Mateevici, mort într-un spital militar din
cauza tifosului. Câțiva preoți au fost împușcați la retragerea trupelor rusești
bolșevice în vara anului 1917. În primele luni ale anului 1918, armata română
care a intrat în Basarabia a fost însoțită de peste 30 de preoți, fie din
vechea Românie, fie din Transilvania.
După ce România a intrat în război, la
14-27 august 1916, alături de puterile Antantei, autoritățile maghiare au
declanșat o puternică acțiune de reprimare a oricăror manifestări cu caracter
românesc. Atenția lor s-a manifestat în primul rând împotriva intelectualilor,
mai cu seamă a preoților, îndrumătorilor satelor românești.
Aproximativ 150 de preoți români – fie
ortodocși, fie uniți – au fost arestați, judecați și aruncați în închisorile
din Cluj, Tg. Mureș, Odorhei, Oradea, Timișoara, Caransebeș și Seghedin. Ei
erau acuzați de „trădare de patrie” (maghiară) sau de „spionaj în favoarea
României”.
Alți peste 220 de preoți și vreo 15
preotese, dintre care unele cu copii mici, au fost deportați în județul Sopron,
regiunea cea mai îndepărtată din vestul Ungariei, unde au trăit în cea mai
neagră mizerie, unii până la sfârșitul anului 1918. Majoritatea celor închiși
sau deportați erau din județele Sibiu, Făgăraș și Brașov sau din actualele
județe Covasna, Harghita și Mureș.
După retragerea trupelor române din
Transilvania, în septembrie 1916, peste 130 de preoți din părțile Sibiului,
Făgărașului și Brașovului au fost nevoiți să se retragă în vechea Românie de
teama represaliilor autorităților maghiare.
Menționăm și faptul că peste 20 de preoți
au fost mobilizați și trimiși pe front pentru îngrijirea sufletească a
soldaților români care erau nevoiți să lupte în armata austro-ungară, în Italia
sau în Galiția.
În primele luni ale anului 1919, au fost
uciși în Transilvania aproximativ 10 preoți, după destrămarea monarhiei
habsburgice și a bolșevizării armatei maghiare și secuiești, de către trupele
maghiare devotate regimului comunist în frunte cu Béla Kun.
Încă din 1917, Guvernul României a trimis
într-o „misiune patriotică” în Statele Unite și apoi în unele capitale din
Europa Occidentală pe preoții Ioan Moța din Orăștie și Vasile Lucaciu din
Șișești – Maramureș. Ei au fost primiți de diferiți români americani și de
însuși președintele W. Wilson. Iar în noiembrie 1918, Consiliul Național Român
Central cu sediul la Arad, l-a trimis pe profesorul Nicolae Bălan, de la
Institutul Teologic din Sibiu, la Iași pentru a prezenta Guvernului României
doleanțele poporului român din Transilvania.
De acolo, el a trimis o scrisoare lui
Vasile Goldiș prin care îl sfătuia să convoace o mare adunare națională la Alba
Iulia și să ceară unirea necondiționată cu România. În cursul lunii noiembrie
1918 toți preoții au lucrat pentru constituirea consiliilor naționale românești
locale și a gărzilor naționale românești din localitățile Transilvaniei.
La Marea Adunare Națională de la Alba Iulia
din 1 Decembrie 1918, între cei 1.228 de delegați oficiali, peste 300 erau
slujitori ai Bisericii. Lucrările adunării au fost prezidate de Gheorghe Pop de
Băsești și de episcopii Ioan de la Arad și Dimitrie Radu de la Oradea. Între
cei care au vestit poporului unirea cu România, „pe câmpul lui Horea”, s‑au
numărat și câțiva episcopi și preoți. În Marele Sfat al Națiunii Române
constituite la Alba Iulia la 2 Decembrie 1918, între cei 250 de membri, figurau
toți episcopii, mulți profesori de teologie, protopopi și preoți. Actul Unirii
a fost prezentat la București Regelui Ferdinand și guvernului de o delegație a
Adunării de la Alba Iulia din care au făcut parte și episcopii Miron Cristea de
la Caransebeș și Iuliu Hossu de la Gherla. De consemnat și faptul că, în cele
două corpuri de armată înființate de Consiliul Dirigent în Transilvania, au
fost încadrați peste 40 de preoți, în cadrul structurilor la nivel de Regiment
și Divizie, care au însoțit trupele ardelene și cele din Regatul nou al
României în luptele purtate în vara anului 1919 împotriva trupelor maghiare,
campanie care s-a încheiat la 2 august 1919, cu ocuparea Budapestei de către
Divizia 16 Infanterie, comandată de ardeleanul General de Brigadă Alexandru
Hanzu (originar din localitatea Cacova, jud. Sibiu).
Așadar, slujitorii bisericii s-au numărat
printre cei care au contribuit la realizarea statului român unitar.
La scurt timp după Unire, s-a înființat
Episcopia Armatei cu sediul la Alba Iulia. Ea a fost condusă de episcopii Ioan
Stroia (1923-1937) și Partenie Ciopron (1937-1948). S-au creat posturi noi de
preoți militari pentru principalele garnizoane din țară. Îl consemnăm aici pe
preotul Ioan Dăncilă din garnizoana Sibiu, care a activat ca preot – colonel și
vicar al Episcopiei Armatei până în anul 1947, când autoritățile comuniste au
desființat structurile religioase din rândul armatei, inclusiv Episcopia
Armatei, iar preoții militari au fost înlăturați din armată, fără a li se
asigura condiții minime de existență. Am trăit un mare sentiment de bucurie,
după Revoluția din decembrie 1989, când noile autorități statale și religioase
au reînființat serviciul religios în structurile Armatei, care își aduce o
substanțială contribuție la educarea militarilor în spiritul dragostei de
patrie și de credința străbună.
Acum, în anul 2018, proclamat de Sfântul
Sinod al Bisericii Ortodoxe Române – „Anul comemorativ al făuritorilor Marii
Uniri din 1918”, suntem chemați să exprimăm recunoștința noastră față de
Dumnezeu, „Împăratul neamurilor” (Apoc. 15, 3). El ne-a ajutat să vedem
înfăptuirea statului nostru unitar român, astfel „clădindu-se temeliile
fericirii noastre viitoare”, cum afirma atunci „bătrânul nației”, George Pop de
Băsești. Datori suntem cu toții să păstrăm unitatea de credință și de neam, să
prețuim tezaurul nostru etnic și să manifestăm cu elan sentimentul patriotic de
care au fost animați înaintașii noștri bravi și bărbații Marii Uniri. Oricare
ar fi obstacolele și nedumeririle privind viitorul nostru și al țării, dacă
noi, românii, Îl iubim pe Mântuitorul Înviat și trăim conform Legii
dumnezeiești, binecuvântările Sale și darurile Învierii vor umple casele
noastre și toată România Mare. Toți cei ce slujim țara cu Crucea și Spada să
fim uniți în vecie și vom birui toate obstacolele. Dumnezeu să ne ajute!