Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 17 august 2020

Corpul, această imposibilă interfață - Parte de carte -

 



Este primăvară, dar este o perioadă de carantină, o perioadă de izolare la domiciliu. Viața, experiența cotidiană așa cum o știam noi, a fost dată peste cap. Până acum avem două ordonanțe militare, țara – și nu numai a noastră – este în stare de urgență. În această nouă realitate, corpul pare să nu mai conteze. Umblă tot felul de glume sau glumițe pe seama felului în care arătai când ai intrat în carantină și a celui în care ai să arăți când aceasta se va fi încheiat. Cu toate acestea, probabil mult mai mult decât într-o situație normală, corpul nu mai este interfața pe care punem cel mai mult preț. Viața a trecut în online.

O realitate care nu este indiferentă nici măcar pentru cei care își petrec viața cu gândul în eshaton, pentru cei care experiența în trup nu este decât o paranteză între două momente de veșnicie, corpul ne definește, corpul ne limitează/delimitează. O discuție care aduce această problemă în prim-plan poate fi purtată oriunde și oricând, din orice perspectivă: fizică (materială), filosofică sau teologică. De aceea vă propun de această dată cartea Roxanei Gay, Foame. Memoriile corpului (meu), din colecția Memoir a Editurii Black Button Books.

În deschidere, Roxane Gay îi aduce la cunoștință cititorului că „orice corp are o poveste și o istorie. Aici spun povestea mea, memoriile corpului și ale foamei mele.” Scriitoarea americană de origine haitiană s-a născut în 1974 în Omaha, Nebraska. Este eseistă, autoare de proză scurtă și de roman. Publică articole în reviste online sau pe suport de hârtie, proză scurtă în antologii de gen, fiind ea însăși coordonatoare a unora dintre acestea, dintre care amintesc Best American Short Stories sau Not That Bad: Dispatches from Rape Culture. Foame este o autobiografie publicată în Statele Unite inițial în 2017. Este povestea de viață a unei femei care ajunsese să cântărească 261 de kilograme și suferea de obezitate morbidă. Între timp, după propria opinie, a pierdut 75 de kilograme și este încă grasă, chiar dacă are o înălțime de 1,91. Cu toate acestea, mărturia ei nu este una despre o victorie sau despre cum a slăbit și cum a ajuns să fie fericită. „Mi-aș fi dorit atât de mult să scriu o carte despre cum am pierdut în greutate în mod triumfător și despre cum am învățat să trăiesc mai eficient cu demonii mei. Mi-aș fi dorit să scriu o carte despre cum m-am împăcat cu mine și cum am reușit să mă iubesc pe deplin, indiferent de greutate. În schimb, am scris cartea asta, care a fost cea mai dificilă experiență a scrisului, de departe mai solicitantă decât mi-aș fi putut imagina vreodată (...) Am fost nevoită să-mi înfrunt cele mai rușinoase secrete. M-am deschis ca într-o vivisecție. Acum sunt expusă. Nu e confortabil. Nu e ușor.” Avem aici o adevărată poveste de viață, o poveste așa cum – spunea cineva – numai adevărul poate fi, pentru că ficțiunea are mereu felul ei de a căuta sensuri și de a face toate credibile și explicabile.

Ajunsă la o greutate extraordinară, 261 de kilograme, dar, totuși, cu binecuvântarea de a avea părinții drept susținători indiferent de situație, protagonista merge la diverse analize și la diverși doctori pentru a găsi o soluție. Însă și această întreprindere o face cumva împotriva voinței sale, deoarece pe parcursul întregii scrieri încearcă să explice cum corpul a ajuns să fie o realitate socială pe care nu o mai ai sub control, ci este definit după dorințele și catalogările celor din jur; cum aparențele contează mult mai mult decât esența, cum etichetarea aceasta continuă influențează într-o astfel de măsură viața încât pentru unii devine chiar motivul, rațiunea lor de a trăi. În momentul în care i se oferă soluția – drept „candidată perfectă” – unei operații de micșorare a stomacului, cu un an de tratament post-operator, cu greutățile aferente, dar cu promisiunea unei „vieți normale” după, Roxane realizează că nu acesta este răspunsul. Întreaga carte ce urmează acestei introduceri bruște și grave este de fapt un manifest, o încercare pornită dintr-o experiență relatată la „prima mână”, un „jurnal de război” cu lumea și cu limitele unui corp uriaș, pentru nevoia de schimbare a mentalităților, de înțelegere mai profundă a celor de lângă noi, de recalibrare și repoziționare în raport cu ceilalți, care sunt o dublă realitate – corporală și psihologică, exterior și interior, 2 în 1. Aflăm cum corpul aici nu mai este corp, este o fortăreață. Aflăm cum un viol multiplu la vârsta de 12 ani poate schimba cu totul o viață și poate remodela complet aspectul – interior și exterior al – unui om. Aflăm cum societatea, incluzând aici familie apropiată, rude mai depărtate, prieteni și orice cutume ori reguli sociale, poate influența hotărâtor existența individului. Aflăm totuși cum toate cele de mai sus nu pot împiedica un om hotărât să meargă înainte. Însă acest mers înainte prezintă atâtea obstacole, atâtea căderi și ridicări.

Una peste alta, cred că pentru a înțelege ce se întâmplă în jurul nostru, pentru a-i înțelege pe ceilalți din toate punctele de vedere, este nevoie de asemenea mărturii, este nevoie de o cultură și o cultivare a experienței, de o educație și o educare/reeducare. Este nevoie să știm pentru a înțelege.

[Roxane Gay, Foame. Memoriile corpului (meu), traducere de Aurelia Ulici, Black Button Books, București, 2019, 205 p.].

 

Pr. Dr. Daniel PUIA-DUMITRESCU