Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 17 august 2020

O mărturie și o lacrimă pentru Sfânta Sofia

 

Din anul 537 până la căderea Constantinopolului sub turci, în mai 1453, Sfânta Sofia a fost cea mai mare biserică a creștinătății și cea mai somptuos ornamentată. De aceea, nu numai rușii, venețienii și creștinii apusenii în general au admirat-o și au încercat să o imite în arhitectura lor eclesială, ci inclusiv otomanii s-au inspirat în ridicarea edificiilor lor religioase din elementele  arhitecturale ale impresionantei Biserici a Sfintei Înțelepciuni a lui Dumnezeu. Consider că și în cazul nostru al românilor ortodocși ardeleni, când la începutul secolului XX, după o îndelungată pregătire, membrii consistoriului mitropolitan au decis zidirea bisericii catedrale, modelul arhitectural ales nu a fost întâmplător cel al Sfintei Sofia. Se dorea sublinierea și prin arhitectura eclesială a filiației noastre spirituale cu Noua Romă, străvechiul centru de iradiere a teologiei și Bisericii Ortodoxe.   

Transformată în moschee în 30 mai 1453 de sultanul Mehmed II, Sfânta Sofia a fost secularizată și „oferită lumii” ca muzeu de părintele Turciei moderne, Mustafa Kemal Atatürk, în februarie 1935. Decizia din iunie anul curent a Justiției și a președintelui turc Recep Erdogan de anulare a decretului lui Atatürk, a indignat și întristat inimile creștinilor. Din nefericire reacția politică a mai marilor lumii creștine a fost timidă și slabă, insuficientă pentru a opri reislamizarea bazilicii și pângărirea superbelor ei mozaicuri iconografice. Sesizăm, din nou, că interesele politice și economice actuale primează în fața celor identitare – culturale, naționale și religioase – multiseculare și dictează în fond și la urma urmei dialectica discursului politic european și românesc de astăzi.

În atari condiții ce am putea face noi ortodocșii de rând? Cred cu tărie că trebuie să mărturisim și să afirmăm răspicat și fără echivoc adevărul istoric: Sfânta Sofia a fost catedrala prin excelență a Ortodoxiei ecumenice și a creștinismului mondial vreme de nouă secole, apoi a căzut în captivitate musulmană, dar în ciuda oricăror samavolnicii politice, motivate ideologic și religios, aceasta va continua să reprezinte un simbol al civilizației bizantine, a cărei moștenire ne-a îmbogățit și pe noi românii!

În ceea ce mă privește, am compus o lamentație în duh veterotestamentar, pe care am publicat-o în 24 iulie pe cunoscuta rețea de socializare „facebook” și care s-a bucurat de o largă difuzare. De aceea, am considerat că este potrivit să o împărtășesc aici cu dumneavoastră, cititorii bătrânului Telegraf șagunian, amintindu-vă totodată că Sfântul nostru mitropolit Andrei nu a avut o catedrală pe măsură în care să-și plece genunchii la rugăciune, dar în pofida vremurilor potrivnice a fost și va rămâne curajosul inițiator al edificării acesteia. 

„La râul Someșului am șezut și am plâns, când am văzut Marea Biserică profanată din nou de necredincioși!

La râul Someșului am șezut și am lăcrimat, când mi-am adus aminte de biserica Sfintei Înțelepciuni a lui Dumnezeu din cetatea marelui Constantin, acum din nou furată de urmașii otomanilor!

Să se lipească limba mea de gâtlejul meu, de nu-mi voi aduce aminte mereu de tine Haghia SOFHIA, Catedrala creștinilor ortodocși!

De te voi uita, Sfântă Sofia, uitată să fie dreapta mea!

De nu le voi povesti despre tine, Sf. Sofia, copiilor, nepoților și tuturor alor mei, ștearsă să fie memoria mea din hrisovul istoriei!

Rușine să vă fie tututor politicienilor creștini din Europa și din întreaga lume care n-ați mișcat un deget pentru stoparea tiranului hoț Erdogan!

Rușine să vă fie guvernanților și politicienilor dâmbovițeni cu întreg guvernul și parlamentul vostru, toți nevrednici conducători ai României! Să vă rușineze pe voi istoria și figurile antecesorilor de la Mircea de Bătrân, Iancu de Hunedoara, Ștefan cel Mare și Sfânt, Mihai Viteazul, Radu de la Afumați și Constantin Brâncoveanu la regii Carol I, Ferdinand I, Mihai I, Ionel I. C. Brătianu și Iuliu Maniu!

Rușine să vă fie vouă episcopi, clerici, pastori și laici de toate confesiunile, care n-ați putut trece peste dezbinări pentru a face scut în jurul Sfintei Sofia!

Rușine să vă fie universitarilor bizantinologi din toată lumea, care ați asistat pasivi la această batjocorire a giuvaierului lui Justinian!

Dixit et salvavi animam meam!”

 

Dr. Mircea-Gheorghe Abrudan