Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 26 mai 2020

Cultul Sfintei Cruci. Semnul biruinței – întărire și pavăză


       Cu ajutorul lui Dumnezeu, am ajuns la jumătatea Postului, în Duminica Sfintei Cruci. Postul este o călătorie, aşa cum este şi viaţa noastră. Există însă şi o călătorie duhovnicească, între două limite, naștere și moarte, din pruncia noastră şi până când Dumnezeu ne va chema la Sine. În cadrul acestei călătorii, noi învăţăm mereu. Prezenţa și activitatea noastră în cadrul Bisericii sunt ca o continuă pregătire într-o şcoală duhovnicească. De aceea, în fiecare Duminică și sărbătoare din anul bisericesc primim și trăim învățătura mântuitoare, prin rugăciunea Bisericii şi prin cuvântul ziditor din Sfintele Evanghelii, călătorind împreună cu Hristos pe calea mântuirii.
În lumea iudaică a Vechiului Testament și în păgânism, crucea era considerată obiect de condamnare și de blestem: „căci blestemat este înaintea Domnului tot cel spânzurat pe lemn (Deuteronom 21, 23; Galateni 3, 13).
Prin pătimirea și moartea prin răstignire a Mântuitorului Hristos, „Crucea a fost sfințită prin Sângele dumnezeiesc curs pe dânsa și a devenit instrument de mântuire, obiect de cinstire, semn distinctiv și pricină de mândrie și de laudă pentru creștini [Pr. Prof. Univ. Dr. Ene Braniște, Liturgica generală, cu noțiuni de artă bisericească, arhitectură și pictură creștină, vol. I, Basilica, București, 2015, p. 316].
De aceea, Sfântul Apostol Pavel spune: „Cuvântul crucii pentru cei ce pier este nebunie; iar pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu (I Corinteni 1, 18).
Sfânta Cruce, mai întâi ca relicvă sfântă, descoperită de Sfânta Împărăteasă Elena, mama Sfântului Constantin cel Mare, în anul 326, și apoi ca semn al biruinței, purtând icoana răstignirii pe ea, este venerată în cultul Bisericii noastre cu aceeași cinstire pe care o aducem și sfintelor icoane. Părticele mai mari sau mai mici din lemnul Crucii Mântuitorului sunt răspândite astăzi în toată lumea creștină.
Cea mai mare părticică, care a fost adusă și în țara noastră, se află la Mănăstirea Xiropotamu din Sfântul Munte Athos.
        Încă de la începuturile Bisericii, creștinii erau cinstitori ai Sfintei Cruci, fiind chiar batjocoriți ca „adoratori ai Crucii. Dar cinstirea Sfintei Crucii s-a amplificat, devenind un cult public al Bisericii, datorită unor evenimente minunate din veacul al patrulea, precum: apariția pe cer a semnului Crucii, prin care va birui Sf. Împărat Constantin pe Maxențiu (312), și descoperirea Crucii Răstignirii Domnului de către Sfânta Împărăteasă Elena (326).
Începutul cultului oficial al Sfintei Cruci îl constituie sfințirea, la 13 septembrie 335, a Bisericii Sfântului Mormânt, construită de Sfântul Constantin. A doua zi, la 14 septembrie, Episcopul Macarie al Ierusalimului a arătat Sfânta Cruce tuturor spre închinare, rămânând de atunci această zi prăznuirea anuală a Înălțării Sfintei Cruci, cea mai veche și mai importantă sărbătoare a Crucii. Cultul Sfintei Cruci se amplifică apoi prin cinstirea acesteia și a Sfintelor Pătimiri ale Domnului în două zile din săptămână, miercurea și vinerea, prin alcătuirea de slujbe, rugăciuni și imne speciale [Vezi pe larg: Ibidem, p. 318-323].
Semnul Crucii devine nu numai semnul creștin distinctiv, dar și semnul biruinței, pavăză și ocrotire de toate uneltirile vrăjmașilor văzuți și nevăzuți, după cum cerem în troparul Crucii: „Mântuiește, Doamne, poporul Tău și binecuvintează moștenirea Ta; biruință binecredincioșilor creștini asupra celui potrivnic dăruiește și cu Crucea Ta păzește pe poporul Tău” [Liturghier, București, 2012, p. 393]..
       Semnul Crucii ne marchează şi ne sfinţeşte viaţa, casele şi întreaga noastră lucrare pământească. Sub ocrotirea Sfintei Cruci suntem luați de când ne naștem, prin Taina Sfântului Botez, și până trecem la Domnul, cu mâinile pe piept în chipul crucii, fiind străjuiți la capul mormântului de același semn al biruinței și al nădejdii de mântuire. Toate lucrările sfințitoare și formulele de binecuvântare ale Bisericii ne sunt administrate prin însemnarea cu acest semn protector, de care se îngrozește vrăjmașul diavol. Dar mai presus de toate, cu semnul Sfintei Cruci ne însemnăm înainte și după orice rugăciune pe care o facem, în toată vremea și în tot locul, mărturisind credința cea adevărată în Hristos și în Preasfânta Treime și dăruindu-ne Domnului întreaga noastră ființă, și trupul, și sufletul.

† Laurenţiu,
Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului