Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

marți, 26 mai 2020

Să nu ne temem...




 
   Un truism larg vehiculat susține că orice criză aduce nu doar probleme, ci și soluții: e faimosul tandem „provocări/oportunități”. Criza nu are ca model coarda întinsă până la rupere sau apa din vas care atinge punctul de fierbere. Ceva se pierde, ceva se câștigă. Vedem ansamblul pe care nu-l băgăm îndeobște în seamă. Situații potențial negative se developează, în vreme ce șanse noi se deschid analizei. Pandemia care a remodelat toate rutinele mondiale, marcând 2020 într-un calendar al situațiilor memorabile, ne oferă și în viața Bisericii acest buchet pestriț de autocritici și evoluții îmbucurătoare. Nu mi-e clar dacă vom desprinde concluziile cele mai oneste, mai lucide și mai capabile să întărească misiunea Bisericii noastre în societate. Unii se vor strădui. Alții vor practica pe mai departe politica struțului. Deși organizată ierarhic și centralizată prin autocefalie patriarhală, BOR e destul de eterogenă, pe regiuni istorice, în funcție de personalitatea ierarhilor și a clerului eparhial, de influențele culturale moștenite local. Unitatea sa dogmatică, canonică și cultică, precum și statutul legal recunoscut de către statul român constituie dimensiunea sa formal unificată, fără ca acest palier să excludă diversitatea centrifugă și o anumită dispersie. Desigur, m-aș bucura ca Sf. Sinod să consacre prima sa reuniune post-pandemică unui bilanț de etapă: ce am învățat în aceste luni excepționale despre relația cler-popor, Biserică-Stat, Biserică-societate (în sens larg)? Ce e de îndreptat, modificat, păstrat sau eliminat din convingerile prea rigide care au scăzut eficiența comunicării sociale în vremuri de molimă, cu biserici goale/închise și asaltul virtual al unui anticlericalism „progresist” aparent definitoriu pentru o nouă generație abia sau deloc evanghelizată? Este BOR a veacului 21 o cetate asediată, care trebuie să riposteze atacurilor seculariste printr-o contraofensivă slabă, axată pe victimizare, sau o instituție (divino-umană) aflată într-un deficit de încredere pe care îl putem depăși făcând mai multă misiune, cu instrumente mai adaptate lumii contemporane? Repliere defetistă și victimizantă, sau cruciadă apologetică, susținută cu toate resursele intelectuale, morale și spirituale de care corpul eclezial dispune, dar care fuseseră lăsate într-o păguboasă nelucrare? Nu voi surprinde cititorii noștri dacă le voi spune că mă situez de partea planului B.
    E, într-adevăr, nevoie să reinventăm faptul creștin, prin curajul de a vedea rațiunile profunde ale evidenței că noua generație (fie ea urbană, rurală sau din diaspora) pare – dacă nu cumva este – înstrăinată de Biserică: pentru că nu o înțelege, de vreme ce nu i s-a lămurit, cu mijloace inteligibile, care-i este misiunea în pelerinajul spre Împărăția lui Dumnezeu; pentru că se lasă sedusă de ideologii radicale, dar și pentru că nemulțumirile liber exprimate nu au fost auzite... Cu bună credință am tot scris că, oricât de merituoasă ar fi acea mică parte a tinerimii noastre actuale modelată, trei decenii, în spiritul ASCOR, ea nu e nici pe departe reprezentativă. Orele de religie nu și-au atins scopul decât sporadic. Contra-oferta culturală seculară, agnostică – cu tot cu pachetul ei de spiritualități hibrid-alternative – face prozeliți cu nemiluita. Scăderile punctuale ale unor clerici sau inadecvarea pastorală a unor reacții întârziate la suferințe sociale reale au fost malițios generalizate. Desigur că, într-o democrație modernă, în contextul european din care face parte (și pe care nu-l putem părăsi, dar îl putem modela și prin discursul creștin) nu ne mai putem aștepta ca Statul și Biserica să funcționeze omogen, ca în Imperiul Bizantin! Dimpotrivă, această încremenire într-un trecut demult consumat alimentează doar fantasmele triumfalismului și teribila ispită a unei mulțumiri de sine care diminuează impactul Ortodoxiei în lumea românească. Dezbaterea despre cum stăm și ce-i de făcut pentru a înzdrăveni prestigiul Bisericii nu mai poate fi amânată decât cu prețul unor derive prea costisitoare. Modestele reflecții de mai sus și-au propus să schițeze agenda unei treziri la realitate, în duhul pascal al bucuriei pe care molima nu ne-o poate răpi.


Teodor Baconschi